Op naar Moskou!!

Voor 12:00 moeten we onze vet relaxte kamer in Sint Petersburg verlaten. We leggen onze tassen even bij onze honcho in het kantoor om vervolgens de metro te pakken richting het Sint Peter en Paul Fortress. Bij het ford bekijken we de Sint Peter en Paul's cathedral. Hier vinden we ook het graf van Peter de Grote en Catherine de Grote. Er zijn hier alleen teveel groepen, waardoor we al snel weer buiten staan. We lopen naar een deel van de oude stadsmuur waar we een mooi uitzicht hebben over de stad. Het is behoorlijk fris, dus we lopen na wat leuke foto's en filmpjes snel door naar een kappel vlakbij. Voor een plaspauze gaan we het museum over de politieke geschiedenis van Rusland binnen. En nu we er toch zijn...kijken we meteen even rond. Na een heerlijke lunch gaat de rest van de groep naar een ijshockey wedstrijd en besluiten we om even in het internetcafe te chillen. Om 18:00 komen we bijeen bij een typisch Russisch restaurant waar iemand van de oude garde met originele kledij ons al staat op te wachten. De Russen hebben voor de hele dag eigenlijk eenzelfde kaart. Op het menu staat onder andere bietensoep, gevulde pannenkoeken, rijst met groente, brood zonder boter en salades. Er kan doorgaans gekozen worden voor verschillende voor/hoofd en nagerechten. De Russen kennen echter geen ontbijt of lunchkaart. En welk moment van de dag ook, er wordt altijd bier genuttigd!!

Bij het restaurant ontmoeten we ook een andere groep die vanuit Peking precies de omgekeerde route heeft gedaan. Erg leuk om even wat ervaringen te horen. Er staat ons in ieder geval nog heel wat te wachten! Om 22:00 staat onze transfer klaar om ons naar het station te brengen. Om 00:20 vertrekt onze trein en nemen we afscheid van Veertje.

Na een redelijke nacht slapen in de nachttrein, arriveren we om 8:30 op het station van Moskou. Andrew is onze honcho in deze stad en staat ons al op te wachten. We nemen de transfer naar het hostel, maar we kunnen helaas pas om 14:00 onze kamer binnen. Vol enthousiasme beginnen we aan onze eerste wandeling door deze overweldigende stad. Het valt ons direct op dat Moskou een stuk groter aan doet dan St. Petersburg. Grote straten en gigantische reclameborden 'sieren' de immense panden. Helaas blijkt het rode plein afgesloten te zijn vanwege een festival van de paratroopers. We staan even te kijken bij de vette band van de troopers en swingen lekker mee. Het viel ons al eerder op dat er ontzettend veel staatsdienaren (politie, paratroopers, soldaten etc.) op straat rondlopen. Andrew vertelt dat de dienstplicht in Rusland nog steeds bestaat. Tussen het 18e en 27e levensjaar moet iedere Russische man 1.5 jaar in het leger hebben gezeten. Soms is het mogelijk vanwege bijvoorbeeld studie uitstel aan te vragen, maar uiteindelijk zal iedereen er aan moeten geloven. Tijdens onze wandeling moeten we het rode plein op afstand aanschouwen. We lopen nog langs het Kremlin en de Basiliuskathedraal.. Na een goede lunch lopen we terug naar het hostel, om daar eerst even bij te komen. Tegen het einde van de middag lopen we richting het centrum om wat te eten en na een avondwandeling in de stad crashen we lekker in een Russische bar om wat Baltika's achterover te slaan. Baltika is typisch Russisch bier, verkrijgbaar in verschillende smaken genummerd van 1 t/m 9. Wij gaan doorgaans voor de Baltika 7!

Na een goede nachtrust gaan we vandaag (weer) te voet richting het Rode
Plein (vandaag wel open), waar we direct kaarten kopen voor het Kremlin. Het Kremlin is het ommuurde stadshart van Moskou en wordt nog steeds gebruikt door de Russische regering. Naast verschillende overheidsgebouwen bestaat het Kremlin ook uit een aantal prachtige kerken. In eerste instantie stond voor de avond een voorstelling van Russisch dansen gepland, totdat we in de krant lazen dat er vanavond in het stadion van Moskou Lokomotiv een mooie pot voetbal op het programma stond: PSV - AC Milan! Daar moeten we bij zijn!! Andrew reist met de metro mee naar het stadion en koopt de kaarten. We zitten midden in het Mockba (Moskou)vak, helemaal te gek! De wedstrijd is onwijs spannend en uiteindelijk wint PSV door het nemen van penalties, doordat Seedorf voor AC Milan een penal mist (hihi). Na deze wedstrijd volgt de wedstrijd tussen Moskou en Real Madrid. De Russen gaan helemaal los als er door Mockba in de eerste tien minuten twee keer wordt gescoord. Uiteindelijk wint Real toch nog met 2-5. We zijn al eerder weggegaan en als we de honderden (!) legerofficieren buiten zien staan, is dat maar goed ook. We nemen de metro terug naar ons hostel om tevreden te gaan slapen.

Onze eennalaatste dag in Moskou begint met het bekijken van het mausoleum van Lenin, dat op het Rode Plein staat (aan de Kremlin kant). Uiteraard eerst wel even door een lange rij zien te komen, maar dan mag je toch minstens in 2 minuten door het mausoleum lopen! Toch zeker de moeite waard, want het is een gek gezicht om iemand die ruim 80 jaar geleden overleden is daar zo te zien liggen. Hierna lopen we door naar de Basiliuskathedraal, een geweldige kathedraal van buiten, maar van binnen valt het vies tegen. We staan dan ook met 15 minuten weer buiten. We vervolgen onze weg naar 'The Armory', een wereldberoemd museum met een prachtige verzameling van stukken uit de geschiedenis. Huifkarren, kostuums van de tsaren, wapens uit de 16/17e eeuw; we kijken onze ogen uit! Wel gaan we regelmatig even op de heerlijke bankjes zitten, want onze voeten doen behoorlijk pijn. Na een korte rust in het hostel en een heerlijk diner, gaan we naar het Russische circus. Wat een heerlijke poppenkast. Bij de entree kun je op de foto met een aap, beer of twee kleine tijgers. Er staan verschillende kraampjes waar je nepspinnen, pruiken etc. kunt kopen en de dames bij de kraampjes lopen als een gek alles te demonstreren. Het circus was erg leuk. Veel verschillende acts, waarvan degene met 7 tijgers toch wel het opvallends was.

Na het circus gaan we terug naar het hostel om ons op te maken voor een avondje ruig stappen. We gaan naar een leuke toko waar je zowel kan eten, dansen op Russiche goldies of pumpin music. Rond vijf uur komen we moe maar voldaan (en Laurens bezopen) terug naar het hostel. Zondag's slapen we een beetje bij. Aangezien de rest van de groep naar de markt is geweest, lopen wij zelf richting het centrum op zoek naar de eettent waar de rest van de groep ook zit. Na wat heen en weer gebel, is de batterij van onze telefoon leeg en besluiten we maar te wachten tot onze honcho ons komt halen, want wij komen er niet uit. Gelukkig vindt hij ons en kunnen we alsnog een heerlijke maaltijd nuttigen. 's Avonds zet Andrew ons op de trein en kan de trip van maar liefst vier dagen richting Irkutsk beginnen!!

mathys

Mooi verhaal weer! Hoop meegemaakt en veel gezien zo te lezen :)

Keep it up!!!

Marten

Het verhaal sluit mooi aan bij de schitterende foto's. Ik heb er weer van genoten.

Alfons

Tof dat jullie die wedstrijden ook even mee konden pikken!

Stevig ritje naar Irkutsk!

abbo

ooit las ik het boek: Michael Stroganow, koerier van de tsaar. Ik hoop dat jullie reis wat minder avontuurlijk zal zijn. goede reis.

Ankje Hovinga

leuk om jullie avontuur op deze manier te volgen..
hafun!
groetjes,
Ankje

Anke

Al weer zo´n mooi verhaal! En wat een prachtige foto´s.Ik zie nu al uit naar jullie volgende belevenissen.

Groeten van Bertus & Anke

wiesje en walter

Ha die Laurens en Christina,
Leuk om jullie zo te volgen!
Ik liet Nynke even het reisschema zien en ze zei: eh, echt waar helemaal naar antartica! Daar is het koud en ligt sneeuw..ZO ver is het nog lang niet, gelukkig maar. Veel plezier!

Georgie

Hey Chrissie en Laurens,

Hoe is het met jullie? Kijk uit naar jullie volgende verhaal!!! Hele dikke zoen.

Broniya

Bedankt voor jullie reactie! Jullie zijn ook lekker bezig zo te zien en hebben nog veel meer moois te zien komende maanden! Echt een super route.. helemaal top! Ga jullie in de gaten houden en wellicht zien we elkaar ergens in zo-azie, wie weet! take care, have fun x

Max