Paaseiland

Maandag 18 februari landen we na een vlucht van vijf uur op het mysterieuze Paaseiland. Het eiland is niet groter dan Ameland en is ooit ontdekt door Jacob Roggeveen op, je raadt het al, Paaszondag. Rapa Nui, zoals het door de inwoners genoemd wordt, hoort bij Chili en is dus onze eerste bestemming in Zuid-Amerika!

We verblijven deze week bij Oscar. Op het vliegveld staat hij samen met andere accommodatie-aanbieders al gewillig te wachten. Onze kamer is eigenlijk gewoon in zijn huis en 's morgens ontbijten we gezellig met de andere gasten aan de tafel in de woonkamer. De eerste dag slenteren we door het dorp Hanga Roa. Bijna alle 3500 inwoners van het eiland wonen in dit dorp, ver van het vasteland van Chili. De prijzen zijn hier hoger dan we hadden verwacht, maar hoe kan het ook anders! Alles wat hier wordt genuttigd komt van het vasteland en wordt per boot of vliegtuig getransporteerd. Een auto of koelkast nodig? Eerst naar Chili om te shoppen en dan tot een paar weken wachten op aflevering. Als we door de enige 'winkelstraat' lopen, zijn we verrast door de Polynesische uitstraling van de inwoners. Behalve de Spaanse taal doet ons nog weinig Zuid-Amerikaans aan.

Op dinsdag doen we nog even rustig aan. ´s Avonds nemen we bij een lokaal hotel plaats in een ruimte die is opgezet als bioscoop. We kijken de film 'Rapa Nui', een hollywood productie die de geschiedenis van het eiland vertaalt naar een romantisch verhaal. Leuk om alvast een voorproefje te krijgen van de geweldige beelden (moai's) die verspreid liggen over dit eiland. Morgen gaan we ze in het echt bekijken! De volgende ochtend stappen we in onze gehuurde auto waarmee we het eiland gaan verkennen. We rijden langs de kust en zien de eerste beelden al liggen. Er schijnen rond wel 400 moai's over het eiland verspreid te liggen! Wat de beelden precies moeten voorstellen, hoe ze werden verplaatst (ze wegen tot wel 25 ton!) en hoe ze rechtop werden gezet is tot op de dag van vandaag giswerk. Er wordt gedacht dat de beelden voorouders vereerden. Bijna alle beelden hebben ooit langs de kustlijn van het eiland gestaan. De moai's stonden met hun gezichten naar binnen en niet naar de zee, waarschijnlijk ter bescherming van de inwoners. In oorlogen tussen eilandbewoners zijn alle beelden omver getrokken en de meeste liggen nog steeds in stukken met hun neus in het gras. Gelukkig zijn er een aantal projecten opgezet en staan er nu toch aardig wat beelden rechtop.

We parkeren onze auto bij Rano Raraku, een vulkanische krater waar bijna alle beelden werden ‘geproduceerd'. We zien nog overal halve beelden uit de aarde omhoogkomen, een indrukwekkend gezicht! We bezoeken hierna het nabijgelegen Ahu Tongariki, vijftien moai's naast elkaar, adembenemend. We rijden langs de kust naar het noorden van het eiland, waar we vlak aan het grootste strand van Paaseiland een koud drankje nuttigen. We bezoeken nog een grot en twee andere Moai sites, waaronder een rij van zeven rechtopstaande beelden. 's Avonds eten we in een van de leuke restaurantjes en terwijl we teruglopen genieten we nog van de maansverduistering. Op donderdagochtend rijden we om half zeven 's morgens naar Ahu Tongariki. Het is nog helemaal donker als we aankomen en langzaam zien we de maan en de sterren verdwijnen. De zon komt op achter de beelden en we genieten met slechts drie andere nieuwsgierigen van dit prachtige spektakel.

We hebben veel gehoord over het duiken op Paaseiland. Doordat er weinig plankton in het water zit, schijnt het zicht hier wel tot 50 meter te zijn. Op vrijdagochtend plonsen we dan ook net voor de kust het water in. Het zicht is veel minder dan we hadden verwacht en er zijn hier niet veel vissen. Alles wordt goedgemaakt als we een Moai onder water zien liggen! Met een zeester in zijn oog ligt dit beeld er wel heel verlaten bij.

Na het ontbijt rijden we op zaterdagochtend in een taxi naar Ranu Kau, een inactieve vulkaan dichtbij Hanga Roa. In nog geen twintig minuten staan we op de kraterrand en genieten van het mooie uitzicht. Vlakbij is het nationaal park dat toegang geeft tot wanden vol met periglieven en allemaal kleine huisjes die vroeger werden gebruikt tijdens de vogelmancompetitie die op dit punt van het eiland werd gehouden. Rond 1500 zwommen iedere lente jonge mannen vanuit Orongo naar een klein rotseilandje, om het eerste ei van de bonte stern te zoeken. Wie als eerste een ei onbeschadigd naar het hoofdeiland bracht werd uitverkozen om de Vogelman te mogen aanwijzen. Dat bracht natuurlijk weer bijzondere voorrechten met zich mee.

De taxichauffeur zet ons na dit avontuur weer af bij Chez Oscar. Als we willen betalen probeert hij drukgebarend in het Spaans iets duidelijk te maken. We zijn deze taal nog niet geheel machtig, maar na tien minuten heen en weer gebaar blijkt dat deze meneer liever Laurens zijn horloge wil hebben in plaats van zijn geld! We leggen hem vriendelijk uit dat we het horloge nog nodig hebben, helaas!

's Avonds bezoeken we samen met Joop (een Nederlander die ook bij ons in het guesthouse zit) een dansshow. Het geheel doet ons een beetje denken aan de show die we op Moorea hebben gezien, al is dit wel wat professioneler. Het is een geweldige show en als klap op de vuurpijl moet Joop het podium op om zijn danspasjes te laten zien aan de dames van de dansgroep, lachen!

Ons bezoek aan Paaseiland was heel bijzonder, wat een aparte geschiedenis voor zo'n klein eiland, midden in de stille oceaan! We vliegen de volgende dag door naar het vasteland van Chili. Via Santiago en Buenos Aires landen we twee dagen later in de meest zuidelijke stad ter wereld, het Argentijnse Ushuaia. Vanuit deze stad vertrekken we naar het meest afgelegen continent ter wereld, Antartica, daarover snel meer...

Alfons

Cool! Lijkt me wel een heel apart eiland

Mathys

Leuk verhaal zo vlak voor Pasen :)

De foto met de zonsondergang is echt niet normaal goed!!!!

Ik zou straks flink wat foto's op een betaalsite zetten als ik jou was!

Ga nu snel de rest bekijken...

Vrolijk pasen alvast

nynke

Prachtig prachtig. Weer een mooi verhaal met super foto's. Paaseiland is een bijzondere ervaring zeker?!
Ben ook benieuwd naar de 'coole' Antarctica verhalen en foto's van de geweldige boottrip ;). Hou jullie dus in de gaten!
liefs!

Robin

De bijgesloten google maps kaart zegt in ieder geval iets over de grootte van het eiland inderdaad :)

Mooi verhaal!

Traveljunk Leo

Wat een leuk verhaal en een prachtige foto's. Mijn hart gaat er sneller van kloppen. Paaseiland staat hoog op mijn lijstje TO SEE. Gelukkig ga ik eind september 3 maanden naar Z-Amerika en heb ik met veel pijn en moeite ook Paaseiland in mijn programma kunnen krijgen. Mag ik nog even wat advies vragen?

1 Wat moet ik opnemen in mijn programma. Ik ben er maar 2 en halve dag ;-(
2. Vooraf accomodatie bespreken? Zoja, Heb je nog tips?
2. Is het duiken de moeite waard of alleen leuk voor mijn duiklogboek?

Alvast bedankt voor jullie reactie,
Traveljunk Leo

traveljunk.reismee.nl
www.traveljunkies.nl

Hola Leo,

Las al dat je daarheen ging..super! In 2 en een halve dag kun je de belangrijkste zaken gelukkig ook prima zien. In 1 dag kun je mooi een auto huren en het eiland rond gaan rijden. Dan zien je in principe alle sites met beelden die er zijn. Dit kun je ook in een tourtje doen, zodat je wat meer informatie krijgt. De kraters zijn ook zeker het bezoeken waard. Rano Raraku kun je direct meenemen in de rondrit en Rano Kao is goed voor een dagdeel (kan makkelijk in 3 uur). Verder is de zonsopgang bij Tongariki zoals je op foto´s ziet ook leuk. En die dansshow er nog bij en dan hou je nog genoeg tijd over om in Hanga Roa wat rond te lopen.

Accomodatie kan ook makkelijk terplekke geregeld worden. Je zit niet in het hoogseizoen he? Op het vliegveld staan al mensen te wachten. Chez Oscar kunnen we in ieder geval wel aanraden. RTL travel is er ook nog over de vloer geweest trouwens.

Over het duiken..als je tijd over houdt is het leuk, maar niet een must wat ons betreft.

Ben benieuwd naar je verhalen en foto´s ook :)

Gr,

kimberly

super,appart eiland...niet zo groot maar zoveel geschiedenis er indrukwekkend!

Marielle

Geweldig om dit te lezen, lijkt me echt een aanrader! En Mathys heeft gelijk...superfoto's!

Leentje

Dit hebben jullie wel heel goed gepland (pasen)!
Echt supergoede foto's, daar moet je echt wat mee gaan doen zoals iemand eerder ook al zei!
Ben erg benieuwd naar de volgende verhalen, Antartica lijkt me ook erg indrukwekkend!

Veel plezier nog!

X Leen

Suzanne

He Laurens! Zag net je reactie op mijn site, leuk! Bedankt! Jouw verhaal en foto´s zijn trouwens ook niet mis! Om jaloers op te worden! Krijg er heel veel reis inspiratie door! Vertrek helaas morgen naar Colca Canyon dus denk niet dat ik je ga ontmoeten... Misschien later nog... Nog heel veel reisplezier! Groetjes, Suzanne

Henk Stroecken

Hoi!

Ik wilde gewoon maar even zeggen dat ik vanaf augustus 2016 al een wereldreis aan het maken ben en ik in de afgelopen 6 jaar veel inspiratie heb gehaald uit jullie prachtige blog. Ik herken de dansers op de foto van de Kari Kari show, ik was eergisteren nog op Paaseiland! Nu ben ik in Ushuaia en ga ik maandag per boot naar Antarctica!

Dank jullie wel voor het delen van jullie ervaringen, ik hoop dat ik dezelfde inspiratiebron kan zijn voor anderen die jullie voor mij zijn geweest:)

Ik houd zelf ook een blog bij, waar je een kijkje kan nemen als je wilt!

stroeckovic.reislogger.nl

Groetjes Henk

Hi Henk,

Bedankt voor je leuke bericht! Gaaf dat we (na al die jaren) een mooie inspiratiebron kunnen zijn voor je reis! Net even op je site gekeken.. mooie foto's en geweldige reis! En dan nu Antarctica :)

Enjoy!

gr