Het prachtige landschap van Guilin en Yangshuo

Vanuit de overvolle stationshal van Wuhan nemen we de trein naar Guilin. We zijn er ondertussen al aan gewend dat Chinezen af en toe met ons op de foto willen, maar het blijft vreemd dat ze je soms zo aanstaren. Laurens kiest ervoor om net zo heftig terug te kijken, maar dat vinden ze vaak alleen maar interessant. Op het station zijn we de enige westerlingen en we zijn zo'n beetje het middelpunt van de belangstelling. Gelukkig kunnen we ver boven de kleine Chinezen uitkijken en zien ons perron al snel. Voor ons perron staan vier verschillende hekken waar een hele horde Chinezen voor staat te dringen. Zodra de hekken opengaan, wordt er gedrukt, geschreeuwd en mensen klimmen over stoelen om zich zo snel mogelijk een weg door de menigte te banen. We slapen vannacht op een hardsleeper; een cabine zonder deur, waar je met z'n zessen in slaapt (drie bedden aan iedere kant). Het is wel een beetje krap en we verwachten weinig slaap te krijgen, maar om 22:00 gaan alle lichten uit en ligt iedereen al te pitten!! We hebben dus een redelijke nachtrust gehad als we de volgende ochtend om 5:00 aankomen. De taxi zet ons af in de straat van ons hostel, waar een paar Chinezen ons de weg wijzen. We lopen een steeg in waar we opgeschrikt worden door een gigantische rat die ons onder de voeten loopt. De hele buurt wordt wakker van Laurens zijn gegil. Gelukkig vinden we ons hostel waar we nog even lekker een paar uurtjes slaap meepakken.

Een paar uur later lopen we door het moderne centrum van Guilin. Het komt over als een gezellig dorpje, maar telt toch nog 670.000 inwoners. Het is helaas een beetje regenachtig, maar dat vergeten we snel als we in de verte het prachtige karstgebergte al zien. Het landschap van Guilin bestaat uit een groot bataljon van deze kalkstenen torens die abrupt uit de vlakte oprijzen. We beklimmen (lees trappen oplopen) de ‘Piek van de unieke schoonheid' die zich midden in de stad bevindt. We hebben een mooi uitzicht en zien het karstgebergte zover we kunnen kijken. In het park waar de piek zich bevindt, krijgen we gezelschap van een praatgrage Chinees die redelijk engels spreekt. We kijken er al lang niet meer van op dat Chinezen hun engels op ons willen oefenen, maar deze Chinees is wel heel vasthoudend. We vinden het wel grappig en wachten rustig af. Hij loopt wel een kwartier al kwebbelend met ons mee om ons vervolgens mee te lokken in een parelfabriek (gewoon een winkel, waar ze parelkettingen ed. proberen te verkopen). We lopen een rondje en bedanken vriendelijk. Onze Chinese vriend loopt ook nog met ons mee het zevensterrenpark in, waar hij ons de grot wijst voordat hij naar huis gaat, aardige kerel! We bezoeken de grot met stalactieten en stalagmieten (voor meer informatie graag contact zoeken met Laurens). De grot is erg indrukwekkend en op Chinese wijze versierd met allerlei doldwaze kermisverlichting.

Gezien het weer besluiten we de volgende dag lekker te chillen. Laurens duikt de sportschool in en Christina laat haar nagels maar weer eens verzorgen. Daarna nog een heerlijke massage van een boerende Chinees en onze dag is volmaakt! Gelukkig is het weer de volgende dag een stuk beter en besluiten we samen met een Israëlisch koppel (Shalom!) met een boot via de Li-rivier naar Yangshuo te gaan. Bepakt en bezakt stappen we de boot in die met eenlekker rap tempode rivier afvaart. Het is een geweldige tocht van ongeveer drie uur. Onderweg zien we het karstgebergte aan ons voorbij trekken. We maken een tussenstop bij een grot waar we met een soort vlot van bamboe ingaan. Een kort tochtje, maar wel erg leuk. In de middag komen we aan en worden we opgevangen door een overenthousiaste Chinese dame die we zo snel mogelijk afschudden. We checken in bij een hotel met uitzicht op de rivier en hebben eindelijk na ruim vijf weken reizen voor het eerst weer eens een tweepersoonsbed! We lopen wat rond in Yangshuo en besluiten morgen maar eens de stad te gaan verkennen.

Op de fietsgaan we ons de volgende dag richting Moon Hill, ongeveer 10 kilometer buiten Yangshuo. Het weer is erg aangenaam, dus dat scheelt. We fietsen een stuk langs de grote weg wat iets minder is gezien de stank van de uitlaatgassen. We komen aan bij Moon Hill waar we bijna omver worden gelopen door dames die ons water willen verkopen. We kopen een flesje want het wordt tenslotte een hele klim. De dames zien onze aankoop als een uitnodiging om ons de hele weg (ruim 1200 treden!!) te achtervolgen. Het is onwijs warm, dus onderweg nemen we af en toe een pauze waarop de dames driftig met hun waaiers beginnen te wapperen om ons af te koelen, dit is zo gek nog niet!! Als dank kopen we nog maar een flesje water als we boven zijn. De flesjes blijken daar alleen 10 yuan te zijn in plaats van 5! Uiteindelijk weten we toch voor 5 yuan een flesje water te bemachtigen, maar de ondernemersgeest van deze dames is werkelijk bewonderenswaardig! Nadat we uitgepuft zijn, doen we de laatste klim en genieten van het geweldige uitzicht. Onze reisgids geeft een leuke route door het platteland aan, dus we steken een landweggetje in. Wat is dit super! We fietsen door de rijstvelden, kleine dorpjes, langs kleine riviertjes totdat we geen enkel idee meer hebben waar we zijn! We komen een aantal andere toeristen tegen (de eerste overigens) die de weg ook behoorlijk kwijt zijn. Na nog een uurtje fietsen komen we in een stadje aan en halen we opgelucht adem. Tenminste, totdat we een bord tegenkomen waarop staat dat we nog tien kilometer buiten Yangshuo zitten. Nog even doortrappen dus!

Op vrijdag gaat de wekker vroeg, want vandaag gaan we naar Longsheng om de rijstterrassen te bewonderen. Na drie uren rijden komen we aan op de plaats van bestemming. We gaan eerst nog naar een optreden van de langharige en kontknijpendedames van Longshen. Erg apart en Laurens wordt en passant nog even getrouwd aan een kleine dame! Dan op naar de rijstterrassen. Na een klim van een half uur hebben we een mooi uitzicht over de terrassen. We nemen een aantal mooie foto's om vervolgens terug te lopen naar de plaats waar de bussen staan te wachten. We staan al enige tijd te wachten als we zien dat onze gids onwijs ruzie loopt te maken met twee andere dames. Ze lopen in een van de bussen aan elkaar te trekken en te sleuren. We begrijpen niet helemaal wat er aan de hand is, maar besluiten na een half uur wachten maar gewoon met de hele groep de bus in te stappen. Het gevecht gaat onverminderd door en we komen er achter dat deze ruzie over de bus gaat. De andere dames zijn ook gidsen en staan ook met hun groep op een bus te wachten. De dames willen geld zien en anders blijven ze de deuren van de bus belemmeren zodat wij niet weg kunnen rijden. Uiteindelijk betaalt onze chauffeur hen 100 Yuan en kunnen we eindelijk weg. Temperamentvol volkje die Chinezen! 's Avonds nuttigen we nog wat biertjes hier en daar om daarna lekker te gaan slapen.

De volgende dag boeken we een aantal leuke activiteiten bij een boekingskantoor en besluiten de rest van de dag een beetje om te hangen. Laurens gaat wat internetten terwijl Christina het centrum onveilig maakt. Shoppen is hier overigens een drama! Alles is veel te klein, te kort of zit gewoon voor geen meter. Christina voelt zich hier net een reus (en dat is ze hier ook gewoon). Gelukkig slaagt ze vandaag prima, dus haar dag kan niet meer stuk.

We vertrekken de volgende dag om 9:00 met een busje naar het plaatsje Fuli, waar we gaan kayakken over de Li-rivier. De tocht is geweldig, maar het weer zit helaas niet mee. Het regent bijna de hele rit, waardoor we goed nat worden. Het onheilspellende uitzicht met mist en hier en daar een visser maken het erg speciaal. We eindigen in Puyi waar een Chinees met mooie Chinese tractor ons staat op te wachten. We laden de kayaks in en hij zet ons af bij de busstop. We bevinden ons in de lokale bus tussen de Chinezen met levende kuikentjes, een eend aan een touw en kleine kindjes die ons lopen aan te staren, een interessant ritje! 's Avonds gaan we naar 'Impression, Sanjie Liu' licht en muziekshow op de Li rivier. Deze show is erg populair en trekt dan ook twee keer per avond 3000 bezoekers! De maker van deze show ontwerpt tevens de openingsact van de Olympische Spelen 2008, dus dat belooft wat! Het is inderdaad een ongelofelijke show, opgevoerd op het water tussen de karstgebergten, super!!

De volgende ochtend staan we om half zes op om te gaan ballonvaren! We worden met een jeep naar de plaats gebracht waar de ballonnen worden opgelaten. We moeten ruim een uur wachten en als het begint te regenen zakt de moed ons in de schoenen. Maar dan gaat het toch echt gebeuren. We stappen met z'n tweeën en een piloot in een mandje en voor we het weten zweven we tussen het karstgebergte en zien we het landschap onder ons voorbij trekken. Wat is dit super! Ondanks dat het wat krap is en die brander toch echt wel heet in je nek is genieten we ontzettend, wat een geweldig uitzicht! Na een uur landt onze piloot de ballon netjes op een landweggetje en worden we met een jeep weer naar Yangshuo gebracht. Na een lekker ontbijt nemen we om 12 uur een taxi naar het vliegveld van Guilin om via Kunming door te vliegen naar onze volgende bestemming; Lijiang!

ans

ik zou bijna jaloers worden! wat een belevenissen.
super!!
met veel liefs,ans

Marten

Wat weer een prachtig sfeervol verhaal. En jullie hebben het nog meegemaakt ook!

Alfons

Super!

Janneke

Dit heb ik gisteren niet aan oma kunnen laten zien, maar ze zou het zeker weer verbijsterend hebben gevonden. Wel zou ze ook nu vol bezorgdheid gevraagd hebben of dit nu wel allemaal veilig is en of jullie dit wel allemaal kunnen betalen! In mijn herinnering is China een veilig en goedkoop land, dus dat zal allemaal wel goed gaan. Maar het moet gezegd: jullie proberen het land wel op allerlei manieren te bekijken. Hoeveel verscillende 'voertuigen'hebben jullie inmiddels al gehad? Ben benieuwd welke er nog volgen.

Mathys

Yo,

Hebben weer genoten van het verhaal en de foto's!!
Baard begint al goed te groeien hahaha!!

Ben benieuwd naar jullie verdere avonturen.

Gr. Mathys en Christel

abbo

Jullie reis door dit gebied roept allerlei herinneringen op van onze Chinese trip, die we samen met Joost hebben gemaakt. Wij logeerden in Yangshuo. Longshen, Moon Hill, e.d. waren toen ook onze highlights.

Geniet, ik blijf jullie met enige gevoelens van jaloezie volgen.

Anneke

Hallo Christina, Van Linda en Ingrid heb ik het adres van jullie site bemachtigd. Super om de verhalen te lezen....Ik krijg er gewoon de (reis)kriebels van!
Groetjes, Anneke

sara

hallo Christina is wel leuk om naar China te gaan he super ik ben Sara een meisje van 10 e ben deze site tegenn gekomen en ik heb een werkstuk over China dus moet ik veel informatie zoeken misschien kan je me helpen
groet sara

... tjah... wat moet ik er over zeggen?
Het is gewoon een verhaal!
Dat zoek ik niet :P
Ik zoek een filpje over CHINA!!
Ja?
Dankje:D
Doegg xx=]

wimpey een toevallige lezer

mooie verhalen, wij gaan in Maart 2009 naar China, en ik will het zelf regelen
dit was heel behulpzaam bij mijn planning
bedankt,
Wim van Beveren

Laurens

mooi zo!

is prima zelf te doen. goede reis :)