De aftrap: tassen weg, een beer op straat en de eerste vodka

Yiihaa, daar zaten we dan eindelijk in het vliegtuig richting onze eerste bestemming: St. Petersburg! Na een korte nacht (natuurlijk moest Laurens op het laatste moment nog even zijn tas pakken) en een overstap in Helsinki landden we rond 19:00 uur lokale tijd (het is hier 2 uur later) met enige vertraging in St. Petersburg. Nog even onze backpacks oppikken en wij zijn er klaar voor! Dan blijkt alleen te gebeuren waar je altijd al bang voor bent als je bij de band van bagage claim staat te wachten. Het duurt wel erg lang en we zien alleen nog 1 koffer rondjes draaien. Uiteraard geven wij de moed niet op. ‘Ze komen er zo wel aan’.. Er staan tenslotte nog 3 ander mensen wanhopig naar de flappen te turen waar de tassen doorheen moeten komen. Maar even later gaan de rolluiken dicht en stopt de band.. aaarghh: tassen weg!! Beteuterd en balend lopen we achter de andere mensen aan naar, wat het lijkt, een soort infobalie. Uiteraard spreken ze geen woord Engels en zijn we blij dat een mede-gedupeerde (okay, beetje dramatisch), een Rusische jongen van onze leeftijd, ons wat helpt door te vertalen wat er moet gebeuren. We vullen de vermissingdocumenten in (tot 4 keer toe) en worden door de mensen achter de balie, die overigens totaal geen lol in hun werk lijken te hebben, doorverwezen naar een lost&found kantoortje waar we uiteindelijk te horen krijgen dat we de volgende dag mogen bellen om te kijken of ze gevonden zijn. Daar sta je dan, zonder deo, tandenborstel, lenzenvloeistof en schone onderbroeken! Onze Russische ‘vriend’ helpt ons nogmaals om goedkoop met een minivan naar het centrum te komen en regelt ook nog eens een taxi voor een goede prijs die ons naar ons hostel brengt. Na wat gezoek hebben we die uiteindelijk gevonden. De ingang bleek aan de achterkant te zitten en de receptie op de 4e verdieping. Handig voor als je je sleutel moet ophalen! Zelf hebben we een kamer op de 3e verdieping dus dat valt weer mee. We zijn blij als we uiteindelijk de kamer mogen betrekken, ook al is het er gigantisch warm en luidruchtig doordat hij aan de straatkant zit. Het is dan bijna 22:00 uur en nadat we wat lenzenvloeistof op de kop getikt hebben eten we wat bij een tentje om de hoek bij ons hostel. Twee kaaspannenkoeken en vier biertjes later, besluiten we nog een rondje te lopen in het park schuin tegenover het hostel. Er zijn nog veel jongeren met potjes bier in het park (overigens lopen veel mensen hier met bier over straat alsof het cola is) en er hangt een gezellige sfeer. Hier komen we deze week zeker nog een keer terug! We zitten aan een erg drukke weg met veel verkeer, waardoor je steeds het gevoel hebt dat je aan een weg zit waar constant straatraces worden gehouden. Het geeft een enorm kabaal, waardoor we de eerste nacht niet top geslapen hebben. Rond 07:00 is in ieder geval Laurens klaarwakker en om 08:15 zitten we dan ook braaf aan het ontbijt. Het ontbijt bestaat uit brood, toetjes, soort vruchtensap, pap en stinkkaas. Wat ons opvalt, is dat de mensen hier niet heel goedlachs zijn. Niet iedereen wil je helpen en als ze het al doen, kan er geen lachje vanaf. Wat je wel merkt is dat vooral jongeren wel veel bezig zijn met mode, bier drinken in het park. Alsof ze zich proberen te los te maken van wat Rusland vroeger was. We zijn nu op onze (te warme) hotelkamer aan het wachten totdat het kantoor van onze reisorganisatie opengaat, om te vragen of zij wellicht willen bellen met het vliegveld voor onze tassen (en misschien een kamer aan de stille kant van het hostel?). Laten we hopen dat onze tassen zijn gevonden, anders zitten we echt met een probleem! Om 11:00 lopen we naar de vijfde verdieping van ons hostel, waar zich allerlei kleine bedrijfjes hebben gevestigd. Vera is onze honcho (als local begeleidt zij ons volgende week in St. Petersburg) en na twee telefoontjes naar het vliegveld en het boekingsbureau horen we dat onze tassen terug zijn EN dat we een andere kamer krijgen!! We kunnen Veertje wel zoenen, maar dat laten we voor nu nog even achterwege. Nadat onze kamer schoon is en we onze spullen hebben verkast, gaan we de stad maar eens verkennen. Het is mooi weer en we lopen de hele dag door deze prachtige stad! We zien mooie gebouwen langs de grachten en brede en drukke straten. We zien o.a. de admiraliteit, het winterpaleis en hermitage, het grootse paleisplein, de Kazan-kathedraal, de opstandingskerk en veel meer.. bekijk de foto’s! Nadat we een stukje langs de rivier de Neva hebben gelopen (met zicht op de Petrus en Paulusvesting) en we teruglopen richting het paleisplein zien we trouwens ook iets opmerkelijks… een BEER! Okay, okay, een beertje. Leuk beestje natuurlijk, maar wat doet die daar midden op straat? We staan er even verbaasd bij te kijken en zien dat hij gewoon aan een lijn zit (en ducktape om zijn mond!@$#) en drie meisjes er op ‘passen’. Heel apart. Via de Nevsky Prospekt lopen we terug naar het hostel waar we onze tassen weer mogen begroeten!! Jippie. Toen even een douche en bij vegetarisch restaurant Idiot een goede maaltijd genuttigd en stevige vodka achterovergeslagen. Welterusten :)

Mathys

Heftig begin van jullie reis!

Gelukkig zijn de tassen weer gevonden!
Nu ff snel de foto´s checken!

Gr.

Joni

Zeg dat wel! Hopelijk hebben jullie nu het "bagage kwijt zijn" voor de rest van de reis al gehad :)

Laurens

ja..ik hoop et ook :)

Ella

Hoop dat de rest van de reis voorspoediger verloopt.

We zagen gister St. Petersburg nog voorbijkomen bij Yorin Travel, erg mooi!

rutgrrr

Dit was de generale repetitie, dan moet er altijd wat fout gaan. Betekent ook dat de voorstelling fantastisch wordt!
Een vega restaurant dat Idiot heet. Bedoelen ze dat de uitbater gek moet zijn om zo'n restaurant in Rusland op te zetten? hahaha

Salut!

Janneke Kromhout

Goeie test voor jullie zelfredzaamheid! Leuk, dat we op jullie mailinglist staan. We volgen jullie graag. Heb overigens jullie bericht ook doorgestuurd naar Nanne. Geniet! Janneke

Xander

Wat een ellende, allemaal...maar ook weer opgelost zoals een echte globetrotter het zou doen!!! Neem nog een Vodka..Troost op de volgende weken!!!

Ps. Laurens, als de website gebeuren niets meer is dan kun je altijd nog fotograaf worden zitten een paar super mooie foto's bij.

hej så länge
Xander

Kevin

idd erg mooie foto's... beter dat alles weer goed is gekomen!

kim en kobus

nou als het zo al begint suc6 de komende 363 dagen ha ha ok niet echt grappig zonder je schone ondergoed in een hotel. wel mooie foto's

roderick

hee wereldreizigers. wat een avonturen he. ook mooi geschreven. Ik zat helemaal in het verhaal. geniet en ik hoop meer van jullie mooie avonturen te lezen. succes!!!

Sara

Geen leuk begin van de reis... Maar wat zijn de foto's mooi en idd erg leuk geschreven. Groetjes!!

Linda

Jemig he wat een foto's! Echt heel mooi. Als ik aan Rusland denk, denk ik aan kou. Zitten jullie daar in de korte broek!!!

klaziena

he christina en lourens
leuk hoor zo,n reislog!!ik zal alles even belezen!!haha
vraagje:waar hebben jou lenzen de hele nacht dan uitgehangen?in een paar borrelglazen????
groetjes klaziena

Gerda

Wauwie wat een begin van de reis zeg! Gelukkig zijn de spulletjes weer terug!
Foto's zien er vet cool uit! en ook een goed verhaal!
Dikke kus van mij

Robin

Zo 15e reactie.. reismee.nl gaat roelen :)

Maar top verhaal en ik blijf jullie volgen! hf!

Joni

"Ik reis mee" moet je dan zeggen hoor Robin!

Robin

waar zijn ze.nu?

Paco

Damn, wat een beroerd begin. Gelukkig is het toch nog goedgekomen. Geniet van jullie reis.

CU Paco

Georgette

Hey Chrissie en Laurens,

Gelukkig is alles goed gekomen met jullie tassen. Mag de pret niet drukken zo te zien want de foto's zijn iid schitterend. Geniet er van en ik volg jullie op de voet:o)

Xie

Henk de Vries

Véél plezier toegewenst!! en dat jullie bagage niet al te vaak zoek zal raken.

Ik ben zeer benieuwd naar de verhalen die nog gaan komen. Zal jullie site dan ook in de gaten houden.

Gr. Henk