We zijn weer thuis!

Daar zitten we dan, op het vliegveld van Madrid, te wachten op onze vlucht naar huis. We raken aan de praat met twee andere Nederlanders die vanuit Brazilië komen. Al vrij snel vragen ze ons hoelang wij op vakantie zijn geweest. We kijken elkaar bij deze vraag even kort aan en antwoorden ‘een jaar, we zijn een jaar op "vakantie" geweest en dit wordt onze laatste vlucht naar huis'. We weten het allebei maar al te goed, maar het voelt heel onrealistisch. Als we enkele uren later op Schiphol landen is het heel raar om alles weer te kunnen verstaan en alles te kunnen lezen. We staan er even bij stil dat iedereen ook ons kan verstaan, oppassen met wat we zeggen dus. Als we door de schuifdeuren lopen, zien we onze familie die we zo hebben gemist met spandoek en al klaarstaan; Laurens en Christina, welkom thuis!

5 continenten, 19 landen en 364 dagen geleden begonnen we aan de reis van ons leven. Het voelde als een oneindige periode, een jaar weg uit Nederland op zoek naar het avontuur. Maar wat is het snel gegaan. We hebben de laatste tien dagen doorgebracht in Spanje, een paar dagen Madrid en toen naar Mallorca. Genoeg tijd voor ontspanning, zonnen en vooral terugkijken op een droom die is uitgekomen. Het is eigenlijk niet in woorden uit te drukken hoe het voelt om zoveel verschillende landen te bezoeken, culturen te ervaren en mensen te ontmoeten. We gaan het toch proberen...

Wij zijn 25 keer de grens over gegaan, hebben gereisd met alle mogelijke vervoersmiddelen, geslapen in meer dan 100 verschillende bedden, interessante, minder interessante of ronduit irritante reizigers ontmoet, kilometers en kilometers gelopen, de meest geweldige natuurverschijnselen bewonderd, gekeuveld met mensen vanuit alle hoeken van de wereld, we zijn verbluft door de mooiste gebouwen ooit door de mens gemaakt, onder de indruk geraakt door allerlei culturen en religies, iedere dag op zoek gegaan naar een nieuw eethuis, in de meest extreme weersomstandigheden hebben we geslapen, honderden Wc's hebben we getest en een jaar lang dag en nacht met elkaar doorgebracht. Het was een achtbaan van impressiesen avontuur waar we niet uit wilden stappen. Wat een geweldige rit!

Alles rozengeur en maneschijn dus? Nou eigenlijk wel, maar we kunnen wel wat minpunten verzinnen. Laten we eens beginnen bij de meest onvriendelijke mensen, Russen. Daar werden we niet vrolijk van. Zeker niet toen op dag 1 onze tassen weg bleken te zijn op het vliegveld van Sint Petersburg. De Wc's in China, bah! Als lange westerling lig je in de meest Aziatische landen regelmatig met je voeten buiten het bed. En dan hebben we het nog niet eens over het matras wat vaak niet meer is dan een dun matje. Ook niet optimaal: op onze eerste strandbestemming Ko Samui regende het! Het busongeluk in Cambodja staat ons nog helder op het netvlies. En Christina zal de heen- en terugreis naar Antarctica ook niet snel vergeten. We baalden stevig toen ons junglebezoek in Bolivia door teveel water op de landingsbaan niet doorging. Het vervelendste was om af en toe geen goede nachtrust te krijgen, omdat het te warm, koud of lawaaiig was. Of toch met je volledige bepakking en reisgids in de hand door een hete en drukke stad zeulen en niet beseffen dat je al drie keer langs het hostel bent gelopen wat je zocht. Vervolgens kom je er dan achter dat het hostel helaas al is volgeboekt. Tja..het hoort er allemaal bij. Ons geduld werd regelmatig op de proef gesteld. Soms door mensen die je niet willen of kunnen begrijpen, maar vaker was het 't eeuwige wachten op het vervoer naar de volgende plek. Of de oneindige bus- en treinritten zelf. Toch vonden we dat ook niet heel erg. Door boeken te lezen, muziek te luisteren, door met elkaar of medereizigers te praten of door simpelweg naar buiten te kijken vloog de reistijd voorbij. Onderling hebben we natuurlijk ook wel momenten gehad dat wel elkaar achter het behang wilden plakken, maar een jaar lang op elkaars lip zitten ging ons uiteindelijk verbazingwekkend goed af! Al met al prijzen we ons gelukkig dat we niet bestolen zijn, (echt) ziek zijn geworden of andere gekke dingen hebben meegemaakt. Nee, het zal veelzeggend zijn dat ons grootste dieptepunt was om bij thuiskomst te realiseren dat het allemaal voorbij was!

We hebben ons regelmatig afgevraagd welk land nou favoriet was, waar de cultuur het meest intrigerend was of de natuur het mooist. Maar dat is lastig, want ieder continent, ieder land en cultuur heeft weer zijn eigen charmes. Toch zijn er zeker momenten geweest waar het voelde alsof we aan het einde van de wereld waren, het kippevel tot op onze tenen stond of we tijdens de meest ruige en leuke activiteiten overenthousiast werden. Hier een poging om daar drie lijstjes van te maken:

Favoriete plaatsen

6. Raften op de Rangitata rivier, Nieuw-Zeeland
7. Ballonvaart over karstlandschap van Yangshuo, China
8. Zwemmen met dolfijnen, Nieuw-Zeeland
9. Tuben op rivier bij Vang Vieng, Laos
10. Rijden op een Olifant, Nepal (Aub niet op een Olifant rijden. Dit hadden wij ook niet moeten doen. Ze worden niet goed behandeld...)

En hoe is het om terug te zijn? Raar, maar ook weer heel gewoon. Het is ontzettend leuk om al onze familie en vrienden weer wat dichter bij te hebben. Aan de andere kant missen we nu al het avontuur van reizen en hebben we een beetje moeite met de voorspelbaarheid van het leven in Nederland. Maar gelukkig hebben we ladingen aan foto's, verhalen en videomateriaal om regelmatig naar terug te grijpen.

We zijn dan wel een jaar weggeweest van alles en iedereen, maar hadden toch het gevoel dat iedereen dichtbij was. We willen iedereen die met ons mee heeft geleefd ontzettend bedanken! Het was altijd een groot plezier de reacties te lezen. Jullie houden nog wat foto's van Spanje en filmpjes van het laatste deel van onze reis tegoed.

En dan de grote hamvraag; zijn we nu klaar met reizen? Het antwoord daarop is nee. Reizen zullen we altijd blijven doen. Misschien niet weer voor zo'n lange periode, maar we hebben nog wel wat te bezoeken landen op ons lijstje staan. Wees niet bang, in de aankomende jaren blijven we gewoon in Nederland en plannen om te verhuizen naar een warmer oord hebben we niet echt. Fantaseren is altijd leuk en zeg nooit nooit, maar voorlopig zijn we blij met waar we zitten. Nederland is helemaal zo slecht nog niet!

Tot de volgende reis.

ankje hovinga

wat een avontuur! nu heb je de herinnering om nog heeeel lang napret van te hebben!
Groetjes,
Ankje

sjaak

mooi verhaal, ik hoop dat je nog afsluit met een filmpje!

groeten, Sjaak

Jarno

Ik mis nog een lijstje, waar kun je de beste biertjes nuttigen ? :D

Laurens

hehe, goeie. Maar dat is simpel Jarno: Beerlao!

mathys

Mooi slot van een geweldig avontuur!!
Heb genoten van alle verhalen en foto's.

Enne morgen weer ouderwets op visite..

Hulde

Jildou

Vreemd he, dat je 'zolang' bent weggeweest en dat je dan terugkomt en eigenlijk alles nog hetzelfde is....
Ik ken dat gevoel.

Klaas

Tja, Nederland is zo slecht nog niet, maar wat hebben jullie mooie plekjes van de rest van de wereld laten zien. Wij gaan twee weekjes Oostenrijk doen, wandelen in de bergjes aan de zuidgrens, wordt ook vast genieten. Maar dan dwalen we af en toe ook wel eens af naar die echte bergen ...
Veel succes weer met een nieuwe start hier.

Siets en Gijs

Een geweldig mooi verhaal om mee af te sluiten! Heb genoten van jullie verhalen en hopelijk doen jullie dat over 1,5 jaar ook van de onze ;)

Geniet van NL en denk maar zo: same shit, different day maar maak er het beste van!!!!

grtz Sietske en Gijs
sietsengijs.reismee.nl

wiebe en hilda

Mooie afsluiter van een prachtige reeks verhalen van de gemaakte reizen. Indrukken die nog jaren zullen nasmeulen in jullie en onze gedachten.

Chris

Marten

Een prachtig slotverhaal met een geruststellende laatse alinea:)
We hebben een jaar lang enorm genoten van jullie spectaculaire belevenissen en geweldige foto's!

Sietze & Nynke

Als je alles zo nog even op een rijtje leest, klinkt het nóg indrukwekkender... Écht een wereldervaring die wereldreis van jullie. Maar heerlijk was het om jullie weer 'live' te zien! We zullen nog heeeeeel wat uurtjes / avonden / weekenden nodig hebben om helemaal bij te kletsen. Een jaar, tsja, waar begin je dan?!
Blij dat jullie terug zijn.
Tot gauw, liefs!

Vincent & Elke

Wij hebben enorm genoten van jullie reisverhalen! En wij krijgen kippenel van jullie eind verhaal... over 1 jaar en 30 dagen zullen wij aan het begin staan van ons avontuur en een jaar later er waarschijnlijk hetzelfde op terug kijken zoals jullie nu.

Vooral bedankt voor alle tips en adviezen en mooie eerlijk verhalen! Wij hopen dat we jullie nog eens een vraag mogen stellen over landen, transport etc.

Groet,

Vincent & Elke

henk de vries

Dus... jullie zijn weer terug. Zal wel een heeeeele verandering zijn en natuurlijk een dubbel gevoel; jammer dat je weer in het "gewone" Nederland bent, maar toch ook wel weer blij om vrienden en familie te zien.
Vond het mooi elke keer jullie verhalen en fotos te lezen. Was altijd even een leuk momentje op m'n werk ;-)

Mooi dat jullie er weer zijn en we zien elkaar binnenkort vast wel es.

Gr. Henk

Jorrit

janneke

lieve mensen,
heel erg bedankt voor jullie fantastische reisverslagen. je lift zo toch een lein beetje mee door al die prachtige landen en culturen. toch is het wel raar te merken, dat de thuiskomst na een reis van een jaar zo veel lijkt op die van mezelf na vier weken Italie: wat is alles direct weer gewoon! Maar ook daar kun je van genieten, in afwachting van een volgende reis. hoop jullie bij gelegenheid ook nog eens over de reis te horen vertellen. toch maar weer een familieweekend dit jaar...groet uit het Delft

gert

Oef...

Sara

Wat een mooi verhaal! Niet te geloven wat jullie allemaal meegemaakt hebben! Super en heel erg gezellig dat jullie nu weer terug zijn. Was gezellig hè afgelopen maandag.. Tot snel! x

Kai

Eindelijk Thuis....

Heineken is ook niet slecht!!!

Greets.

loes

En zijn jullie al wat gewend aan "thuis zijn" ? Ik ben heel benieuwd hoe dat voelt na zo lang weg te zijn.
Een goede start met andere , nieuwe uitdagingen en bedankt voor jullie mooie verhalen en werkelijk prachtige foto"s.

Monica en Laurens

Beste Christina en Laurens,

Voor jullie zijn wij twee vreemden, maar bijna een jaar lang hebben we mee genoten van jullie te gekke reis (verhalen &foto's)

In september gaan wij drie maanden op reis en we hebben de nodige informatie en inspiratie van jullie site gekregen. (waarvoor bedankt!!)

Tot slot wensen wij jullie veel succes met het wennen aan het 'normale' bestaan.

Groetjes uit Haarlem
Laurens en Monica

Gerda & Robin

Nou en wij hebben jullie niet eens op staan wachten op het vliegveld! Belachelijk! Wij moesten zo bodig vakantie gaan vieren in Spanje.
Nou Robin zal soon bellen om een date te plannen hoor, dan gaan we jullie weer fijn in onze armpjes sluiten!

Jurgen

Leuke afsluitende post. Welcome back :-)

Nick from Belgium

Echt ongeloofelijk! Ik heb genoten van al jullie verhalen en foto's en ik kreeg echt kippenval van jullie laatste berichtje. Mochten jullie ooit besluiten jullie ervaringen te bundelen in een boek dan ben ik de eerste die het zal bestellen!

Laurens en Christina

Wow, leuk om al die reacties te lezen. Bedankt iedereen!

We gaan straks via deze site een digitaal foto-verhalenboek bestellen als het goed is :)

@Loes: We zijn nu alweer een week thuis en het is ongelofelijk hoe snel dingen alweer wennen... Bijna alsof we het allemaal gedroomd hebben en we helemaal niet op reis zijn geweest, maar gelukkig hebben we de foto's nog :)

Ronnie B.

Amaaaazing! Echt. Dit lezen geeft ruimte voor enkel nederigheid, laat staan dat je al die speciale plaatsen en activiteiten zélf hebt mogen zien en ondervinden, damn!!

Roy - chapter42

Hey! Ik ben binnenkort vast nog wel een keer in de buurt om koffie te komen leuten! Welkom thuis!

Hennie Visser

Hoi Laurens en Christine.
We hebben een beetje mee kunnen genieten van jullie wereld reis .
Bedankt voor alle mooie verhalen en foto's.
Gr Hennie

Hennie Visser

Wat een mooi eind verslag.
Welkom thuis in het regenachtig Nederland
Nogmaals heb genoten van jullie verhalen.
Gr Hennie

andries en geke

wy ha sawat in jier mei jim mei reizge, wat in mooie ferhalen en foto's en wat in reis ha jim makke!
wy sille de ferhalen misse , wy hoopje dat jim gau wer wenne sille oan thus wezen.
Tige tank en oan't sjen!!!

Hanith

Ook ik heb absoluut genoten van jullie mooie foto's en leuke verslagen! Todaraba!

Miriam

Prachtig verhaal! Lijkt me ook zo raar als dat jaar 'opeens' voorbij is!
Veel geluk in Nederland en bedankt voor alle inspiraties, vooral met de camera tip zijn we blij!
We hebben gelachen om Laurens reacties bij onze foto's, bob is helaas niet in zijn billen geknepen, denk dat dat speciaal voor jou was ;0

Groetjes en succes in Nederland!
Miriam & Bob

Ramón

Beste Laurens en Christina,

Wat kan ik zeggen....een meer dan prachtige afsluiter! Direct na het verhaal heb ik weer een keer alle drie de filmpjes op de site bekeken. GEWELDIG!

(komt er nog een laatste filmpje?)

Hopelijk trekken jullie het hier een beetje. Even lekker een volle koelkast met lekkernijen en een schoon bed om in te slapen is geeneens zo gek...totdat het straks weer teveel begint te kriebelen en je weer lekker weg gaat. Keuzes die iedereen in zijn leven kan maken. Wat hebben we het toch getroffen, geboren te zijn in dit deel van de wereld waarin we de luxe hebben zulke reizen te kunnen maken.

Bedankt voor de verhalen, foto's en filmpjes. Ik heb er onwijs van genoten!

groeten, Ramón

Joni

O ja, welcome back! :-)

Ilze en Dennis

Hallo Laurens en Christine,

Een beetje gek maar jullie kennen ons niet! We hebben namelijk lang getwijfeld maar dan toch hier een mailtje van ons. Wij hebben namelijk net besloten om weer een wereldreis te maken! In 2005 hebben we al een wereldreis gedaan waarvan we een groot gedeelte van zuid oost Azie en New Zeeland en Australie hebben gezien. Maar ja ..... het kriebelt weer!! We willen over 1,5 jaar gaan naar veel continenten die jullie ook hebben gezien! We hebben ook genoten van jullie verhalen en foto's en zijn daardoor nog meer geprikkeld om het gewoon te DOEN! We zijn nu alles aan het voorbereiden, alleen hebben we nog wat vragen over enkele landen, zoals antarctica, paaseiland, chilli etc.
We hopen dat we deze mogen stellen aan jullie, het zijn er niet veel, maar wel handig om te weten, mijn mailadres is ilze_meijer@hotmail.com
We hopen snel iets van jullie te horen.

groetjes Ilze en Dennis

Aldert & Els

Ha Laurens en Christina,

Alweer bijna een jaar geleden zagen we elkaar in Yangshuo. Jullie reisden in een iets hoger tempo, dus wij hobbelden een week of wat later dan jullie naar Tibet. En nu zijn jullie alweer thuis. De tijd vliegt! Wij hebben van tijd tot tijd mee gelezen met jullie belevenissen. Moesten steeds erg lachen om de dagelijkse of wekelijkse kayak tripjes. En recent ook de filmpjes ontdekt. Goed gedaan!

Wij zijn intussen nog steeds onderweg. Vandaag precies 430 dagen... planning is om rond april 2009 in Nederland terug te keren. Momenteel volgen we de zijderoute, zijn nu in Koerdistan en steken over enkele dagen de grens met Iran over. Hebben nog even getwijfeld over noord Irak (schijnt veilig te zijn) maar hebben besloten dat we dat onze ouders echt niet aan kunnen doen ;)

Veel succes met het gewenningsproces, maar zo te lezen komt dat wel goed!

Groeten,
Aldert & Els

www.wereldopreis.com

Marc herpers

Hallo!

Al scrollende door jullie verhalen en foto's vroeg ik me af met welke camera jullie de foto's gemaakt hebben.

groet en bedankt voor de reply!

marc

Hallo Marc!

Een Nikon D40 met Nikon AF-S VR 18-200mm lens.
En we hadden ook een Nikon s200 compact camera mee.

succes!

Jasper en Rosanne

Hallo Laurens en Christina,

Jullie site heeft ertoe geleid dat wij ook een wereldreis willen gaan maken vanaf april. Nu zijn wij druk aan het uitzoeken waar we allemaal heen willen. Nu we er eenmaal voor hebben gekozen een wereldreis te gaan maken, vinden we het lastig landen uit te kiezen, aangezien er zoveel mooie plekken zijn.

Nu hebben wij een vraag en we hopen dat jullie ons daarop antwoord kunnen geven. Wij zitten te twijfelen tussen een rond-de-wereld-ticket of gewoon een globaal reisschema en in het land zelf een ticket verder boeken. Wat is jullie mening hierover en hoe hebben jullie dit gedaan?

We hopen dat jullie antwoord kunnen geven op deze vraag.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Jasper en Rosanne
(jaspermolen@live.nl)

ok gemaild!

david van stralen

mooi te lezen. erg leuk ook met foto's etc.

david

saskia

Hoi Laurens en Christina,

Ikzelf heb ook veel gereisd (drie jaar een stukje van de wereld rond) en zeven jaar in Bolivia gewoond. Mochten jullie "weer thuis" opnieuw de kriebels krijgen, kan ik jullie van harte het volgende boek aanbevelen!! (En overige lezers van deze pagina!!)
Titel: Uit San Lucas, met heel mijn hart; over het leven in de Boliviaanse Andes
Auteur: Saskia Pijnenburg
ISBN: 978-908666066-7
Te bestellen via www.boekenplan.nl
Kijk ook eens op www.bookbolivia.web-log.nl

Kim

Hey Laurens en Christina,

Ben even aan het researchen voor mijn eindwerk, maar wat een geweldige verhalen hier! Werkt er toevallig iemand van jullie in de journalistiek ofzo :) Heerlijk om te lezen!

Groetjes Kim

Laurens

Denk dat je de meeste antwoorden op je vragen wel in dit verhaal en overige verhalen vindt Kim, maar zal je morgen nog even mailen! Geen journalistiek opleidingen hier hoor, maar thanks! :)

Kim

Dat zag ik ook al ja... Maarja, mag helaas geen plagiaat plegen anders had ik het er zo in geplaatst haha.

veronique

hallo

ik heb met plezier een vlucht gemaakt door jullie reis. Wij plannen om naar Bolivia te gaan wat kunnen jullie ons aanbevelen ivm een organisatie voor Salar de Uyuni. Nadien willen we via La Paz - Titicacameer naar Cuzco om de inca trail te doen (is deze echt echt de moeite of is het zicht voldoende als je met de bus vanuit Cuzco naar Machu Picchu gaat?) Met welke organisatie hebben jullie het gedaan?

hopelijk laten jullie iets van je horen:
verocroughs@telenet.be

Grtjs
Veronique
Belgium

Elke Govaerts

Hallo,

Met veel interesse heb ik jullie verhalen gelezen. Mijn vriend en ik willen iets gelijkaardigs doen vanaf juni dit jaar.
Kan je mij een indicatie geven van de kost van jullie reis en eventueel tips om cost cutting te doen? Hebben jullie voortdurend de grote rugzakken overal meegesleurd of hoe hebben jullie dat aangepakt? Hebben jullie de wagen op NZ gehuurd of gekocht? Was het noodzakelijk om op voorhand veel te reserveren qua logies? Wat de vliegticketten betreffen: hebben jullie die allemaal op voorhand geboekt vanuit Nederland of gewoon in elk land eentje aangekocht?

Sorry voor de vele vragen, maar als werledreiziger in spe zijn er natuurlijk meer vragen dan antwoorden.

Ik hoop dat jullie mij wat duidelijkheid kunnen geven...

Alvast bedankt,
Elke

Elke Govaerts

'k zal nog snel even mijn e-mail meegeven, is misschien iets makkelijker :-)
elke_govaerts@yahoo.com

Groetjes,
Elke

Laurens

Hallo Elke, dat zijn nogal wat vragen ja! :), maar prima, als je je mailadres nog even achterlaat zal ik even mailen!
grt

Laurens

ok, dat was wel heel snel :P

Nandy

Hallo Laurens,

Super leuke weblog! Met veel plezier gelezen en naar de foto's gekeken, Ik heb eigenlijk dezelfde vragen als Elke, maar heb ook nog een vraag over Antartica.
Mijn e-mail adres is nandydebock@hotmail.com.

Alvast bedankt,

Groetjes Nandy

ok eindelijk gemaild!

Esther

Hoi!

Ik dacht dat ik moeite zou krijgen met de voorspelbaarheid in Nederland...ik loop hier in Sydney alleen maar stage en heb nauwelijks tijd om te reizen. Gelukkig heb ik hiervoor na mijn studie zat tijd....wel echt enorm tof wat jullie hebben gedaan.

Willen jullie nu niet weer graag weg? Weer reizen om de voorspelbaarheid tegen te gaan? Ik ontmoet hier een paar backpackers ontmoet die er echt verslaafd aan zijn geraakt. Eenmaal thuis moesten ze weer verder reizen....de voorspelbaarheid was te saai voor hen.

Hoe dan ook...ik haal leuke ideeen uit jullie blogs om ook zelf ooit te doen!

Marcel en Debby

Hoi Laurens en Christina, Nu zijn jullie z'on 8 maanden op nederlands bodem... bevalt het? Wij Mars en Deb willen graag van Nederlandse bodem omdat we al veel gereisd hebben en het blijft boeien!!! natuurlijk weten we de volgorde baan opzeggen huis verkopen etc etc.Maar toch de grote ham vraag! wat kost een jaar ongeveer en hebben jullie bijv ook werkgelegenheid gezien? Wij zouden door werken op verschillende plekken wat langer weg willen.Denken jullie dat het mogelijk is.Onze reiservaringen zijn tot nu toe Europa.Brazilie.Thailand.Maleisie. Indonesie.Hawaii.Cook island.Maar te kort om te orienteren voor evt werk.Nog even super mooie foto's en leuke filmpjes met vooral Coldplay onze favoriet!!!

groeten vanuit Nijmegen

Marcel en Debby

Hi Marcel en Debby,

Bedankt voor jullie leuke reactie. Het weer thuis-zijn is alsof het nooit anders is geweest. Leuk, en met geweldige herinneringen natuurlijk! Het kriebelt natuurlijk ook, maar er is voor dit jaar een leuk tripje geboekt! Daarover posten we later meer. Een lange tijd weggaan komt misschien later weer eens :)

Reizen blijft zeker boeien..dus gewoon gaan! Wij zijn hebben voor onze reis een grove schatting gemaakt van 1250 euro per maand per persoon (zonder wereldticket) en dit klopte redelijk. Dit is een vrij ruim budget, maar wij reizen ook niet op de goedkoopste manier en hebben echt veel uitjes, tourtjes etc gedaan. Het kan dus zeker voor minder! Daarnaast verschilt het natuurlijk ook per land..maar over het geheel gezien lijkt dit voor ons goed uit te komen. Azie kan echt wel goedkoper bijvoorbeeld en Australie, Nieuw-Zeeland en sommige landen in Zuid-Amerika (Chili bv) zijn weer wat duurder..

Wij hebben niet gewerkt onderweg, maar dat scheelt zeker in de kosten natuurlijk. Omdat je inkomsten hebt, maar ook minder kosten doordat je langer op 1 plaats zit en gemiddeld gezien vaak goedkoper kan overnachten, eten etc. Voor ons dus moeilijk om te zeggen of dit voor jullie mogelijk is en waar werk is, maar volgens ons moet je in veel landen toch echt wel wat kunnen vinden. Australie zeker. In Azie en Zuid-Amerika heb je ook veel vrijwilligerswerk projecten. Dan verdien je ws. minder, maar heb je in ieder geval minder (of zelfs geen) kosten.

Succes! En laat even weten wat jullie gaan doen,.

grt

Barry

Wow jullie zijn echt mijn helden. Ik ben pas 21 dus ik heb nog even de tijd, maar ik zou dit zoooo graag willen doen. Als ik jullie filmpjes zie en jullie verhalen lees begint het gewoon te kriebelen. Snel die lotto winnen en die reis gaan maken! ;)

Jet

Hoi Laurens & Christina,

Omdat mijn vriend en ik over 18 dagen vertrekken voor een reis van 3 maanden, ben ik veel reisverslagen aan het lezen en kwam zo ook op jullie blog terecht.
Geweldige wereldreis hebben jullie gemaakt, mooie verhalen, foto's en video's. Super!

Vraag aan jullie, hebben jullie de route voor Nieuw Zeeland helemaal van te voren uitgestippeld? Of globaal opgesteld wat jullie wilden zien en activiteiten die jullie graag wilden ondernemen?
Wij zijn zelf 5 weken in Nieuw Zeeland en reizen van Noord naar Zuid.En hebben een lijst gemaakt van wat wij willen zien en doen, maar geen dag tot dag planning gemaakt.

Hebben jullie al plannen voor een nieuwe reis?

Nogmaals ontzettend leuke blog!

Groetjes Jet

Halllo Jet,

Bedankt, leuk om te lezen! En 3 maanden op reis...lekker. Wij zijn dit jaar nog naar Thailand/Hong Kong geweest en volgend jaar..nog geen plannen, maar gaan zeker weer op reis!

Nieuw-Zeeland hebben wij toen heel globaal gepland. Wij begonnen op het zuidereiland en hebben ter plekke min of meer het plan gemaakt. Ik zou ook zeker geen dag-tot-dag planning maken, want je bent toch gebonden aan de omstandigheden. Je kunt dit wel maken als leidraad natuurlijk, maar niet perse nodig. Het is een redelijk klein land en de wegen en transportmogelijkheden zijn uitstekend dus het is ook makkelijk om je plannen te wijzigen. Wij hadden volgens mij ook iets van 5 weken en dan kun je heel veel zien, maar niet alles en ik zou dat ook niet proberen. Wij willen zeker nog eens terug, prachtig land!!

Succes!

Jet

Hey Laurens & Christina,

Bedankt voor jullie advies!

Nog 14 dagen en we gaan op pad eerst naar Thailand & Laos daarna Sydney en Nieuw Zeeland.

Jullie veel reisplezier voor de toekomst!

Groeten Jet

Laurens

Een goede reis en bedankt., Jet!

Stefan Roovers

Ik wil jullie heel erg bedanken voor jullie inspiratie. Zo'n anderhalf jaar geleden kwam ik jullie blog tegen en heb alles gelezen! Inmiddels zelf net terug na 5 maanden reizen. San Fransisco, Hawaii, Fiji, Samoa, Nieuw Zeeland, Sydney, Bali en Laos. Het was fantastisch en nu is het weer even wennen! Reizen blijft fantastisch:)

j meijeringh

wat mooi dat jullie zo'n trip konden maken.
ben zelf 1 jaar in de u.s.a gewest en heb daar weel ge zien dat nog steets door mijn hooft dwaalt.
en ik heb 6 jhaar in canada gewoond. daar heb ik leuke en minderleuke herinderingen aanover gehouden.
na een heel moelijk jaar ben ik toch er blij dat ik dat heb kunen doen.

ik hoop dat jullie er mooije gedachten aan over houden.

Debbie

Haihai,

Ik vind jullie site echt mega vet. Ik ben nu bijna 17, maar ik wil ook echt mega graag een wereldreis maken. Zodra ik klaar ben met mijn opleiding ga ik de hele wereld over. Maar nu had ik wel een vraagje. Hoe zijn jullie bij hotels terecht gekomen? Zijn jullie gewoon gaan rondreizen en vervolgens een hotelletje ergens geboekt, of hebben jullie het van te voren al helemaal uitgestippelt?

Mijn email is debbieheus@msn.com

Groetjes

Laurens en Christina

Hallo Debbie,

We reageren even hier, dan hebben andere reizigers er ook nog iets aan.

Wij hebben bijna altijd ter plekke een ho(s)tel geregeld. Meestal haalden we de gegevens hiervoor uit een reisgids. Af en toe hebben we ook gebruik gemaakt van hostelboekings-sites. Dan kun je enkele dagen van tevoren een boeking maken en weet je zeker dat je erin kunt. Ter plekke regelen is toch het handigste (zo lang het niet te druk is), want dan kun je nog onderhandelen, de kamer even bekijken, etc.

Succes!