Laatste station in Azië: Kuala Lumpur

Na een comfortabele vlucht van drie uur landen we aan het einde van de ochtend veilig op 'KL international airport'. Met de bus en een taxi komen we bij ons hotel en al snel lopen we daarna richting 'Petalling Street'. Het valt ons meteen op dat de Maleisische bevolking bestaat uit een mix van culturen, Hindoestanen, Chinezen en natuurlijk Moslims gezien de Islamitische cultuur van Maleisië. Petalling Street is een bekende straat in het Chinatown gedeelte waar je op straat allerlei dingen kan kopen. We hebben het al snel gezien en willen vooral ook graag snel naar de hoofdattractie van deze stad: de Petronas Towers! We springen in de taxi en laten ons naast de 'Twin Towers' (zoals de locals de torens ook wel noemen) afzetten. We staan nu bij het één-na-hoogste gebouw van de wereld, wat een ding! Vanuit de 'skybar' van een nabijgelegen hotel (goede tip uit een folder in het vliegtuig) hebben we helemaal een fantastisch uitzicht. De lunch is natuurlijk veel te duur, maar vooruit.

We lopen hierna via een klein park naar het winkelcentrum wat zich onderaan de torens bevindt. Bij binnenkomst worden we geconfronteerd met een enorme kerstboom. Ja, het is al bijna kerst..een vreemde gewaarwording! We struinen wat door het complex. Alles ziet er megamodern uit. Veel nieuwe apparatuur en alle bekende modemerken hebben een eigen winkel. Duidelijk één van de meer ontwikkelde steden van Zuidoost Azië! Christina koopt wat kleine dingen, maar houdt zich verder in (op aandringen van Laurens!). Bij een 'foodcourt' eten we wat en als we daarna naar buiten lopen is het al donker. De torens zien er nu helemaal te gek uit! We lopen een rondje door het park en vanuit de skybar nemen we stiekem snel nog wat foto's. Daarna is het tijd om te slapen.

Als we de volgende ochtend naar buiten kijken ziet het weer er een stuk minder goed uit. We draaien ons nog lekker een keertje om. We vliegen vanavond alweer verder en hebben verder ook weinig dingen die we nog echt willen zien of doen. We ontbijten bij de Petronas Towers (lekkerste broodje van de hele reis voor Laurens!) en lopen daarna nog wat rond. Met de metro rijden we richting de KL toren, de vier-na-hoogste communicatiemast ter wereld. Met de lift schieten we omhoog. Het uitzicht is ondanks de wolken toch erg indrukwekkend. We vinden het verder wel mooi geweest en in de hotellobby hangen we nog wat rond voordat onze taxi ons komt ophalen.

Het regent pijpenstelen als we even later in de file staan. Het doet ons aan Nederland denken. Het verkeer schiet ook echt niet op. We worden een beetje zenuwachtig als we een uur voor vertrek pas op het vliegveld aankomen. We lopen snel naar binnen, maar kunnen op de informatieschermen onze vlucht niet vinden. Shit. Een oplettende medewerkster schiet ons te hulp en vertelt ons dat we bij de verkeerde vertrekhal zijn..aaargh! We lopen naar buiten en een behulpzame taxichauffeur lijkt direct te begrijpen wat ons probleem is. 'Which airline?'. En wij in koor: 'Airasia!'. Hoofdschuddend helpt hij ons zo snel mogelijk de taxi in. Hij vertelt ons dat taxichauffeurs horen te vragen naar welke terminal ze de mensen moeten brengen. Wij hadden dat natuurlijk zelf moeten verzinnen. De andere vertrekhal is toch minimaal 20 minuten rijden en we krijgen het toch een beetje warm inmiddels. De aardige taxichauffeur laat ons geruststellend weten dat we wel op tijd komen. Ondertussen geeft hij wel plankgas. Als we bij de vertrekhal aankomen sprint Christina naar de incheckbalie en neemt Laurens de tassen mee...gelukkig we zijn op tijd!

Op maandag 10 december laten we dan Azië definitief achter ons. We vliegen naar Goldcoast, een plaats aan de oostkust van Australië voor een nieuw avontuur!