De oude steden van Thailand: Ayuthayya, Sukhothai, Lampang en Chiang Mai!

Vandaag laten we Bangkok achter ons en vertrekken richting het noorden van Thailand. We worden 's morgens opgepikt door onze gids voor vandaag. De Thaise gids heeft duidelijk een aantal vrouwelijke trekjes en kijkt opvallend vaak naar de stevige bovenarmen van Alfons. We zijn in Thailand richting het einde van het regenseizoen en dat is duidelijk te zien aan de waterstand van de rivieren. Tijdens onze rit naar Ayuthayya passeren we een dorp waar de mensen meer dan een meter water in hun huis hebben staan en wanhopig proberen het water tegen te houden. Ook de straten staan ver onder water en een aantal auto's zijn alleen nog te herkennen aan het dak dat net boven het water uitkomt. Het voelt een beetje alsof we naar een film zitten te kijken. Na anderhalf uur komen we aan in Ayuthayya. Deze stad was van 1350 tot 1767 de hoofdstad van Thailand, totdat na een tweejarige oorlog de Birmezen de stad veroveren. De koninklijke familie vlucht naar Thonburi (vlakbij Bangkok) en de Birmezen vernietigen de architectuur en religieuze schatten van de stad. We brengen een bezoek aan het Bang Pa-in paleis, de vroegere verblijfplaats van de koninklijke familie. Dit complex wordt overigens nog steeds voor bepaalde gelegenheden gebruikt door de koning en zijn aanhang.
Het Bang Pa-in paleis laat weer zien hoe belangrijk de koninklijke familie is voor de Thaise bevolking. Het is ongelofelijk goed onderhouden, netjes en schoon. Bij ieder gebouw moeten de schoenen uit en als we de oude verblijfplaats van de koning willen betreden, moet Christina, uit respect voor de koning, een Sarong om. Hierna bezoeken we Wihaan Phra Mongkhon Bophit, een tempel met de grootste bronzen zittende boeddha van Thailand. De houdingen van de beelden, staan voor een bepaalde periode uit het leven van Boeddha. Zo is een zittende boeddha aan het onderwijzen of mediteren. We gaan door naar Wat Phra Si Sanphet. Deze tempel vormde het koninklijke paleis vanaf de stichting van de stad tot de 15e eeuw. De ruines zijn duidelijk zwaar beschadigd door onder andere de Birmezen, maar daardoor zeker niet minder indrukwekkend!

Met een geweldige achtergrondtune, nuttigen we onze lunch en rijden daarna door naar de plaats waar onze bus vertrekt richting Sukhothai. Onze bus blijkt helaas al te zijn vertrokken en de achtervolging wordt ingezet. Met een noodgang suizen we over de weg om de bus bij te halen. Na twintig minuten zweten geblazen, kunnen we opgelucht ademhalen en plaatsnemen in de bus. Vijf uur later komen we aan op een verlaten busstation in Sukhothai. Als we uitstappen, komt er een ietwat vreemde Thai op ons afgelopen die aanbiedt om ons met zijn tuk-tuk te vervoeren. Deze lichamelijk/geestelijk gehandicapte is zeker niet onze eerste optie, maar na wat rondjes om het busstation te hebben gelopen blijkt hij wel de enige te zijn. Als we voor het stoplicht staan, maakt hij ons aan de hand van een bord en kreungeluiden duidelijk dat hij ons ook een stadstour kan geven. We bedanken hem vriendelijk en geven hem een dikke fooi als we veilig bij ons hotel zijn aangekomen. We eten nog wat in het hotel en gaan daarna lekker slapen.

Door de hoteltaxi worden we vrijdagochtend om 8:00 naar het historisch park van Sukhotai gebracht. Dit geweldige complex vormde de hoofdstad van het eerste Thaise koninkrijk. Gezien de grote van het park huren we een fiets om de ruines te bezichtigen. Het is nog lekker rustig in het park en we zijn erg onder de indruk van de eeuwenoude tempels. Als we terugkomen in het hotel nemen we een verfrissende duik in het zwembad. Na de lunch laten we ons door een taxi vervoeren naar het busstation. Na vier uurtjes bussen, komen we aan in Lampang. We eten 's avonds heerlijk bij een restaurant aan de rivier en zijn nu al benieuwd naar de stad bij daglicht.

Lampang staat in Thailand ook wel bekend als ‘paard-en-wagen-stad'. Lampang is namelijk de enige stad waar men paard en wagen nog als transportmiddel gebruikt en daar gaan wij deze ochtend eens even gebruik van maken. Onze paardjes brengen ons langs verschillende interessante tempels en een oud teakhouten huis. Na anderhalf uur nemen we afscheid van de paarden en hun Thaise bestuurders. Er staat een minibusje voor ons klaar die ons in twee uren naar Chiang Mai brengt. Chiang Mai heeft meer dan 300 tempels, bijna evenveel als Bangkok. We bezoeken Wat Phra Singh en Wat Chedi Luang (nog 298 te gaan). De tempels hebben veel houtsnijwerk en kleur, toch weer anders dan Wat we eerder hebben gezien in Thailand. Na onze eerste kennismaking met Chiang Mai relaxen we even in het hotel. 's Avonds bezoeken we één van de vele avondbazaars van Chiang Mai en drinken we een bananenshake op het terras. Daarna gaan we nog even ruig op stap in 'Bubbles' en maken kennis met verschillende Thaise dames. Daarna snel naar bed, want de volgende ochtend moeten we weer vroeg op!

Zondagochtend staat onze minibus alweer klaar. De aankomende twee dagen gaan we jungle van Thailand verkennen. Onze eerste stop is bij een olifantentrainingskamp, waar ook een olifantenshow wordt opgevoerd. Het blijft verbazingwekkend hoeveel deze dieren kunnen leren. Onze tweede stop is bij een tempel met verschillende grotten. We lopen door één van de grotten heen en bekijken de stalagmieten en -tieten. Laurens bekijkt er één van heel dichtbij als hij zijn hoofd stoot aan een laaghangende tiet. Voor de middag staat er een junglewandeling van twee uur op het programma. De bergomgeving van Chiang Mai staat vooral bekend om de etnische minderheden die er wonen. Iedere stam heeft zijn eigen taal, gewoontes, kleding en geloofsovertuiging. De meeste volkeren zijn semi-nomaden en zijn geëmigreerd naar Thailand vanuit Tibet, Myanmar, China en Laos. Het aantal ‘bergmensen' wordt geschat op maarliefst 550.000! Na een geweldige wandeling komen we aan in een Birmees dorpje waar we de nacht zullen doorbrengen. Als enige toeristen hebben we een heel slaaphok voor ons alleen! We maken onze houten bedjes op en gaan lekker buiten zitten. Onze gids maakt een heerlijke maaltijd voor ons, zelfs de Franse frieten ontbreken niet! Er wordt speciaal voor ons een hele show opgevoerd door de dames van het dorp. Vanachter een kampvuur kijken we toe, maar we worden al snel bij het geheel betrokken. Al klappend lopen we rond het vuur en vermaken ons meesterlijk. Na de opvoering wordt er van ons verwacht dat we even een nummertje voor de dames zingen. Na Kortjakje en het slotnummer van de miniplaybackshow (Met z'n allen...) vallen ze bijna in slaap, dus besluiten we er maar een eind aan te breien. Ondanks de harde bedden en een klamboe met gaten slapen we die nacht heerlijk!

Als we de volgende ochtend rond 07:30 lekker buiten aan ons ontbijt zitten, beginnen de dorpbewoners een markt uit te stallen. Aangezien we de enige zijn hier, vragen we ons af of ze dit speciaal voor ons doen. En als we hier en daar ‘lookie lookie' horen, weten we al hoe laat het is! We doen ons best om bij ieder stalletje iets aan te schaffen en maken ons daarna klaar voor een olifantenrit. Alfons heeft een hele olifant voor zichzelf en zit al snel op de nek van het beest terwijl de chauffeur lekker in zijn mandje achterop ligt te pitten. Na de olifantenrit, springen we op een bamboeraft en glijden we langzaam de rivier af. Op weg naar Chiang Mai stoppen we voor een lekkere lunch. Pad Thai is een van onze favorieten in Thailand. Noodles met ei, groente en specerijen, jammie!! Na de lunch worden we afgezet bij een snakefarm. Van dichtbij wordt er een hele show opgevoerd met verschillende slangensoorten. We zitten eerst nog op de onderste rij stoelen, maar verplaatsen ons al vrij snel naar iets hogere plaatsen op de tribune. Laurens en Alfons krijgen zowel een Python als Cobra om de nek (iemand moet toch de foto's maken).Nog nagenietend vervolgen we onze weg naar Chiang Mai waar we rond 15:00 aankomen. Laurens en Alfons krijgen nog een afmattende Muay Thai training in een nabijgelegen stadion en bezoeken diezelfde avond nog een Muay Thai wedstrijd. Een Braziliaan die de match wint van een Thai en drie knock-outs zorgen voor een geweldige avond. We slapen die nacht heerlijk, want morgen vertrekken we naar ons eerste tropische eiland; Ko Samui!

Roger

zo zo... klinkt allemaal weer erg spannend en enerverend!! jullie zullen net zo veel bekijks zijn voor hun als de omgeving voor jullie heb ik het idee ;)

Mathys

Mooi verhaal, de meeste dingen kwamen me al bekend voor uit Alfons zijn ervaringen.

Nu snel de foto´s kijken!!

ans

sluit me aan bij mathys

janneke

Geweldig, weer een paar nieuwe vervoermiddelen: paard en wagen, olifant en ook die bamboeraft...
ik ben soms zo jaloers!

wiebe en hilda

De verhalen worden steeds mooier en de reis steeds spannender!

Ingrid

brrr..... wil die foto's wel eens zien met slangen om hun nekken. Hoop dat die erbij zit! Kus