Een knallende stedentrip Sydney!

Het is pikkedonker als we 's ochtends om vijf uur in de taxi naar het vliegveld van Cairns zitten. Het is tweede kerstdag (of 'boxing day' zoals ze het hier noemen) en vandaag vliegen we naar Sydney. De grootste en bekendste stad van Australië (de hoofdstad van Australië is overigens Canberra) waar wij de komende tien dagen gaan doorbrengen!

Enkele uren later rijden we in de metro richting de stad. We weten ons hotel 'Hyde Park Inn' direct te vinden. Inderdaad bij Hyde park, mooi centraal! Het is wel verruit het duurste hotel van de gehele reis, maar de prijzen en vooral beschikbaarheid liegen er in deze periode ook niet om. Rond Oud en Nieuw raken alle hostels al maanden van te voren volgeboekt en gaan de prijzen ook nog eens omhoog. Iets waar wij, ruim drie maanden geleden, wat te laat achterkwamen. Ach, een echt luxe hotel is ook wel eens lekker. Als we de kamer op de 12e verdieping binnenlopen beginnen we spontaan te lachen. Twee kingsize bedden, een flatscreen tv, een zithoek en een eigen keukentje: relaxt!! Het uitzicht over het park, de stad en het water in de verte is ook niet misselijk. Om even bij te komen kijken we eerst een film.

Even later lopen we in de warme zon door Hyde park. Daarna tussen hoge gebouwen door, langs winkels en straatartiesten. Het doet Laurens aan New York denken. Al snel komen we aan bij de hoofdattractie van de stad: de haven! Het is in feite een grote natuurlijke inham waarom de stad gebouwd is. Met meerdere havens, pieren en baaien. Het bekendst is
natuurlijk het Sydney Opera House. Vanuit het vliegtuig hadden we haar al prachtig zien liggen, maar ernaast lopen is nog mooier. Wat een prachtig gebouw! We lopen er een paar rondjes omheen. Het uitzicht over het water, de Harbour Bridge en de hoge gebouwen van het stadscentrum zijn ook geweldig. De koude biertjes met dit uizicht smaken daarna natuurlijk prima! Het blijft gek dat het vandaag tweede kerstdag is. We nemen een bus terug, kijken nog wat tv en slapen heerlijk in.

De volgende ochtend smaakt het ontbijt goed. Ze vullen elke dag onze koelkast met een ontbijt voor twee. Ideaal! Vandaag is een regeldag. Bij het postkantoor doen we een pakketje op de bus. Boeken, video- en fotobeelden, wat kleding en meer onnodige zaken sturen we naar huis. Maarliefst zeven kilo! We internetten en we doen boodschappen, want we gaan die keuken zeker gebruiken. Daarmee verdienen we wat geld terug en het is natuurlijk veel lekkerder.

Vrijdag gaat de wekker vroeg af. Tijd om eens wat meer van de stad te gaan bekijken! Na het ontbijt lopen we naar Darling Harbour. Een stadsgedeelte dat bestaat uit een mooie haven met promenade, restaurants, bars en een bioscoop. De skyrail loopt hier mooi samen met een loopbrug over het water. We lopen er wat rond en genieten van de zon. Bij de Subway (ja, we zijn inmiddels verslaafd!) halen we een broodje. We nemen daarna een veerboot. We varen onder de Harbour Bridge door en langs het Opera House. Erg mooi ritje! De rondvaartboot heeft een aantal vaste afstapplaatsen en bij Watsons Bay stappen we af. Een mooie plek, maar behalve een visrestaurant en de baai zelf valt er weinig te beleven. Het is ook nog eens hartstikke druk dus de eerstvolgende boot stappen we weer op. Bij Circular Quay stappen we weer af. Deze aankomst- en vertrekplek voor de veerboten ligt praktisch naast het Opera House en geeft direct toegang tot het stadscentrum met haar hoge gebouwen. Een prachtige plek! Vanuit Circular Quay lopen we naar 'The Rocks', één van de oudste wijken in Sydney. Na wat shoppen en een rondje lopen in deze gezellige buurt beklimmen we de Harbour Bridge. We lopen de brug een stukje op en hebben een mooi uitzicht over de stad. Een dakterras en bier geven hierna rust en verkoeling! We nemen de bus terug en maken 's avonds een lekker bordje pasta klaar.

Zaterdag staan we vrij vroeg op. Toch blijven we nog even hangen want we zien een leuke film op tv. Christina weet Laurens daarna naar enkele winkels mee te sleuren, maar het is veel te warm om te shoppen. We nemen de bus naar Bondi Beach! Dit strand ligt het dichtst bij het stadscentrum en is hierdoor erg populair bij zowel toeristen als de bewoners. Als we de baai zien moeten we even met onze ogen knipperen. Erg mooi, maar vooral: wat veel mensen! Het hele strand ziet zwart van de mensen. Een leuk gezicht. We halen een broodje en bekijken vanaf een bankje het strand en de mensen. Het is warm en we gaan op een heuvel achter het strand lekker in het gras liggen. Met de bus rijden we tegen het einde van de middag weer terug. 's Avonds koken we en lopen we een paar uur later naar Darling Harbour om het Australische nachtleven eens in te duiken. Helaas komt Laurens (aka handige jopie) nergens binnen met zijn slippers. Even teveel nog aan Azië gewend..geen party dus vanavond!

De volgende dag lopen we na het ontbijt door de stad richting Circular Quay. Onderweg koopt Laurens nog even een paar goedkope, opvouwbare instapschoenen voor de volgende stapmogelijkheid. Vanaf Circular Quay nemen we de veerboot naar Manly Beach, een strand ten noorden van Sydney. De bootrit door de haven duurt ruim een half uur. Met dit stralende weer geen straf natuurlijk. Na aankomst nuttigen we een broodje en bekijken het strand vanaf een plekje in het gras. Weer een mooie baai met een goed gevuld strand. Er wordt ook volop gesurfd. Daar hebben wij vandaag geen zin in. We spreiden onze handoeken in het zand: bakken maar! Al snel lopen we om de beurt naar het water om af te koelen. Het zwemmen is alleen niet optimaal als je constant in je achterhoofd houdt dat je gestoken kan worden. Het is namelijk blauwe kwallen (ze noemen ze 'stingers') seizoen. Tegen het einde van de middag nemen we de boot en de bus terug naar ons hotel. Met Mahir, een Jordaniër die we bij het duiken in Cairns hebben ontmoet, hebben we die avond een afspraak. Hij woont al drie jaar in Sydney en neemt ons mee naar een gezellig restaurant in Neutral Bay (net over de Harbour Bridge). Hij krijgt die avond ook een pool-revanche en hij laat zien dat hij ook kan winnen, met veel geluk uiteraard!

En dan is het zover: oudejaarsdag...en wij zijn in Sydney! Het is een vreemde gewaarwording. Als we de slaap laat in de ochtend uit onze ogen wrijven zien we op tv dat de parken rond de haven al vol beginnen te raken. Dit is de plek waar het vuurwerkspektakel vanavond zal gaan losbarsten. Een groots evenement in Sydney. Alleen in Rio de Janeiro trekt het meer mensen. Wij doen het nog even rustig aan. We lopen een rondje in de drukte van de stad en relaxen even voordat we de bus nemen. We hebben weer met Maher afgesproken aan de overkant van de brug. Ons doel is om een leuke plek te veroveren met uitzicht op zowel de Harbour Bridge als het Opera House. We slaan wat eten en drank in en lopen richting het water. Het is al snel duidelijk dat meer mensen bedacht hebben om vanaf deze kant het vuurwerk te gaan bekijken. Het park waar we in eerste instantie wilden gaan zitten zit goed vol. We mogen ook geen alcohol mee naar binnen nemen dus we lopen de wijk wat verder in op zoek naar een goed alternatief. Al snel zien we tussen twee huizen door wat mensen op een stukje grond met erachter een steiger staan. Even later klinken we onze blikjes op de mooie locatie die we zojuist veroverd hebben! Tegenover ons het Opera House en rechts ervan de Harbour Bridge. Laat het vuurwerk nu maar komen! Langzaam maar zeker wordt het donker en om negen uur barst het eerste vuurwerk al los. Speciaal voor de kinderen wordt er rond dit tijdstip al een hele lading vuurwerk afgestoken. Ziet er al supermooi uit! Daarna is het nog even wachten geblazen, maar het is erg gezellig op de steiger. Een grote zandloper op de Harbour Bridge telt af. Voor dat we er erg in hebben zijn we beland in de laatste tien seconden van 2007 en dan barst het los! Happy New Year!! Het siervuurwerk wordt op verschillende plaatsen afgestoken en de gehele haven licht op! De ene mooie knaller na de andere..we weten bijna niet waar we moeten kijken. Vanaf de Harbour Bridge vliegen de pijlen omhoog en de hoge gebouwen in het stadscentrum tegenover ons doen zelfs mee. Het gaat allemaal synchroon en is speciaal ontworpen. Een mooi begin van het jaar! We drinken er nog wat biertjes op en lopen daarna richting de brug. Ondertussen bellen we nog even naar Nederland waar het nog maar middag is. Bij de brug is het megadruk, want iedereen wil over de brug lopen. Na een half uur wachten kunnen we er eindelijk overheen lopen. Als we terug zijn in de hotelkamer vallen we direct in slaap.

De volgende dag slapen we natuurlijk eerst even lekker uit. We internetten en we lopen naar Kings Cross. Een soort red light district van Sydney. Het lijk meer een gezellige backpackerswijk als we erdoorheen lopen. Na een goede avondmaal lopen we weer terug. Mooi rustig dagje.

Woensdag verhuizen we eerst naar een hostel iets zuidelijker in de stad. De luxe hotelkamer was even lekker, maar we gaan weer back to basic. We regelen weer enkele zaken op internet. Tijdens het reizen boeken we regelmatig accommodatie, vervoer of tours online. Natuurlijk lezen we jullie reacties ook allemaal, erg leuk! In de loop van de middag lopen we naar Darling Harbour. We halen patat en poffertjes bij Dutch Delight, een Nederlandse friettent. Daarna gaan we naar de Imax bioscoop met het grootste scherm van de wereld (8 verdiepingen hoog!). We bekijken de 3D film 'Sea World' met onze 3D brilletjes op. Wat apart! We wanen ons weer even in het Great Barrier Reef. Erg mooi gedaan. We lopen daarna door richting Circular Quay tegen het einde van de middag. We eten in The Rocks en lopen langs de kade om het mooi verlichte Opera House te bekijken.

De laatste dag in Sydney gaan we buiten de stad besteden. We nemen de trein naar de Blue Mountains. Dit is een bergachtig gebied dat zijn naam dankt aan het feit dat er een blauwe waas hangt. Dit komt door de Eucalyptus bomen die een olieachtige damp in de atmosfeer brengen die een blauwe kleur veroorzaken. Na twee uur treinen komen we aan in Katoomba. Hier stappen we op de Explorer bus die een rondje rijdt door het gebied. Je kan op- en afstappen wanneer je wil. Na een korte rit stappen we uit en kunnen gelijk genieten van een mooi uitzicht van klifbergen en bossen. We lopen één van de tracks en komen uit bij Echo Point. Dé plek om de beroemde 'Three Sisters' te bewonderen. Drie rotsformaties die als torens naast elkaar staan. Mooi gezicht! Na de lunch doen we een andere track door het woud en over de rotsen naar de Katoomba Falls, een mooie waterval. We nemen hierna een kabelbaan naar beneden en lopen een toeristisch rondje door het regenwoud. We lopen snel door want we hebben al zin om terug omhoog te gaan. Dit doen we namelijk met het steilste treintraject ter wereld. In een speciale trein waarin we heel erg achterover zitten (we rijden ook nog eens achteruit) gaan we omhoog. Op het steilste stuk zitten we op 52 graden! Met de bus gaan we daarna terug om de trein te halen. 's Avonds genieten we van een lekkere Thaise maaltijd in Darling Harbour. We nemen de laatste beelden van Sydney in ons op en kijken terug op een mooie tijd hier. Wat een geweldige stad! De volgende stap is Nieuw Zeeland, tot dan!

Mathys

Mooi verhaal, lijkt me raar oud & nieuw te vieren terwijl het zo warm is :)

Subway doet hier ook goede zaken, ik loop er ook regelmatig naar binnen!!

Gr

Roger

Heey wereldburgers van de indische buurt uit Almere!! hahaha, tja dat is wat anders dan oud en nieuw in het druilerige nederlandse weer niewaar... enne laurens, doe je slippers uit als je gaat stappen gap, in nederland kom je er dan ook nie in he ;D groeten weer en veel plezier!!

Roger

Alfons

Leuk om te lezen, lijkt me wel een toffe stad!
Vooral in die periode cool volgens mij!

Pim

Mooi om te lezen man. Geniet ervan!

Marten

Pracht verslag, nu snel naar de foto's

Vincent & Elke

Jullie kennen ons niet maar wij volgen vol bewondering jullie wereldreis... In september 2009 zullen wij ongeveer dezelfde reis gaan maken als jullie en we kunnen nu al niet wachten! Heel veel plezier in NZ (zijn wij net een maandje van terug) en doe vooral de Tongariro crossing!!!

Groet,

Elke & Vincent
elkeenvincent.waarbenjij.nu

Laurens

Oh leuk om te lezen Elke en Vincent. Ben benieuwd naar jullie verhalen dan! :) (niet een ReisMee blog!?).

Mooie NZ foto's bij jullie. We zitten nu in Queenstown en gaan morgen beginnen aan Routeburn Track, maar Tongario Crossing willen we ook zeker gaan doen. Thanks!

Save travels!

Marloes

Wat leuk dat jullie op onze site hebben gekeken.
Heb net ook even een kijkje op die van jullie genomen...Veel landen bezocht die wij ook gezien hebben... alleen jullie zo te zien in een sneller tempo!
Wij zitten nu in Bangladesh en 25 januari zullen we naar Thailand vertrekken!
Heel veel reisplezier. En genietse
Liefs van Gerben en Marloes

Ps als je nog tips hebt voor zuidoost Azie, zijn die altijd welkom..;)

Doortje.reismee.nl

Haha, dizze Liwwadder is nog niet in Queensland! Vertrek over 2,5 week :D Jullie nog een goede reis! groetjes Doortje

jellie kromhout

hallo laurens en christina,
nog niet eerder gereageerd op jullie prachtige verhalen,maar het is duidelijk dat jullie genieten.dat is het lezen erover ook,en quess what,ik ben ook een subway fan!groetjes van mij en de mannen.