Terug in Argentinië: Salta en Buenos Aires

18 Juni was een lange dag. 's Ochtends vroeg met de jeep vertrokken vanuit de hoogvlaktes van Bolivia om 's nachts pas rond 4 uur, na twee busritten en een grensovergang, in bed te kunnen stappen. We zitten dan weer in Argentinië, Salta om precies te zijn. Hoe stom het ook klinkt, maar met nog ruim een maand te gaan voelt het voor ons alsof het einde nu wel heel rap nadert. We kijken al uit naar de ontmoeting met de ouders van Laurens die we in Rio de Janeiro zullen treffen en waarmee we uiteindelijk terug naar Europa zullen vliegen. Maar eerst hebben we nog twee stops in Argentinië: Salta en Buenos Aires!

De volgende dag zoeken we met de Australiërs Lackey en Amber eerst maar eens een ander hotel om vervolgens een brunch aan het centrale plein van Salta te genieten. De rest van de dag vullen we in met rondlopen en het boeken van een rafttrip (ja dit hadden we nog niet gedaan in Zuid-Amerika...). 's Avonds eten we gezellig met een groep mensen. We moeten weer even wennen aan de Argentijnse eettijden: pas na tienen beginnen de restaurants een beetje vol te lopen! De restaurants, winkelstraten, mensen en inrichting zijn opeens ook weer een stuk meer verwesterd. Warme douches met een constante goede straal zijn voor ons na Peru en vooral Bolivia dan ook het toppunt van luxe.

Die volgende dag komen we er met zijn vieren al snel achter dat het eigenlijk het seizoen helemaal niet is om te gaan raften. Het is winter hier en als de zon zich niet laat zien is het al snel erg fris buiten. Uiteraard is dit vandaag het geval. Raften met steenkoud water is dan alles behalve prettig te noemen. Niet verwonderlijk dus dat we de enige deelnemers van die dag zijn. Met een gezonde dosis humor en toch de nodige leuke stroomversnellingen slaan we ons er doorheen. Na bijna twee uur raften zijn we blij als we bij het eindpunt zijn aangekomen. Bij thuiskomst waarderen we die warme douche nog eens extra en ook de goede maaltijd die er op volgt!

In de avond van zaterdag 21 juni nemen we de nachtbus richting Buenos Aires. Het zal onze laatste lange busrit van de reis zijn. Met 22 uur weer een leuke zit! Voordat we in de bus stappen kijken we de wedstrijd Nederland-Rusland in een Ierse pub, huilen! Om drie uur de volgende dag komen we in Buenos Aires aan. Zelfs iets eerder dan gepland, maar dat komt goed uit. We gaan namelijk naar een wedstrijd van de Boca Juniors! Dit is een legendarisch voetbalteam waar o.a. Maradonna groot is geworden. We checken snel in bij een hostel en gaan daarna samen met de Australiërs, een gids en een handjevol andere toeristen naar het stadion. Een mooi en groot stadion dat plaats biedt aan ruim 65.000 mensen. Zoveel mensen zitten er die avond niet, maar als de wedstrijd begint lijkt het toch behoorlijk vol te zijn. De echte supportersvakken (van beide teams) zijn tot de nok toe gevuld en met leuzen, trommels, dansen, doeken en gigantische vlaggen worden de teams goed ondersteund. Wat een geweldige sfeer! De Boca Juniors spelen tegen Tigre en we worden getrakteerd op prachtig voetbal en acht(!!) goals. De wedstrijd eindigt in 6-2, in het voordeel van Boca uiteraard! We eten na de wedstrijd in de buurt van ons hostel met Amber en Lackey. In Argentijnse stijl, pas rond een uur of elf.

De volgende dag regelen we een beter hostel en lopen we rond in de omliggende buurt, Palermo. We lopen door gracieuze straten, langs gebouwen met Europese architectuur en kijken naar de trotse en modieuze Argentijnen. Meer dan eens zien we een hondenuitlaatservice in actie. De oppasser loopt dan met een hond of tien over de straat. Leuk om te zien, maar beetje jammer is wel dat er overal hondenpoep op de stoep ligt! We zijn het er beide wel over eens: Buenos Aires is een relaxte stad! Gezellige cafés, lekker eten en een fijne sfeer. Een echte wereldstad met 13 miljoen inwoners die in Europa absoluut niet zou misstaan.

Die avond nemen we deel aan ‘Pubcrawl BA'. Een kroegentocht dus! Met ruim 30 andere reizigers duiken we van de ene pub in de andere. Bij binnenkomst van iedere bar worden er eerst welkomstdrankjes uitgedeeld. Erg gezellig! Voor velen ook veel te gezellig trouwens, haha. Na vier bars komen we aan bij een club, maar de helft van de groep heeft het dan al zwaar te verduren. Wij houden het daar na een paar drankjes ook voor gezien. Topavond!
De volgende dag moeten we er zelfs nog van bijkomen. We doen niet veel: reisverhaal schrijven, beetje internetten en eten bij een Indiaans restaurant.

Onze laatste dag in de stad willen we nog even goed besteden. We bezoeken in de welgestelde Recoleta wijk de begraafplaats. Vreemde ‘toeristische' bestemming zou je zeggen, maar in dit geval toch zeker de moeite waard. Hier rust de Argentijnse elite in overdadige graven. We lopen door de straatjes (ja, er zijn straatnamen!) van het hof en verbazen ons over de enorme ‘gebouwen'. Vaak zijn het familiegraven. Het graf van Evita slaan we uiteraard niet over. Na even in een park gezeten te hebben lopen we door naar het stadscentrum. We lopen langs de brede ‘Av de 9 Julio' met 12 rijbanen. We lopen langs het stadssymbool (een gigantische obelisk) en door ‘Av Florida'. Dit is een drukke winkelstraat die alleen voor voetgangers toegankelijk is. We pakken terplekke nog even een tangoshow mee die op straat wordt uitgevoerd. Mooi om te zien. 's Avonds pakken we onze rugzakken weer in, we vliegen de volgende dag naar een andere wereldstad: Rio de Janeiro!

Marten

Zo te lezen een aanrader dat Buenos Aires.
Nu de verhalen over RIOOOOOOOOOOOOOO..........

Bianca Marulanda

Wij gaan in november naar argentinie,
hebben jullie nog tips? waar moeten we heen en waar vooral niet?

Laurens

Patagonie is zeker een aanraden en voor Buenos Aires ook zeker een aantal dagen inplannen!