Bangkok: de eerste dagen in Thailand

Bepakt en bezakt wachten we voor ons hotel in Kathmandu op onze transfer naar het vliegveld. Pas drie kwartier later zitten we eindelijk in de taxi. De chauffeur had nogal moeite met het vinden van ons hotel. Ook het vliegtuig heeft vertraging en we landen pas rond zes uur op het vliegveld van Bangkok. Op zich is dat geen straf aangezien de service van Thai Air erg goed is. Laurens maakt meteen gebruik van de gelegenheid om zijn eerste Thaise biertje te nuttigen. Ondanks dat het donker is, zien we meteen dat Bangkok een megagrote, moderne stad is. We horen later dat hier 16 miljoen mensen wonen, dat is heel Nederland in één stad! Nadat we zijn ingecheckt bij ons hotel, lopen we naar Kao San Road. Als we samen met alle andere toeristen en Thaise jongeren door deze straat lopen, kijken we onze ogen uit. We horen overal muziek, zien straatstalletjes met kleding, eten en zelfs cocktails. Bevallige Thaise dames proberen ons een bar in te lokken en we krijgen door een Thai onze eerste pingpong show aangeboden. In plaats daarvan eten we een lekker broodje falaffel en genieten van de parade die hier op straat plaatsvindt. In een met discolampen verlichte tuk-tuk gaan we terug naar ons hotel. Met de eerste indrukken van Bangkok op ons netvlies sluiten we onze ogen.

Op maandagochtend staan we om half zeven op het vliegveld klaar om Alfons te verwelkomen. Laurens zijn broertje reist de aankomende drie weken met ons mee door Thailand, dus dat belooft een gezellige boel te worden. Na een warm onthaal, nemen we een taxi terug naar het hotel en nuttigen een heerlijk ontbijtje. Alfons heeft last van een jetlag en wil even een paar uurtjes slapen. Dat geeft ons mooi de gelegenheid om toch even voor het dichte oor van Christina naar het ziekenhuis te gaan. De medische zorg in Thailand is goed ontwikkeld en het ziekenhuis voelt dan ook als thuis. Het oor wordt uitgezogen en voor het eerst in weken hoort Christina ook de kleine vogeltjes weer fluiten! We doen op Kao San Road nog wat ‘serious shopping' en gaan daarna terug naar het hotel. De mannen doen een duik in het zwembad en daarna lopen we naar Vieng Travel bij ons op de hoek. Dit reisbureau wordt gerund door een Nederlander en ze weten ons goed op weg te helpen. We boeken een fietstocht in Bangkok, een overland trip naar Chiang Mai (Noordelijk Thailand) en een vliegticket naar Ko Samui. 's Avonds gaan we naar het op 27 na hoogste gebouw ter wereld; de Baiyoke II toren. Vanaf de bovenste verdieping hebben we ondanks het slechte weer een geweldig uitzicht over deze wereldstad. We nuttigen een heerlijk Chinees buffet en genieten van het uitzicht. Een tuk-tuk brengt ons vervolgens terug naar het hotel. Als we proberen te slapen, begint Alfons luidruchtig te snurken en kijken we elkaar angstvallig aan. Gelukkig draait hij zich om en hebben we toch nog een heerlijke rustige nacht.

Dinsdagochtend genieten we in ons hotel van een lekker ontbijt. Het ontbijtbuffet bestaat uit toast, eieren, jam, cornflakes met melk, fruit en voor de liefhebbers nog een heel scala aan Thaise gerechten zoals rijst en noodles. Opvallend is trouwens dat het ontbijt hier bij de prijs inzit, dat hebben we nog niet eerder meegemaakt! Na het ontbijt nemen we een taxi naar het Grote Paleis en Wat Phra Kaeo. ‘Wat' staat trouwens voor tempel, waar we nog een hele hoop van zullen zien in Thailand (Wat Patat, Wat Is Dat etc.). De bouw van het Grote Paleis en Wat Phra Kaeo begon in 1782, ter gelegenheid van de stichting van de nieuwe hoofdstad Bangkok. De koninklijke familie woont nu in Dusit, maar Wat Phra Kaeo is nog steeds de heiligste tempel van Thailand. De Thaise bevolking is erg koningshuisgezind en we zien dan ook gigantische schilderijen en foto's van de koning en koningin door de hele stad. Veel mensen dragen geel, de kleur van het koningshuis. Een Thai vertelt ons later tijdens onze reis dat de koning in Thailand wordt beschouwd als heilige. We bekijken de tempel en het paleis en maken een aantal mooie foto's. Het is vandaag behoorlijk warm en de mannen zweten wat af in hun lange broek en T-shirt. Dit zijn nu eenmaal de eisen bij het bezoeken van tempels in Thailand, dus even doorbijten! We willen daarna doorlopen naar Wat Pho, maar worden aangehouden door een behulpzame Thai die een leuke route voor ons uittekent langs verschillende tempels. Wat Pho is alleen in de middag geopend voor toeristen, wat ons voldoende tijd geeft om de andere tempels te bezichtigen. Voor 20 Baht (ongeveer 50 eurocent), springen we in een tuktuk die met ons de route wil afleggen. Hij brengt ons eerst naar een Thais eettentje waar we een lekkere maaltijd nuttigen. Daarna bezoeken we een staande boeddha van 32 meter hoog, een zittende boeddha en een pakkenmakerij. De tuk-tuk chauffeur wil ons vervolgens meenemen naar een ‘shop'. Dit addertje hadden we natuurlijk al verwacht! Het is een aardige kerel en als we vragen of we iets moeten kopen, wuift hij dat met een stevig handgebaar weg. Hij verdient zijn centen al als hij toeristen langsbrengt. We maken een snel rondje door de sieradenwinkel om vervolgens door te rijden naar de gouden berg. We beklimmen de met een gouden toren bekroonde heuvel en maken een aantal foto's van het uitzicht over de stad. Als we met een lekker ijsje in onze hand klaarstaan om naar onze laatste tempel van de dag te gaan, blijkt onze tuktuk chauffeur er vandoor te zijn! We hebben hem nog niet eens betaald! Het is ondertussen na tweeën dus we nemen een andere tuk-tuk naar Wat Pho. Voordat we gaan, maken we de chauffeur eerst duidelijk dat we direct naar de eindbestemming willen zonder haltes bij souvenirwinkeltjes. Wat Pho is de oudste en grootste tempel van Bangkok. We lopen direct door naar de liggende boeddha van 46 meter lang en 15 meter hoog, erg indrukwekkend! 's Avonds gaan we naar het Lumphini Stadion voor een Muay Tai wedstrijd. Kickboksen is de nationale sport van Thailand en enorm populair. Alfons beoefent deze sport ook in Nederland wat het zien van de wedstrijd natuurlijk extra leuk maakt. Het gebruik van voeten en ellebogen is bij Muay Tai toegestaan en de wedstrijden bestaan uit vijf ronden van drie minuten. Nadat we kaarten voor de eerste ring hebben geregeld, eten we wat in de buurt van het stadion. Om 18:30 begint de eerste van de tien wedstrijden van vanavond. Het zijn mooie, snelle rondes met rondvliegende bloedspetters en een uitzinnig publiek. Thai zijn fanatieke gokkers en ze zetten vaak veel geld in op hun favoriete bokser. We nemen na dit spectaculaire evenement een taxi naar ons hotel.

Op woensdag stappen we in de taxi naar de beginplaats voor onze fietstocht van vandaag. Het verkeer in Bangkok is gekkenwerk en we komen veel te laat aan. De groep is al vertrokken, maar na even goed doortrappen zijn we bij en kan het avontuur beginnen. We fietsen met twee gidsen en een gezin van vier uit Nederland. We fietsen door kleine straatjes, steegjes, over de markt en door de achterbuurtjes. Daarna gaan we met de fietsen op een longtailboot en maken een ontspannen tochtje over de rivier. Aan de overkant zetten we onze tocht voort. We fietsen door een jungleachtige omgeving over smalle paadjes om daarna een heerlijke lunch te nuttigen bij een klein restaurant. We maken op de terugweg richting de rivier nog een stop bij een vijver om de vissen te voeren. Daarna gaan we weer met een boot terug naar de overkant en fietsen daarna in een kwartier terug naar ons beginpunt. Fietsen is een geweldige manier om Bangkok eens vanuit een ander oogpunt te bekijken. Ondanks dat de skytrain van Bangkok niet echt een stop maakt in de buurt van ons hotel, besluiten we er toch een ritje mee te maken. We komen tot de conclusie dat deze skytrain veel weg heeft van de gewone trein in Nederland, maar wel wat moderner is. Onze laatste avond in Bangkok kunnen we niet voorbij laten gaan zonder een bezoek aan Kao San Road. We struinen door de winkeltjes met namaakkleding en na stevig onderhandelen kopen we hier en daar wat leuke kleding. Laurens gaat naar de kapper voor een make-over en we eten de allerslechtste pizza allertijden! We drinken een paar biertjes op het terras en Christina gaat ook nog even naar de kapper. Daarna stappen we ‘Club Immortal' aan Kao San Road binnen en schuurt Alfons zijn eerste Thaise chick. Een geweldige afsluiting van ons (eerste) bezoek aan deze hectische, maar mooie stad!

ans

we hadden reisverslag van Alfons gelezen; leuk om nu jullie versie te lezen. Het ziet er weer fantastisch uit!

Marten

Opnieuw een prachtverhaal. Nu snel naar de foto's!

Broniya

Ook in Thailand nu dus.. super!
Guesthouse? In Ayutthaya zat ik in Ayutthaya Guesthouse en in Nong Khai in Mut Mee Garden Guesthouse! Beiden helemaal top, aanraders!
Zelf zit ik nu in Phon Phisai, waar ik een project volg.
Wie weet kom ik jullie nog tegen, you never know...

Laurens

Thanks. Wij vertrekken vandaag met de nachttrein naar Nong Khai en gaan dat guesthouse daar eens checken. :)

Roger

Dolle reis zeg... maar van alle dingen die je kan vergeten laurens, scheergerei is daar nie een van man ;p!!

henk

watch out for the lady-boys!!!

Mathys

Grappig om nu ook jullie kant van het verhaal te lezen!!

Nu maar eens de foto´s checken :)

Jarno

Als je goedkoop wilt shoppen in Bangkok , MBK shopping centre 90.000 vierkante meters met goedkoop spul :D

De Traveljunkies

Hoi Laurens en Christina,

Bij jullie aan de andere kant van de wereld is kerstmis alweer afgelopen.....wij gaan zo dadelijk nog aan het kerstdiner. Wij wensen jullie alvast een heel goed 2008 toe met veel reisplezier. We genieten dan de uitgebreide reisverslagen en mooie foto's.

De groeten van de Traveljunkeis.nl
www.traveljunkies.nl