De oude stad Xian

Op vrijdag staan we vroeg op, want vandaag vertrekken we naar Xian! Na twee uurtjes vliegen, komen we rond 14:00 aan en we worden voor slechts 25 Yuan met de bus vervoerd naar het centrum. Nog tien minuten lopen (en dat is best een eind met 20 kilo bagage op je rug) en we komen aan bij onze verblijfplaats voor de aankomende nachten. We boeken een aantal trips voor de aankomende dagen en doen het verder lekker rustig aan.

Zaterdagochtend vertrekken we na een heerlijk westers ontbijt, samen met een Tsjechisch stel naar een panda rescue center. Als we na twee uur rijden het park binnen komen lopen, worden we op afstand gehouden. Op slechts tien meter afstand loopt een panda (LOS!) met twee verzorgers door het park! De rest van dit ‘rescue'centre is een erg slechte dierentuin. Er leven ongeveer tien panda's in dit centrum die leven op een oppervlakte zo groot als een voetbalveld. De binnenverblijven zijn vies en de dieren zien er niet goed uit. Een werknemer vertelt ons dat de dieren uit de natuur worden gehaald wanneer ze gewond zijn. Ze worden opgevangen en verzorgd. En dan terug in de natuur gebracht? Nee, dat blijkt een ontzettend moeilijke taak. Als een panda eenmaal gewend is om gevoed te worden, overleeft hij het niet in de natuur. De dieren worden hier verder gehouden ter observatie en om paring tussen de beesten tot stand te brengen. Dit is tot nu toe twee maal gelukt, maar de dieren groeien op in gevangenschap en zullen nooit in vrijheid leven. Als we dit hadden geweten, waren we nooit gegaan! We lunchen in een nabijgelegen restaurant en rijden daarna terug naar Xian.

In de Lonely Planet lezen we dat er iedere avond in Xian de grootste fonteinshow van Azie plaatsvindt. Rond acht uur lopen we dan ook richting de bus. Het is even zoeken, maar dan zien we lijn 109 aankomen. Lekker op z'n hollands vraagt Laurens twee kaartjes aan de buschauffeur. Die wijst naar een soort grote bus, waar Laurens dan maar zijn vijf Yuan in deponeert. Aangezien de kosten één Yuan per persoon zijn, wacht Laurens vertwijfeld op zijn wisselgeld, maar tevergeefs. Na tien minuten stopt de bus aan de kant van de weg en komt de buschauffeur Laurens hoogstpersoonlijk toch nog even zijn wisselgeld brengen, aardige mensen die Chinezen! De fonteinshow is geweldig! Op klassieke muziek dansen de gigantische fonteinen op en neer. Het is hier onwijs druk en de helft van de mensen staat te springen onder het kletterende water.

's Avonds besluiten we het nachtleven van Xian in te duiken. De barstreet zit vlak achter ons hostel, dus dat komt goed uit. We bezoeken een paar kroegjes en gaan daarna op zoek naar een leuke club. We lopen langs een aantal vage tentjes waar keiharde stampmuziek vandaan komt, maar vragen ons af of daarbinnen wel echt iets gebeurt. We wagen het erop en worden naar de lift begeleid. Aangekomen op de vierde etage gaat de liftdeur open en bevinden we ons midden tussen een hossende menigte in een geweldige discotheek. We krijgen een beetje het gevoel van een Expornstarfeest in Noa, super!

Zondagochtend worden we opgepikt voor een tour naar het Terracotta leger. We maken een tussenstop bij Ban Po village. Dit dorp uit Neolithische tijd is maar liefst 7000 jaar oud. We hebben de overblijfselen kunnen bekijken van 45 huizen, 2 stallen, 200 kelders en ongeveer 250 graven. Ondanks dat de opgravingen op zichzelf niet zo indrukwekkend waren, is het onvoorstelbaar om enigszins een idee te kunnen krijgen van hoe deze mensen leefden. De opgravingen zijn dan ook van grote archeologische waarde. We lunchen met onze groep van ongeveer tien mensen bij een plaatselijk restaurant om daarna door te rijden naar onze eindbestemming. Een paar boeren die in 1974 een put aan het graven waren, stuitten op een 2000 jaar oud terracotta leger. Een eeuwige keizerlijke garde die in de buitenste wal van het keizerlijke mausoleum werd ingegraven. De duizenden aardewerken soldaten staan in drie grafkelders. We lopen van de kleinste naar de grootste grafkelder. De grootte van het geheel is bijna niet te bevatten. Ondanks dat nog niet eens een derde van de soldaten is uitgegraven, is het gegeven dat dit allemaal gebouwd is voor 1 keizer ongelovelijk. De volgende dag beginnen we onze wandeling door Xian bij de drum- en beltoren om vervolgens in het moslimkwartier de moskee te bezoeken. Vanaf de beltoren bekijken we het uitzicht over de stad. Aan het einde van de dag pakken we de trein naar Chongqing voor onze volgende etappe!

Joni

Goed verhaal(.nl)! En mooie lengte ook :-)

Alfons

Jammer dat het panda centrum tegenviel!
Coole shit verder.

Was laatst nog in het nieuws dat ze weer iets hadden ontdekt bij dat terracotta leger

ans

Fijn om weer wat te horen en te zien.
Volgens mij genieten jullie volop!
Alle goeds en dikke tut!

klaziena

geweldig verhaal !erg indrukwekkend!!zo te horen hebben jullie het ontzettend naar jullie zin!!!jeetje wat zien jullie veel van de wereld!!geniet ervan!!
leuk hoor!!ik volg alles !!

Mathys

leuke update weer!

Ben erg benieuwd naar dat feestje op die 4e verdieping :)
Misschien toch een uitstapje maken naar china....

Have fun and take care!!!

Walter Kromhout

Wij zijn gister in Rijperkerk én in St. Annaparochie geweest. Als jullie terug zijn zal ik daar alles over vertellen.
Tot die tijd: heel veel plezier en ga zo door.

groet van iedereen

Roger

leuk allemaal!! mooi land dat china zo als ik het moet lezen...

loes

Ik ben er eens even voor gaan zitten. En ik zat er meteen in. Wat een belevenis, geschiedenis en indrukken komen er voorbij. Fantastisch. Nog veel genieten samen. Groetjes.

Robin

Mooi leesbaar verhaal! :) Lengte ideaal! :)

Maar klinkt weer super, kan me alleen geen voorstelling maken van hossende chinezen op de 4e verdieping, foto's? :)