Naar het rijk van de Inca's: Cuzco en Machu Pichu

Na twee weken Spaanse cursus hebben we ook wel weer even zin in iets anders. We halen de rugzakken uit het vet en maken ons op voor een mooie rondreis Peru. In twee weken willen we een rondje Cuzco, Lima en Nazca maken. Het is achteraf iets anders gelopen dan gepland, maar niet minder spectaculair!

Het is inmiddels zondagochtend 4 mei als de bus Cuzco binnenrijdt. Met een beduusd hoofd stappen we de bus uit. Het was een koude nacht en we hebben de slaap maar nauwelijks kunnen vatten. We zijn bijna een uur te laat aangekomen, maar een medewerker van het hotel staat ons nog netjes buiten het busstation op te wachten. Na een snel ontbijt slapen we eerst nog even wat uurtjes bij! In de middag bekijken we in het lekkere zonnetje het centrum van Cuzco. Een mooi centrum met pleinen, smalle straatjes, bouwwerken uit Inca- en Spaanse tijd en natuurlijk het niet te missen Plaza de Armas. Het relaxte ruime plein wordt omringd door galerijen, een kathedraal en enkele kerken. In het midden bevindt zich een mooie fontein. Het plein wordt gevuld door duiven en de nodige mensen, zowel Peruanen als toeristen. Het valt wel op dat Cuzco echt veel toeristischer is dan Arequipa. De prijzen zijn ook allemaal iets hoger en we worden op straat meer aangesproken door verkopers, taxichauffeurs en bedelaars. Maar dat is natuurlijk allemaal niet voor niets. Cuzco is hoofdstad van het voormalige Incarijk. Dit rijk van de ‘kinderen van de zon' kwam tot stand in de 15e eeuw toen Inca Pachacutec begon met een grote uitbreiding van het grondgebied. Hij maakte van Cuzco een welvarende metropool met grandioze stenen gebouwen. ‘Qosqo' (de oorspronkelijke Incanaam) betekende voor de Inca's ‘navel van de wereld', overtuigd als ze waren dat hun schitterende stad de bron van alle leven was. Aan het einde van de middag houden wij het voor gezien en relaxen we nog wat in onze hotelkamer. 's Avonds zijn we te lui om ons bed uit te komen en laten we een pizza bezorgen. We moeten natuurlijk ook nog even bijkomen van het hoogteverschil. ;) Cuzco ligt namelijk ruim 3300 meter boven de zeespiegel!

De volgende dag staat in het teken van de ‘Sacred Valley' oftewel de Heilige Vallei. We hebben een dagtour geboekt die ons langs de hoogtepunten zal leiden. Gezellig met een groep achter een gids met een vlaggetje aanhobbelen dus! Ach, wel even lekker makkelijk. We gaan er eens lekker voor zitten vandaag. Het duurt uiteraard nog even voordat de bus vertrekt, maar daarna rijden we al snel door de bergen richting de vallei. We rijden nog amper een half uur en we mogen de bus al uit. Beetje jammer dat we er alleen maar dingen kunnen kopen bij de standjes die opgesteld staan. 'Oh nee hè, toch niet zo'n tour!', maar het blijkt allemaal mee te vallen. Bij de volgende stop hebben we al een prachtig uitzicht over de groene vallei, die eigenlijk Rio Urubamba vallei heet. We bezoeken vervolgens Pisac. We beklimmen de berg waarop zich een voormalige Inca citadel bevindt. De Incaruïnes zijn in zeer goede staat en geweldig om te zien. We zijn onder de indruk van het steenwerk van de woonhuizen, torens en tempels. Het is allemaal met veel precisie inelkaar gezet! Vanaf de ruïnes op de top hebben we een mooi uitzicht over de vallei en de onderliggende terrassen op de steile hellingen. Na de lunch rijden we in westelijke richting naar Ollantaytambo. Deze voormalige Incanederzetting is één van de best bewaard voorbeelden van Inca stedenplanning. Het indrukwekkende fort bovenop de met terrassen geflankeerde heuvel kijkt majestueus uit over het dorp. Het meest ongelofelijke zijn de gigantisch grote en gepolijste rotsblokken voor de Tempel van de Zon op de top van de berg. Het is nog steeds niet helemaal duidelijk hoe de Inca's destijds deze enorme stenen omhoog hebben weten te slepen aangezien ze uit een andere berg zes kilometer verderop zijn gehakt! Als laatste brengen we een bezoek aan Chinchero. Hier zien we wederom enkele Inca- ruïnes, maar deze keer gecombineerd met een koloniale kerk. Tijdens de terugreis zien we de zon mooi ondergaan achter de met sneeuw bedekte bergtoppen. 's Avonds eten we lekker bij een vegetarisch restaurant in Cuzco. Prima dagje!

Cuzco is een mooie stad, maar de belangrijkste reden waarom mensen hier komen is natuurlijk Machu Pichu! Wij zullen dit wereldwonder bereiken na een stevige trekking door de bergen. We doen een ‘alternatieve Incatrail' aangezien de originele Incatrail al weken van tevoren is volgeboekt en wij ons niet vantevoren wilden vastpinnen op een datum. De trail die wij lopen heet de Salkantay trek. Een trekking van maarliefst 84 kilometer die we in vier dagen afleggen! Vooral de mogelijkheid om dicht langs de hoogste bergen in de regio te lopen sprak ons aan. En nog leuker is dat we de trektocht samen met Simon en Sara zullen doen. Onze wereldreisvrienden uit Londen die we in Vietnam en Nieuw-Zeeland eerder hebben ontmoet deze reis! Als we 's ochtends onze kamerdeur opendoen en Simon en Sara al zien zitten is het weer een gezellig rendez-vous! Na het ontbijt krijgen we van onze Peruaanse gids een uitgebreide briefing over de trekking. 's Middags doen we wat inkopen in het centrum van Cuzco en 's avonds sluiten we de dag af met een gezellig etentje met Simon en Sara.

De volgende ochtend is het zover. Om 4:00 gaat de wekker! Twintig minuten later dan gepland (argh!) worden we opgehaald door een klein busje die ons praktisch naar de overkant van de straat brengt, waar we plaatsnemen in een lokale bus. Na een drie uur durende, behoorlijk koude busreis, komen we aan bij een soort ranche. Hier krijgen we een ontbijt en koffie (eindelijk!). De omgeving doet ons allemaal wakker worden: mooie bergen, een groen landschap en vooral; rust! We zullen de aankomende dagen doorbrengen met Sara, Simon en Joe en Sara (vader en dochter uit Nieuw Zeeland). Onze spullen worden gedragen door drie paarden, die worden bemand door twee mannen. Zij zullen iedere dag voor ons uit lopen om de lunch en het avondeten maken en de tenten op te zetten. Vandaag lopen we 22 kilometer over groene heuvels met uitzicht op witte bergtoppen. Het is warm in de zon, maar als we 's avonds aankomen bij het tentenkamp en de zon ondergaat is het direct al behoorlijk koud! We zitten hier ook al op 3700 meter hoogte. Gelukkig staat er thee en een schaal popcorn voor ons klaar. Die nacht hebben we een zware nacht. Met alle kleding aan liggen we in de slaapzak, maar nog is het koud.

We worden om 6:00 met een kopje cocathee gewekt de volgende ochtend, lekker warm! Na het ontbijt beginnen we aan de 30 kilometer die vandaag op het programma staat. Vanwege de koude nacht kost het even tijd om op te warmen, maar na drie kwartier hebben we de pas er goed in. Vandaag lopen we naar het hoogste punt van de trekking; een pas van 4600 meter! Na vijf uren bergje op worden we getrakteerd op een geweldig uitzicht op de Salkantay, een berg van 6271 meter hoogte. We tanken even bij met wat chocolade en broodjes en wandelen daarna verder want we hebben nog drie uren te gaan. Moe maar voldaan komen we aan het einde van de middag aan bij het tentenkamp. Gezien de lagere ligging is het hier gelukkig een stuk warmer. We krijgen een lekkere maaltijd voorgeschoteld voordat we redelijk vroeg onze tent inkruipen.

De volgende dag hoeven we slechts 5,5 uur te lopen, dus een ‘ontspannen' dagje. We dalen verder af en lopen door een jungleachtige omgeving met rivieren en watervallen. We komen gelukkig niet al te laat aan bij onze slaapplaats voor vanavond. Na de lunch stappen we in het busje dat ons naar de nabijgelegen hotsprings brengt, joepie! We rijden door het kleine plaatsje Santa Teresa, maar rijden dan tegen een wegblokkade aan. Ze zijn aan het werk en we kunnen er niet langs, balen! We keren terug en proberen het om half vijf nog een keer en met succes! Met een mooi uitzicht op de omliggende bergen komen onze spieren heerlijk tot rust in het warme water!

Ook vandaag beginnen we weer vroeg aan de wandeling. In drie uren bereiken we een mooi uitzichtspunt en maken we op afstand voor het eerst kennis met Machu Pichu! We zitten ongeveer op dezelfde hoogte en kijken recht tegen het tafereel aan, tenzij een wolk het zicht belemmert. Na een korte stop bij een Incaruïne met uitzicht op Machu Pichu lopen we meer dan twee uren naar beneden richting het treinstation. Vanaf hier nemen we na de lunch de trein naar Aquas Calientes. Dit toeristische dorp is voor velen de toegangspoort tot Machu Pichu. Vanavond nemen we voor het eerst in vier dagen een lekker warme douche en slapen we in een lekker bed!

Machu Pichu is een oude Incastad en de ruïnes bevinden zich midden in de bergen op een bijna onmogelijke plek. Dat is ook de reden dat de ruïnes nog staan: de Spaanse overwinnaars hebben Machu Pichu gelukkig nooit ontdekt. Deze historische plaats die stamt uit 1438-1470 is pas in 1911 bij toeval ontdekt door een Amerikaanse historicus. De precieze functie van Machu Pichu in de tijd van de Inca's is niet geheel duidelijk. Gezien de bouwwerken is wel duidelijk dat het hier ging om een ceremonisch centrum.

We nemen 's morgens vroeg de eerste bus naar Machu Pichu. Langzaam sluipt de bus de berg op. Vol verwachting laten we ons toegangsticket knippen en lopen we richting de nederzetting. En dan krijgen we de klassieke ‘postcard-picture' voorgeschoteld: Machu Pichu in vol ornaat!! We zijn de eerste mensen in het park en hoe cliché het ook mag klinken..het is een bijna magische aanblik! Je ziet de geschiedenis zich bijna voor je ogen afspelen en de locatie is echt fantastisch zo tussen de bergtoppen. Hier en daar een vogeltje tussen de ruïnes, een beetje bewolking, de groene graslakentjes op de terrassen...wat een rust! Een gids neemt ons snel mee naar de belangrijkste plekken nu er nog nauwelijks mensen zijn. De contouren van een oude stad zijn goed te zien en het is bijna niet geloven dat dit allemaal nog staat. Hoe hebben deze mensen dit in die tijd allemaal kunnen bouwen! Samen met de gids lopen we langs verschillende ruïnes: de zonnetempel (waar we de eerste zonnestralen vanachter de bergen ontvangen), tempel van de drie ramen en de tempel van de condor.

Na de rondleiding beklimmen we de Wayna Picchu, de steile berg gelegen aan de achterkant van de ruïnes. Het is een behoorlijke klim, maar het uitzicht over Machu Pichu is geweldig. Na de beklimming lopen we nog een paar uurtjes door de ruïnes. We hebben de gehele dag om alles rustig te bekijken. We voelen onze ledematen toch ook wel en gaan op één van de hoogste terrassen lekker zitten om het uitzicht in ons op te nemen. Uiteindelijk slapen we er zelfs even! In de middag nemen we de bus terug naar Aguas Calientes. Snel wat eten en daarna de trein in. De vier uren in de trein trotseren we met Inca-cola en gezellig wat potjes kaarten met Simon en Sara. In Cuzco nemen we een taxi naar ons vertrouwde hotel en binnen no time zijn we in dromenland...zeer voldaan!

12 Mei is een rustdag. We chillen, we wassen, we regelen, we lopen een rondje in de stad en eten 's avonds met Simon en Sara bij ons favoriete vegetarische restaurant. In een bar doen we nog een afscheidsdrankje. Het was gezellig! De volgende dag zitten we alweer om 7 uur 's ochtends (nee wij hebben geen vakantie hoor!) in de taxi naar het vliegveld. Aangekomen op het vliegveld ontdekken we al snel dat alle vluchten naar Lima zijn uitgesteld vanwege slecht weer. We kunnen wel inchecken, want in plaats van kwart over 8 vliegen we nu om half 11. Hmm, vooruit dan maar. De vertrekhal begint ook steeds voller te lopen en we vragen ons af hoe het af zal lopen. Onze vlucht wordt vervolgens maarliefst uitgesteld tot kwart over 4! Sjonge jonge, daar zaten we niet op te wachten. Laurens, heeft inmiddels stiekem een ingenieus plan bedacht om de vlucht om te boeken naar Arequipa, waar het weer wel goed is. Laurens wil namelijk graag de Chachani (berg in Arequipa) beklimmen en om dit te doen is acclimatisatie vereist. Die heeft hij nu vanwege het verblijf in Cuzco en de trekking, maar het veel lager gelegen Lima en Nazca zullen dit weer teniet doen. Zo gezegd zo gedaan..bij de balie kunnen we de vlucht kosteloos omboeken en voor we het weten zitten we in ons vliegtuig terug naar Arequipa! Bij aankomst geeft de aanblik van de Misti vulkaan ons weer een vertrouwd gevoel. Bij Colca Trek regelen we nog diezelfde middag de bergbeklimming voor de volgende dag. Laurens gaat een berg beklimmen! Of dat lukt lezen jullie de volgende keer.

Mathys

Goed verhaal zeg! Wat een toeval dat jullie die eerder getroffen mensen hier ook tegenkwamen.

Klein wereldje?

Marten

Het verhaal leest weer als en trein! Nu snel naar de foto's:)

Remmelt Eldering

He Laurens, wat een top verhalen staan hier te lezen! Geweldige site en schitterende fotos gemaakt.
Veel plezier nog en maak het jaar vol he;)

groeten Remmelt Eldering (Noardburgum)

Nynke

Wow-wow-wow! Het houdt maar niet op... Wát een mooie avonturen, verhalen en foto's weer. Machu Pichu is wel echt heel indrukwekkend. Super sportief bezig trouwens! Nu benieuwd naar Laurens' klimverhalen. Chris, jij wat relaxen ;)? Nou, geniet maar weer. XXX

janneke

Weer een prachtig stuk van jullie reizen. Deze en de vorige (en straks ook de volgende) stuur ik door naar Nanne en zijn Peruaanse vriendin Sara. Geniet verder.
Groet uit Delft

Alfons

Mooi verhaal!
Ongelofelijk dat het pas zo laat ontdekt is ook.

Laurens

We gaan ons best doen Remmelt! Cool dat jij deze site ook ziet :)

Maar Mathys: dit was wel afgesproken werk hoor :)

Siets

Hey Laurens en Christina,

ZO herkenbaar wat jullie gedaan hebben rondom Cusco en de Inca Trail. Ik ben nog steeds in dubio of ik die over 1,5 jaar wéér ga lopen.... Geweldig. ALS ik het doe ga ik deze keer toch echt de Wayna Picchu beklimmen, ik had er toen de kracht niet voor.

En tja, dat wij NU al begonnen zijn met het plannen komt ook door JULLIE! Ik geloof dat we wel een aantal keren per week op jullie site te vinden zijn. Jullie zorgen bij ons al voor de grote voorpret, vandaar onze supervroege planning :)

ENJOY YOUR TRAVELS!

Groetjes Sietske en Gijs

Ivo

Haha... alle toekomstige wereldreizigers lijken jullie site gevonden te hebben! Voelen jullie je al echte pioniers ;D

Die Salkantay trek klinkt erg leuk en 4600 meter is flink ademnood! Leuke uitdaging, de Inca Trail doet "slechts" 4200 meter...

Toevallig ook nog bij de Sungate geweest? vandaar een fantastisch uitzicht op Machu Picchu, zeg ik uit eigen ervaring...

En nu op naar de Chachani (broertje van de Misti?). Succes en veel plezier!

Gr Nina en Ivo

Paco

WOW! Wat tof zeg. Heb met veel plezier het hele verhaal gelezen. Ben benieuwd welk restaurantje jullie bedoelen. Die ene op de begane grond of die op de eerste verdieping met die leuke kinderinrichting (onze favoriet)?

Geniet van de komende belevenissen!

CU Paco

Laurens

Sietske en Gijs: mooi zo!! Wij gaan straks ook lekker met jullie meereizen!

Nina en Ivo: Ja, gezellig met al die wereldreizigers haha. Maar is leuk om te zien inderdaad. Wij zijn na de beklimming van de Wayna Pichu niet meer naar de Sungate gegaan. Volgende keer :)
Chachani ligt naast Misti idd (ook vulkaan)..verhaaltje is bijna klaar.

Paco: Ben de naam even kwijt, maar was een klein restaurantje, op begane grond. In straatje linksachter de cathedraal.. weet je et al?

Vandaag in Bolivia aangekomen. We hebben nog een druk schema´tje ingepland de komende weken, maar we zullen snel weer het volgende reisverhaal plaatsen!

ellen

hallo reizigers,

wij hebben even enkele vraagjes voor jullie...
We hebben de knoop eindelijk doorgehakt en loopbaanonderbreking aangevraagd, juli 2011 vertrekken we voor een jaartje.
Onze route, vnl. de landen die we zullen aandoen is een beetje gelijklopend met jullie.
Stel mij echter de vraag wat ik mij bij Paaseiland moet voorstellen??!!
Overspoeld door toerisme/semi-druk/rustig?
accomodatie ter plekke te regelen of op voorhand?
Wat is gemiddelde kostprijs voor slaping en eten?
Wij zouden een 4tal dagen willen blijven.
Fiets, auto, wandelen.

Echt wel een ganse ervaring die jullie hebben opgedaan, dit neemt niemand jullie nog af.
Groetjes Ellen.

Hallo Ellen,

Goede beslissing!!
Op Paaseiland vind je uiteraard toeristen, maar toen wij er waren waren dat er heel weinig. Omdat het eiland niet zo eenvoudig te bereiken is zul je er volgens mij sowieso weinig tot geen grote groepen aantreffen. Wij zijn met een auto ook een dag rondje eiland gaan doen en zijn echt heel weinig mensen tegengekomen. Wij vonden het zelf zeker de moeite waard! Accomodatie hebben wij terplekke geregeld. kan ook goed als er niet toevallig een feest is of misschien een vakantie oid..

Succes!

ellen

hey laurens,

ik denk dat ik gewoon een stukje lonely planet ga afdrukken over paaseiland + santiago de chili. Want neem enkel argentinie/peru en bolivia mee.
alvast bedankt voor je antwoordje.
groetjes

Naomi

Hallo, ik zag dat jullie op Tahiti en Moorea zijn geweest. Wij gaan hier in Oktober naartoe. Wij lezen uit jullie verhaal dat de verblijven waar jullie zijn geweest wel ok waren. Zouden wij misschien mogen weten hoe deze verblijven heten? Bedankt alvast en heel veel plezier nog! Erg toffe site dit!

Groetjes Naomi

Hi Naomi,

Oh leuk! Het verblijf op Tahiti weet ik niet precies meer, maar was ook niet zo heel fantastisch eerlijk gezegd. Op Moorea zaten we bij Club Bali Hai.

Succes!

Naomi

bedankt voor je snelle reactie!! we gaan eens informeren naar de prijzen.

Veel plezier nog!

Sanne

Mag ik vragen waar jullie de Salkantay trekking hebben geboekt? Kun je deze gewoon ter plekke boeken?

Hallo Sanne,

De organisatie zelf kan ik me niet meer herinneren, maar er zijn er voldoende die dit doen. Boeken hebben wij destijds een paar dagen vantevoren gedaan, maar je kan het ook wel terplekke nog regelen. Tenminste wel toen wij er waren. Dit i.t.t. de "Inca Trail". Succes!