Lopen op een gletsjer, zwemmen met dolfijnen en kajakken in Abel Tasman NP!

22 Januari kan omschreven worden als een zeer regenachtige dag op het zuidereiland van Nieuw-Zeeland. Angstvallig schuiven we ‘s ochtends de gordijntjes voor de ramen van onze spaceship opzij. Tussen de laaghangende bewolking en de regen door herkennen we nog net het weiland waar we Genesis de vorige dag vakkundig hebben geparkeerd. Het is dinsdag, maar wij krijgen er een nostalgisch zondagmiddaggevoel van. Tijd om helemaal niets te doen dus! We rijden terug naar Wanaka om daar wat te relaxen.

De volgende dag schijnt de zon gelukkig weer. Na het ontbijt (cornflakes en brood met pindakaas!) betalen we eerst nog even een parkeerticket. In Queenstown hebben we die op de kop getikt. Slechts 21 dollar voor ruim 4 uur parkeren..prima dealtje! We rijden vandaag via de westkust naar Fox Glacier. Onderweg stoppen we nog bij een kustplaats voor een paar boodschappen, een ijsje en een blik op het strand. Even later komen we aan bij het plaatsje Fox Glacier met de gelijknamige gletsjer. Na een rit over een onverharde weg komen we aan bij de parkeerplaats voor de gletsjer. Een korte wandeling brengt ons bij de moiraine (het eindpunt) van de Fox Glacier. Wat een gigantisch pakket met ijs! De gletsjer komt mooi tussen de bergen door naar beneden en vormt onderaan een grote muur van ijs. Het is fantastisch om te zien hoe de gletsjer hier zo abrupt in het groene regenwoud eindigt. Het regenwoud stopt op haar beurt daarna weer snel bij de kust. Uit de gletsjer vormen verschillende stroompjes melkachtig smeltwater een beginnende rivier. We rijden door naar het iets verderop gelegen Matheson-meer. Dit meer is bekend om zijn weerspiegelingen van Mount Cook, maar helaas hangen er wolken in de bergen vandaag. We zitten zelf wel lekker in de zon en na een kop koffie rijden we door naar onze eindbestemming: Frans Josef Village. Dit is een toeristisch dorpje voor mensen die de Frans Josef gletsjer willen bezoeken. Voor de volgende dag boeken we een 'Heli-hike', een helikoptervlucht met landing bovenop de gletsjer! De rest van de dag genieten we van de zon en het uitzicht op de bergen vanaf de camping iets buiten het dorp.

We staan vroeg op de volgende dag. Het is mooi helder weer en we hebben er veel zin in! Na het ontbijt rijden we naar het dorp en voor we het weten doen we onze speciale sneeuwlaarzen aan. Na de briefing wachten we ongeduldig op onze helikopter. Met zijn zessen kunnen we even later instappen. We stijgen recht op en off we go! De enthousiaste piloot brengt ons in een korte rit naar de gletsjer. Ter plekke maken we nog wat rondjes met fantastische uitzichten! We landen op een vlak stukje ijs om uit te stappen. Voorzichtig lopen we door de sneeuw en over het gladde ijs naar onze gids. We krijgen hier 'crampons' (een setje spikes) die we onder onze sneeuwlaarzen kunnen binden. Dat maakt het lopen een stuk gemakkelijker. We lopen daarna ruim een uur over de gletsjer. Het ziet er geweldig uit! Heel apart om opeens midden in zo'n wit landschap te zitten. We zien veel mooie ijsvormen, blauw smeltwater en enkele diepe ijskloven. We zijn vooral onder de indruk van de omvang, gigantisch! Na de hike springen we weer in de helikopter. We worden veilig afgezet en wij zoeken onze spaceship weer op. We vervolgen onze weg langs de kust richting het noorden. In Greymouth vinden we een mooie camping aan een langgerekt strand. We relaxen in de zon, koken in de campingkeuken en lopen 's avonds nog een rondje over het strand. Om tien uur is het al geheel donker en ligt iedereen op de campings al zo'n beetje te slapen. Ook wij liggen meestal rond die tijd al in bed om de volgende ochtend weer lekker op tijd wakker te worden.

Vrijdagochtend zijn we mooi op tijd onderweg. We rijden vandaag terug naar de oostkust, maar eerst naar de iets noordelijker gelegen Punakaiki Pancake Rocks. Dit is een grillige rotsformatie van kalksteen die veel weg heeft van op elkaar gestapelde pannenkoeken. In een half uurtje lopen we langs deze 'pannenkoekenrotsen', nice! We zien ook de zogenaamde blowholes waar het zeewater bij vloed tot grote hoogten wordt gestuwd. Het is bij ons alles behalve vloed, maar we krijgen toch een paar kleine ‘blows' te zien. We rijden weer terug naar Greymouth en nemen daarna de Arthur´s Pass om naar de oostkust te rijden. Een lange, maar erg mooie rit door ruige bergen, langs diepe kloven en groene bossen. Als we aan de andere kant zijn aangekomen zitten we weer vlakbij Christchurch. We hebben geen zin meer om verder te rijden en gaan naar een goedkope camping iets ten noorden van Christchurch.

Zaterdag, 26 januari: vandaag zijn we precies een half jaar op reis, feestje! We rijden door naar Kaikoura. Na het inchecken bij een camping verkennen we het dorp dat zich langs de kust heeft gevormd. Op de camping drinken we een biertje op de goede reis tot nu toe. 's Avonds gaan we eten bij een thais restaurant. We lopen onderweg een Nederlands stel waarmee we de helikoptervlucht maakten tegen het lijf. Met zijn vieren eten dus! Het vinden van koffie blijkt nog even pittig, maar uiteindelijk lukt dit in een bar verderop. Daarna volgen nog biertjes en wijn, gezellig.

Om half 5 's ochtends opstaan na zo'n gezellige avond is natuurlijk niet optimaal. We doen het deze keer toch graag, want we gaan zwemmen met dolfijnen! 's Ochtends vroeg is de beste tijd om dit te doen. Bij het kantoor van Dolphin Encounter trekken we onze wetsuits aan en na een ritje met de bus komen we aan in de haven. Na 20 minuten varen zien we de Dusky dolfijnen al! Een enorme groep van zo'n 400 tot 500 stuks. Wow! De één na de ander springt het water uit. We gaan direct het water in. Het water is koud, maar met de wetsuit goed te doen. We snorkelen er op los en WAT VET, overal dolfijnen! Prachtig om deze wilde beesten in hun natuurlijke omgeving te zien zwemmen. Het mooiste is nog dat ze jou ook zien en erg nieuwsgierig zijn. Er blijft regelmatig een dolfijn speels om ons heen zwemmen om ons te bekijken! Tot op nog geen halve meter afstand! Het schijnt te helpen als je geluiden door je snorkel maakt, dus dat doen we dan ook volop. Als ze rondjes om je heen zwemmen, helpt het ook als je meedraait. Ze gaan dan nog beter hun best doen en proberen je op die manier in de war te brengen, dat lukt soms aardig! Als de school dolfijnen is doorgezwommen gaan we terug op de boot die ons weer middenin de school dolfijnen brengt. Dat herhaalt zich een paar keer en daarna varen we nog een stukje met ze mee om ze te zien springen. Na deze geweldige ervaring gaan we terug naar de camping voor een warme douche. We rijden daarna door naar het noorden. Via Picton rijden we naar het Abel Tasman nationaal park. De goudgele zandstranden lachen ons al toe. In Marahau vinden we een campingplek vlakbij het strand.

De volgende dag is het tijd voor ons wekelijkse kajaktripje. Vanaf het strand van Marahau peddelen we met 4 kajaks het nationale park in. We zien eilandjes, baaien met mooie stranden, veel vogels en zelfs zeehonden. We lunchen op één van de eilandjes en zwemmen er in het mooie blauwe water. Tegen het einde van de middag komen we terug in Marahau. Wij springen direct in de auto en rijden terug naar Picton. Voor de volgende dag staat de oversteek met de veerboot naar het Noordereiland gepland. We kijken er al naar uit, want het Zuidereiland was geweldig!

Alfons

Ik zag vandeweek in jullie profiel dat jullie op 55% zitten met jullie reis, net over de helft dus..damn! Als je ziet wat jullie allemaal al hebben meegemaakt zou je denken dat het jaar al bijna om is, maar mooi niet dus! Nu ook weer vette avonturen..ik ga snel de pics checken :)

ans

tsjonge jonge, wat een verhaal! Het is ongelooflijk wat jullie allemaal beleven en zien. Het is maar goed dat wij mee kunnen lezen, want dit is bijna niet na te vertellen!liefs en dikke tut!

Roger

nice nice... en dan nog eens afwachten wat er allemaal te wachten staat...

abbo

We zijn weer thuis, kunnen we weer rustig meelezen met jullie reis. Imponerend, zo veel indrukken, die jullie opdoen. Kun je dat steeds verwerken? Of lassen jullie af en toe een time out in. Mooie verhalen, die mij dan weer prikkelen, zouden we ook moeten doen, maar eerst ff niet.

Veel plezier en geniet, groeten, ook van Loes,

Abbo

Hanith

Wow, alweer een half jaar samen weg! En nu nog een half jaar te gaan, ongelofelijk, lekker blijven genieten!

Georgette

Hey lieve reizigers!!!

Super foto's en verhalen! Denk aan jullie en lekker blijven genieten van dit mooie avontuur!

Mathys

Practig verhaal, met name het zwemmen met dolfijnen klinkt super!! Vooral omdat het in open zee is!

En al een half jaar weg! Tsja, time flies when your having fun! En fun hebben jullie zekers!!

Marielle

hallo luitjes,

wat ontzettend mooi om jullie verhalen te lezen en de foto's te bekijken....Echt super! En kicken dat jullie uit dat vliegtuig gesprongen zijn.....geen last gehad van bibbers......

We blijven jullie volgen!!

wiesje

leuk om mee te lezen, jullie schrijven prachtig en dat in combinatie met al die mooie foto's...al genoeg indrukken voor de rest van je leven of smaakt het naar nog meer....