Kosten / budget Wereldreis

Tijdens en na onze wereldreis hebben we vele leuke reacties gekregen van andere reizigers die ook op wereldreis willen of voor een langere tijd naar het buitenland gaan. Het zal niet verbazen dat veruit de meestgestelde vraag aan ons is: Wat kost een wereldreis?

Een zeer goede en logische vraag die ons ook bezig heeft gehouden bij de voorbereiding van onze reis. Het is vantevoren ook niet eenvoudig om in te schatten wat de reis zal gaan kosten. Het beste is toch om reiservaringen en de daarbij behorende reisbudgetten van andere reizigers te bestuderen. Internet is daarvoor natuurlijk een goede bron. Lees ook het artikel 'Wat kost een wereldreis?' op ReisMee. Toch zie je dat de kosten behoorlijk uiteen kunnen lopen. De reden daarvoor: de kosten verschillen enorm per persoon en bestemming. Het uitgavepatroon van de ene backpacker in Thailand kan drie keer zo veel zijn als de andere in hetzelfde land. Het verschil zit hem in zaken als: waar overnacht je? (een slaapzaal in een hostel of een eigen kamer), hoe eet je? (zelf koken of uit eten) en wat doe je? (elke dag een leuke activiteit of af en toe). Daarnaast maakt het ook uit of je alleen reist of als koppel. Als je met zijn tweeën reist kun je de kosten van overnachten, taxi's en tours bijvoorbeeld delen. Het is dus vooral belangrijk bij het vergaren van informatie omtrent het budget voor je reis dat je let op het type reiziger(s) en de manier waarop overnacht, gegeten en gereisd wordt. Hou daarnaast in de gaten wat de landkeuze is. Het kostenplaatje voor een jaar Australië en Nieuw-Zeeland ziet er behoorlijk anders uit dan een jaar in Azië rondzwerven. Uiteraard maakt het ook uit of je onderweg (vrijwilligers)werk doet. Daardoor kunnen de kosten ook gedrukt worden.

Kortom: probeer voor jezelf zo goed mogelijk in te schatten hoe en waar je zelf gaat reizen en stem je budget daarop af. Hou daarbij ook rekening met uitschieters als een duikcursus, de huur van een auto of meerdaagse tours/excursies. De snelheid van reizen heeft ook nog invloed. Als je langer op één plaats blijft kun je vaak betere deals krijgen om te overnachten en heb je minder vervoerskosten. Al met al valt dus niet te zeggen wat een wereldreis kost, maar we kunnen wel aangeven wat onze wereldreis heeft gekost. In onze reisverhalen en foto's kun je precies zien wat we allemaal gedaan hebben en we zullen hieronder ook aangeven hoe we geslapen en gereisd hebben, zodat je kan kijken of dit vergelijkbaar is met je eigen situatie. En ook al is dat niet zo, dan heb je er in ieder geval een handvat bij!

De kosten van ONZE wereldreis
Omdat het belangrijk is om het budget van wereldreizigers in samenhang te zien met het type reiziger even kort onze reisstijl. Wij zijn dus een koppel en hebben altijd alles met zijn tweeën gedaan. Wij hebben nagenoeg altijd overnacht in een eigen kamer. Vaak in een hostel, maar dan wel in een eigen kamer. De ho(s)tels waar we geslapen hebben waren natuurlijk niet de duurste, maar ook niet de goedkoopste. We gingen voor de degelijke ho(s)tels waar je 's nachts niet wakker wordt van de schreeuwende feestgangers of met een knijper op je neus moet gaan slapen (uitzonderingen daargelaten!). Informatie voor de betere (en betaalbare) plekken haalden we uit de reisgids, van internet (ook regelmatig online geboekt) of via andere reizigers. Wij hebben vaak buiten de deur gegeten. Wederom niet te duur, maar wel altijd met een drankje (of twee) erbij. In de duurdere landen (Australië, Nieuw-Zeeland, Frans-Polynesië) hebben we wel zelf vaak gekookt. Wat betreft het vervoer: we hebben gebruik gemaakt van een 'wereldticket' of 'round-the-world' ticket om de wereld rond te komen. Dit waren min of meer de intercontinentale vluchten. De kosten daarvoor zijn afhankelijk van de route, het aantal stops en de mijlen. Deze kosten vallen onder 'kosten vooraf' en komen we later op terug. Voor het transport overland hebben we gebruik gemaakt van het openbaar vervoer of goedkope toeristenbusjes en dergelijke. Ook hier soms net iets meer uitgegeven om iets relaxter te zitten (18 uur in een slaapbus in Zuid-Amerika i.p.v. een krap zitje bijvoorbeeld). Qua activiteiten en bezienswaardigheden: daarop hebben we niet bepaald bezuinigd. We hebben veel gedaan en bekeken. Dagtrips, extreme sporten, voorstellingen, etc. Lees onze verhalen om hier een beeld van te krijgen. Al met al dus niet de goedkoopste manier om een wereldreis te maken en dit schijnt te vallen onder de categorie 'flashpacking'. Volgens Wikipedia: 'Whereas backpacking is traditionally associated with budget travel and destinations that are relatively cheap, flashpacking has an association of more disposable income while traveling and has been defined simply as backpacking with a bigger budget.'

De kosten horende bij bovenstaand verhaal zijn ongeveer 1250 euro per persoon per maand. Dit is een gemiddelde (in Azië is het bijvoorbeeld lager) en exclusief de kosten voor het wereldticket, andere kosten vooraf en onze trip naar Antarctica. Dit budget omvat alle kosten ter plekke dus het overnachten, eten/drinken, vervoer terplaatse en activiteiten, uitstapjes en bezienswaardigheden.

De kosten die niet in dit budget zijn meegenomen zijn de kosten vooraf. Dat is een kostenpost die voor iedereen zal verschillen. Ze zijn geheel afhankelijk van je route, de landenkeuze en de uitrusting. Het vliegticket is waarschijnlijk de grootste kostenpost. Wij hebben dus gebruik gemaakt van een 'around-the-world-ticket' (RTW-ticket). Met zo'n ticket boek je in één keer de vliegtickets voor de route rond de wereld. Het zijn (meesal) intercontinentale vluchten die je goedkoper kan krijgen, omdat je ze in één keer boekt en omdat het uitgevoerd wordt door een alliantie van luchtvaartmaatschappijen. Wij hadden bijvoorbeeld een RTW-ticket van One World, maar je hebt ook Star Alliance en Skyteam. De kosten voor zo'n ticket zijn afhankelijk van het aantal mijlen, de stops en de route. De prijzen kunnen uiteen lopen van 750 euro (echt waar!) tot 3000 euro. Wij hebben zelf een groot gedeelte overland gedaan vanwege de Transmongolië express en daardoor kun je ook weer besparen op je wereldticket. We hebben ook best veel vragen gekregen over ons type wereldticket en waar en hoe we het geboekt hebben dus daar zullen we later misschien nog een apart verhaal verhaal over posten.

Andere kosten vooraf zijn: visums (voor enkele landen is het handig om die vooraf te regelen), vaccinaties, reisverzekeringen en de uitrusting. Vooral de laatste kan een aardig in de cijfers lopen. Als je nog een rugtas, wandelschoenen, fotocamera, reisgidsen, kleding, kampeerspullen en dergelijke nodig hebt dan moet je rekening houden met enkele honderden euro's. Het beste is om een lijstje te maken met de benodigde spullen en een schatting te maken van de kosten. Als tip willen we nog meegeven: probeer zo weinig mogelijk vooraf te boeken voor de reis, tenzij het niet anders kan. Dit heeft twee voordelen: je kan het terplekke waarschijnlijk toch goedkoper regelen en je zit nergens aan vast dus je hoeft qua planning daar ook geen rekening mee te houden. Het enige wat wij vantevoren vastgelegd hadden was de Transmongolië Express (daarmee begon de reis) en de Antarctica trip (vanwege populariteit).

Sparen voor een wereldreis
Sparen voor het maken van een wereldreis is natuurlijk een must en een belangrijk onderdeel van de voorbereiding. Hoe lang je moet sparen hangt af je inkomsten / uitgaven en je geplande budget voor de reis. Het is handig om te bepalen hoeveel je ongeveer per maand kan sparen en al het spaargeld op een aparte spaarrekening te zetten. Zoveel mogelijk geld opzij zetten is natuurlijk het doel. Daarover zijn genoeg tips te vinden op internet, maar nog wel 1 tip die we willen geven: probeer zoveel mogelijk te sparen. Dus stop niet als je denkt het budget al bijelkaar te hebben gespaard en doe het niet rustig aan als je er bijna bent. Gewoon alles opzij zetten! Meer geld is altijd relaxter. Ook al maak je niet alles op..als je terugkomt is een beetje geld achter de hand ook makkelijk, maar het is vooral fijn om tijdens de reis te weten dat je genoeg hebt. En misschien doe je dan wel die helicopter-vlucht naar een gletsjer!

Zo, hopelijk is dit een beetje behulpzaam. Vragen, suggesties en tips zijn altijd welkom dus laat gerust een bericht achter. Succes met de voorbereiding!

Annemiek van der Maat

Bedankt voor jullie uitgebreide omschrijving! :)
Ik ga met een paar maanden op wereldreis, en heb goede hoop gekregen dat ik straks rond kan komen :D

Aziz

Hallo,

Ik heb jullie hele reisverslag verslag gelezen en moet zeggen het was een genot. Jullie schrijfstijl leest lekker vlot en is uitbundig in informatie. dankjewel daarvoor.

Ik ga januari 2009 op reis vor onbepaalde tijd en heb volgende week mijn eerste kosten namelijk de vaccinaties. Wil met de express naar Azie en dan via Japan naar Amerika. Vervolgens via het Noorden naar het Zuiden trekken richting Antartica. En daarna wie weet...

Nogmaals bedankt voor de vele tips en ervaringen die jullie met ons allen wilden delen.

Groet, Aziz

lies

dag laurens en christina,
wij zijn ook een wereldreis aan het plannen en wij vroegen ons af hoeveel jullie op voorhand hadden vastgelegd (verblijf, vervoer, gids, ...)
heel leuke site!
groeten, lies & tim

sjaan

geweldig dat jullie uberhaupt de tijd en moeite hebben genomen om jullie ervaringen met anderen te delen!

dat komt zelden voor. DANKJEWEL!

Hoi!
Allereerst echt een super website. Heb met veel plezier jullie verhalen gelezen en de foto's bekeken!

Ik vertrek medio 2010 samen met een vriend voor een reis van 6 maanden die ons zal voeren van Nieuw Zeeland en Australie naar Zuid-Amerika. Nu wilden we al een reis boeken naar Antarctica, maar na het lezen van jullie avonturen zijn we helemaal wild enthousiast...:-)
Je hoeft op internet niet lang te zoeken om organisaties te vinden die trips organiseren. Echter, de meeste zijn echt heel erg duur. Hoe hebben jullie die reis geregeld? En via welke reisorganisatie? En ook belangrijk natuurlijk wat jullie in totaal voor 2 personen kwijt waren.
Ook Paaseiland staat op ons verlanglijstje. Nog tips? De Trans Mongolie Express stond nog niet op onze lijst, maar met jullie verhalen hebben jullie ons bijna om :-) Via welke organisatie hebben jullie die geboekt?

Afijn, excuses voor deze waslijst aan vragen... Hopelijk kunnen jullie onze avonturen volgend jaar ook online volgen.

Hallo Nigel,

Antarctica is absoluut geweldig en het geld dubbel en dwars waard! Het is alleen niet goedkoop. Wij hebben geboekt via Askja reizen. Er zijn natuurlijk meer organisaties waar je dit kan boeken. Het beste is om bij deze organisaties wat te informeren naar prijzen.
Je kan ook proberen een last-minute te krijgen als je in Ushuaia bent, maar dat is natuurlijk een gok. Toen wij er waren had je genoeg mogelijkheden hiertoe leek het!

Paaseiland - Als je dit in je RTW ticket kan krijgen: doen!

De Trans-mongolie express - Wij deden het met een organisatie genaamd "vodkatrain". Dit wel geboekt via org. in Nederland.

Succes!!!

Abel en Pieteke

Hoi Laurens en Christena,

wij zijn bezig met het plannen van onze wereldreis en kwamen vervolgens jullie verslag tegen. We begonnen met het idee om een jaartje weg te gaan, maar ondertussen zitten we al op 17 maanden! Hier heeft jullie verslag zeker aan bijgedragen. Maar, helaas zitten we wel een beetje aan een budget vast en hebben een eigen koophuis in Nederland waarvan de hypotheek ook betaald zal moeten worden. We hebben ons budget vooralsnog min of meer gebasseerd op jullie verhaal, maar hopen dat jullie per land kunnen specificeren hoeveel jullie budget uiteindelijk is geweest. Onze reis vertoont namelijk veel overeenkomsten.( wellicht ons budget ook ) Tevens zijn wij erg benieuwd hoe jullie het geregeld hebben met verzekering in Nederland. Hebben julie de basisverzekering aangehouden of bijv Isis all in wereldverzekering genomen.

Lang verhaal en we hebben nog veel meer vragen die we liever via prive mail willen stellen, als jullie ddar voor open staan.

Alvast bedankt voor jullie reactie,

groeten
Abel en Pieteke
kruijsdijk@chello.nl

Sietske & Gijs

Hey Laurens en Christina,

Zijn we weer ;) Inmiddels nog maar een kleine 2 maanden voordat wij eindelijk gaan vertrekken. De voorbereidingen zijn zo goed als gedaan: visum is binnen, inentingen gehaald, spullen gekocht. Alleen nog een videocamera en een mini notebook.

Over deze laatste een vraag naar jullie: om die filmpjes te maken die op jullie site staan (en meerdere reizigers doen) hebben jullie daar speciale software voor op je laptop geinstalleerd en geeft dit geen problemen mbt geheugen van je laptop? Is het moeilijk om dit soort filmpjes in elkaar te zetten en hoe hebben jullie die bewerkt incl. foto's?

Alvast bedankt weer voor de info!

Grtz Siets en Gijs
teek_it_iesie@hotmail.com

Hi Siets en Gijs,

Ja, mooi hoor, aftellen! Geniet nog maar even van het weer in Nederland :)

Wat betreft de filmpjes. Wij hebben die gemaakt met Windows Movie Maker. Eenvoudig te downloaden of je hebt het misschien al op je computer staan. Voor beginners (had ik ook niet eerder gedaan) vrij eenvoudig. Beetje knippen plakken en effecten toevoegen. Ook niet een heel zwaar programma dus kan op moderne laptop gewoon draaien. Wat wel iets uitmaakt is de omvang van de videobeelden zelf. Ik heb ervoor gekozen om deze niet op de allerhoogste kwaliteit op de laptop te zetten zodat het bewerken ook makkelijker en sneller gaat. De originele tapes uiteraard wel bewaard voor de beste kwaliteit later thuis. Foto's toevoegen kan ook eenvoudig met dat pakket. In begin beetje knutselen dus aanrader is om thuis even te oefenen, maar daar had ik geen tijd meer voor en uiteindelijk in kamertje in Tibet dat knutselwerk gedaan en was met 2 uurtjes klaar..

Succes!!

stefan

hallo reizigers!,

ik ben ook van plan na me opleiding voor onbepaalde tijd op wereldreis te gaan samen met een vriend van me.
hoe hebben jullie je reis voorbereid en geplanned?
ben erg benieuwd!, ik wil zoveel mogelijk van de wereld gaan bekijken!

groetjes

Wiebe

Hoi laurens en Christina,

Geweldig om jullie verhalen te lezen. Ik ben een stuk wijzer geworden over de route die wij ook grotendeels gaan afleggen. Over twee maanden vertrekken we met de transsiberie express richting Peking. Ik heb een praktische vraag mbt de treinreis, weten jullie of er ook stroomvoorziening is voor bijvoorbeeld laptop?

Alvast bedankt.

Groetjes Wiebe

Hallo Wiebe,

Wij hadden destijds (en ik verwacht niet dat dit nu anders is) geen stroomvoorziening in de coupe zelf. Volgens mij waren er wel algemene punten waar je iets kon opladen, maar ik durf het niet meer met zekerheid te zeggen.

Een goede reis en mochten jullie ook verhalen en foto;s gaan bijhouden...ik reis graag mee!!

Grt

Wiebe

Dank je voor je reactie. Ik zal de link van onze site tzt naar je doorsturen.

Grt. Wiebe

wiebe

Hey Laurens, zoals beloofd stuur ik onze site door, zodat jullie mee kunnen reizen. Morgen vertrekken wij naar Guilin. De site is www.thedudes.nl

Grt. Wiebe

Laurens

Hey Wiebe, bedankt: ziet er erg gaaf uit.
Goede voortzetting van de reis!

Hoi Laurens,

Op 20 september 2009 alweer heb ik een bericht gepost op deze site. Inmiddels zit onze reis van ruim 7 maanden er helaas alweer op. Echt een bijzondere ervaring en niet op de minste plaats door Antarctica. Het is ons uiteindelijk dus nog gelukt. Bedankt nogmaals voor je tips!!

Laurens

Geweldig Nigel, leuk om nog even te horen!

Donny

Beste laurens en christina,
In december ga ik met mijn vriendin op wereldreis, jullie pagina heeft ons al veel duidelijk gemaakt!
Wij willen nieuw zeeland, australie en azie ontdekken. Ik zou graag ook zo min mogelijk vast willen leggen maar is dat wel mogelijk, moet ik niets aantonen als ik van het ene land in het andere kom per vliegtuig en nog geen ticket voor mijn volgende land in bezit heb noch een visum?

mvg
donny en juul

Hey Donny en Juul,

Super!

Je kunt gerust zo min mogelijk vastleggen. Alleen voor Rusland en China vonden wij het handig om alvast een visum te regelen. De rest kan allemaal ter plekke (in het ergste geval kan het een tweetal dagen duren, in ons geval voor visum Vietnam).. ticket voor volgende land, ik kan me niet herinneren dat daarnaar is gevraagd dus volgens mij ook geen probleem :)

Hoi Donny,

Wij zijn net terug van onze reis. Daarin hebben wij 16 landen bezocht die ons heeft geleid van Zuid-Amerika naar Fiji, Nieuw-Zeeland en met als eindbestemming Australie. Wij zijn toen slechts 1 keer tegen dit probleem aangelopen, maar dat voorkom je natuurlijk liever. Wij wilden van Fiji naar Nieuw-Zeeland vliegen, maar wij mochten het vliegtuig niet in omdat wij geen ticket hadden voor de volgende bestemming na Nieuw-Zeeland. We hadden toen nog maar 30 minuten voor het sluiten van de bali om een ticket te boeken van Nieuw-Zeeland naar Australie. Gelukkig hadden we op Fiji al gekeken naar tickets dus wisten meteen waar we moesten boeken, maar het was een en al stress natuurlijk om het vliegtuig nog op tijd te halen.

Maar dat is dan ook meteen de enige keer geweest dat we een ticket vooruit hebben geboekt. Wij hadden geen Around the World ticket. We hebben alle tickets een paar dagen voor vertrek ter plaatse via internet geboekt. Ook bij vertrek vanuit Nieuw-Zeeland naar Australie hadden we geen uitgaande ticket uit Australie, maar dat was dus geen enkel probleem.

Uiteraard moet je wel in het bezit zijn van een visum indien dit verplicht is. Zo dien je vantevoren een visum aan te vragen voor Australie. Maar dit is gratis aan te vragen op internet en dit hebben wij zo'n 2 weken voor aankomst gedaan.

Mocht je er in Australie en/of Nieuw-Zeeland op uit willen trekken met een campervan dan kan het handig zijn om die reeds te reserveren. Wij hebben dat ter plaatse gedaan aan het eind van het hoogseizoen dus wij zijn toen wel 2 dagen zoet geweest om nog een beetje betaalbare campervan te vinden. Maar indien je reist met een beperkt budget dan kan het ook een idee zijn om juist niets te boeken en te kijken of ze aanbiedingen hebben of campervans hebben die terug moeten naar een bepaalde locatie. Zo konden wij een campervan voor een fractie van de prijs van Cairns naar Brisbane rijden.

Goede reis en veel plezier alvast!!

Groet,

Beste Laurens en Christina,

In november vertrek ik met mijn vriend voor een jaar op wereldreis. De voorbereiding zijn al volop op gang. Er is wel iets waar ik nergens echt antwoord op kan krijgen dus ik dacht misschien dat jullie me konden helpen. We vragen ons af of we een backpack mee willen nemen of een soort tas/ trolley. Ik heb zelf eerder gereisd met een backpack en vond dit verschrikkelijk, weinig overzicht. De vraag is natuurlijk zijn de meeste landen goed begaanbaar met een zeer degelijke trolley. De wieltjes zijn groot en stevig en ook de tas is van goed materiaal. Wij gaan naar India en China, Zuid-Oost Azie, Australië, Nieuw-Zeeland en Zuid-Amerika. Hoe waren jullie bevindingen. Hadden jullie een backpack bij? En dan nog de grote vraag, wat neem je mee aan kleding en toiletspullen, hoeveel kilo/liter hadden jullie ter beschikking in jullie tassen?

Nou ik hoop dat jullie me kunnen helpen met deze vragen. Ik heb jullie hele site doorgespit en veel inspiratie op gedaan. Dus alvast bedankt daarvoor.

Groetjes Linda v Hout

donny

Beste nigel,

Hartstikke bedankt voor dit positieve verhaal, hier kan ik wat mee!
Nu rest mij nog de vraag: is het toeval dat dit in fiji gebeurde of kan ik er nu van uitgaan dat dit alleen in fiji gebeurt als ik daar kom?

mvg
donny

Hallo Linda,

Afhankelijk van je manier van reizen (neem je altijd een taxi of loop je zelf ook stukken) en inderdaad de bestemmingen (in China kun je onbegaanbare steegjes hebben of ga je alleen in hightech steden) kun je kiezen voor een backpack of trolley. Voor ons was een rugtas erg handig. We hebben regelmatig stukken moeten lopen op zoek naar een hostel bijvoorbeeld. Voordeel van een rugtas is ook dat je je handen vrij hebt om iemand te betalen, een kaart vast te houden, etc. Voor mijn gevoel is het ook wat veiliger..zo'n trolley staat toch iets verder van je af en daarnaast lijken trolleys vaak ook wat luxer..

Ik weet dat er ook rugtassen zijn met wieltjes..misschien is dat een goede voor je. Dan kun je hem op je rug doen, maar toch ook achter je aan rollen als je daar zin in hebt. Wij hadden volgens mij een 60 en 70 liter rugzak.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en succes!

grt

Laurens en Christina

Bedankt voor jullie reactie,
Ik denk inderdaad dat een rugzak dan iets handiger en veiliger is. Ik zal me eens gaan verdiepen in de soorten rugzakken.

Grt

Maja

Ten eerst natuurlijk hardstikke handige site! ik ben namelijk al een hele poos aan ''t dromen om te gaan reizen. nu in deze zomer ook aan ''t sparen d.m.v. 2 baantjes en niet op vakantie gaan.
Maar nu had ik de vraag.. Ben je goedkoper uit met een around-the-world-ticket of een combi ticket? of is het ook net zo goedkoop als je terplekke een ticket koopt op vliegveld of paar dagen online?

Groetjes Maja

Hallo Maja,

Dat hangt helemaal af van de periode, de route e.d. Het handigste is toch om dit voor jezelf helemaal uit te zoeken. Dit kun je ook met behulp van een organisatie doen natuurlijk.

Hoi Laurens en Christina,

Wat een superleuke website met prachtige verhalen en foto's. Het idee om een wereldreis te maken is sinds kort bij mij en mijn vriendin begonnen. Het zal nog even duren, maar het sparen kan al beginnen.

Ik zie dat jullie bijna overal een gids hadden. Hoe hebben jullie dit geregeld? En qua budget zeggen jullie +- 1250€ per persoon per maand (zonder de kosten vooraf): Hebben jullie dan in deftige hostels en hotels overnacht (aparte kamer en badkamer) of eerder in gedeelde kamers en nooit een eigen badkamer).

Alvast bedankt voor je antwoord.

Laurens & Christina

Bedankt en dat is natuurlijk een geweldig idee! :)

Wij hebben onderweg gidsen gekocht/geruild en ook wel eens een gids weer naar huis gestuurd volgens mij. Handigste is met backpackers die net de andere kant op reizen de gids te ruilen!

Wij hebben vooral in ho(s)tels geslapen met een eigen kamer. Geen superdeluxe dingen over het algemeen (soms ook wel), maar meer dan voldoende en ook bijna altijd wel met eigen wc/douche.

Hoi Dimitri,

Met gidsen neem ik aan dat je het over lonely planets hebt? Via google --> optie boeken kun je alle l.p. in je eigen bibliotheek plaatsen. Handig als je een laptopje bij hebt of iets dergelijks zodat je niet alle gidsen mee hoeft te nemen. Kijk maar of je iets aan de tip hebt.

Gr Linda

Laurens

Dat is ook wel een goede tip Linda! Wij hadden destijds wel laptopje mee, maar volgens mij had je nog niet complete gidsen die je kon downloaden. Enige jammere daarvan is wel weer dat je dan niet lekker even tijdens een bus/trein/vliegtuig/boot tripje die gids er "lekker" bij pakt..

Hey Linda en Laurens,

Eigenlijk bedoelde ik met "gidsen", de mensen die jullie stonden op te wachten als jullie ergens aankwamen en jullie wegwijs maakten :) Kan je dat op voorhand vastleggen?

Uiteraard hebben we ook de papieren gidsen nodig en ik ga gelijk aan het werk om die lonely planets uit te zoeken. Tegenwoordig met de Iphones etc zal er wel een applicatie bestaan dat je die erop kunt zetten.

Alvast bedankt!

Laurens

Ooh haha, even verkeerd begrepen :)

Ja, die gidsen zijn zo goed als altijd ter plekke geregeld. Vaak onderdeel van een "dagtour" met meerdere mensen. Dus ter plekke naar een boekingskantoortje gaan (meestal via reisgids aanbevolen bv) of zelfs via ho(s)tel iets regelen. Ongeveer een dag vantevoren bijvoorbeeld (dus bij aankomst iets regelen voor dag erna). En dat werkte voor ons altijd goed. Je kunt natuurlijk ook die boekingskantoortjes een e-mail sturen. Dat hebben wij in enkele gevallen gedaan. Als het bijvoorbeeld erg druk was of onze planning krap..

Gr.

linda

je kunt nu tegenwoordig wel de complete gidsen 'downloaden' super handig. Maar papieren exemplaar blijft ook atlijd makkelijk dat klopt. Alleen voor onze wereldreis niet te doen om al die boeken aan te schaffen dus evt ook maar ruilen.

Gr

Dick

Geen vraag, alleen dikke complimenten voor jullie leuke, informatieve en uiterst leerzame verhaal! Wij gaan over een half jaar (duurt nog veel te lang...) voor een jaar op wereldreis en dankzij jullie ben ik weer een heleboel wijzer. Dank nogmaals

Ciao
Dick

Laurens & Christina

Super, leuk om te horen Dick. En goede reis!!!

Rebecca

Ben helemaal fan van jullie blog! Ik ben 19 jaar en ben van plan om over 3 jaar een reis te maken. Ik wil het al vanaf dat ik 14 ben en sinds ik 7 maanden in Amerika stage heb gelopen ben ik er helemaal over uit! ik MOET het doen! Ik ben van plan om het alleen te doen, alleen zit ik er een beetje mee met de tickets. Ik wil niks vooruit al boeken want ik weet niet hoelang ik ergens wil blijven, zoals jullie zeiden is het sowieso handiger om ter plaatsen een ticket te kopen. Hebben jullie dat ook gedaan dan? Of is het alleen een tip?
Ik heb al een aparte spaarrekening geopend en ik hoooop dat ik over 2/3 jaar mn spullen kan pakken en kan gaan. Ik wil sowieso naar (zuid) amerika, canada, australie, nieuw-zeeland en azië.. Hoe zouden jullie het aanraden qua ''route''? Neem aan dat het wel belangrijk is om een soort van plan te hebben haha.

Hi Rebecca,

Geweldig..en je moet het zeker DOEN!

Qua vliegtickets hebben wij gebruik gemaakt van een "around-the-world wereldticket". Het enige wat daar wel "vast" ligt is de route. Maar dus niet hoe lang je ergens blijft, want je kan zelf doorgeven wanneer je die bepaalde vlucht wilt nemen. En verder kun je de route nog voor het grootste gedeelte zelf bepalen als je de vluchten alleen tussen de continenten neemt.

De route moet je rustig voor gaan zitten. Beetje logische route rond de wereld. Dus waarschijnlijk eerst Azië of de andere kant om, eerst Canada..maar je hebt nog tijd zat om daarover na de denken :)

Sparen en gaan!!!

Groetjes

Hi Rebecca,

Lekker hoor dat je nu al bezig bent met je reis. Geniet er maar van want voor je het weet is het allemaal voorbij...

Maar goed, even over je vraag. Wij hebben juist geen RTW genomen omdat we zoveel mogelijk vrijheid wilden behouden. Maar het is helemaal afhankelijk van je budget en wat je wilt. Het beste is om een middag even te gaan zitten met een reisbureau die RTW's aanbiedt om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Je kan namelijk ook kiezen voor een RTW met een 'Open-Jaw'. Dit houdt in dat je vanaf een ander vliegveld mag vliegen dan waar je bent gearriveerd. Stel bijvoorbeeld dat je vliegt op een normale RTW dan vlieg je op Adam - Quito - Lima - Buenos Aires - Sydney - Adam. Je vliegt dan van Amsterdam naar Quito en van Quito vlieg je vervolgens naar Lima etc. Nadeel hiervan is dus dat je telkens terug moet naar de stad waar je bent gearriveerd. Een Open-Jaw daarentegen biedt je de mogelijkheid om bijvoorbeeld Adam - Quito // Buenos Aires - Sydney - Adam te kiezen. In dit voorbeeld vlieg je dus naar Quito om vervolgens over land richting Buenos Aires te reizen vanaf waar je je reis voortzet.

Wij hebben voor geen van beide opties gekozen omdat we nog meer vrijheid wilden. Nadeel is wel dat je dan veel duurder uit kunt zijn met je tickets. Bovendien ben je dan ook wel even bezig tijdens je reis met zoeken naar goedkope tickets. Wij zijn daar soms nog best wel wat avonden aan kwijt geweest. In dat geval is een RTW handiger of je moet genoegen nemen met een duurder ticket. Maar als je goed zoekt kan je heel goedkope tickets vinden. Zo zijn wij vanaf Brussel naar Cuba gevlogen voor maar EUR 199 en hebben we een ticket gevonden die ons voor EUR 600 van Los Angeles naar Auckland vloog met een gratis tussenstop van anderhalve week op Fiji. Om in Los Angeles te komen hebben wij voor EUR 95 een ticket gekocht vanuit Bogota. Voor zo'n EUR 1000 zijn wij dus van Europa naar Zuid-Amerika naar Nieuw-Zeeland gevlogen. Uiteraard moet je daar dan nog wel de kosten bij optellen voor vervoer met bus/trein/boot of welke manier je dan ook kiest om van de ene locatie naar de andere te reizen. Alles bij elkaar waren we niet goedkoper uit dan een RTW maar hiervoor in de plaats hadden we wel heel veel vrijheid. De 'gringo trail' - dat is de route aan de westkant van Zuid-Amerika (Colombia, Ecuador, Peru, Bolivia, Chili, Argentinie) - wordt door de meeste backpackers over land afgelegd. Een RTW kan dan heel onhandig zijn als je een leuk groepje hebt gevonden waar je mee reist. Zo moest een Ierse jongen in z'n eentje terugvliegen vanaf Santiago naar Quito terwijl de rest van de groep samen verder reiste richting Buenos Aires. Niet alleen moest hij een extra ticket betalen naar Quito buiten zijn RTW (handiger was natuurlijk geweest als hij zelf een route had gekozen die hem terug zou voeren richting Quito) maar hij miste ook alle bestemmingen die wij tussen Santiago en Buenos Aires gingen aandoen. Maar zoals gezegd zou ik een dag plannen met een reisbureau om je nader te orienteren.

En wat is een verstandige route? Tja, in westelijke of oostelijke richting... :) Houd er wel rekening mee dat je met een RTW alleen in 1 richting mag vliegen. Stel dat je in westelijke richting vliegt dan moet je die richting ook aanhouden. Binnen een continent heb je over het algemeen meer vrijheid. Verder is het ook afhankelijk van het jaargetijde. In Zuid-Amerika, Australie / Nieuw Zeeland is het zomer terwijl het hier winter is. Als je in de winter vertrekt dan zou ik zelf eerst via Zuid-Amerika gaan zodat je kan profiteren van de zomer. Bovendien is ook Antarctica dan toegankelijk. Maar goed, wellicht wil je skien/snowboarden in Bariloche of op Mount Cook. In dat geval moet je juist tijdens de zomer hier vertrekken.
Mocht je ervoor kiezen om zelf tickets te kopen dan zou ik me eerst even orienteren op de prijzen. Zo is het bijvoorbeeld een stuk makkelijker om goedkope tickets naar Zuid-Amerika te vinden dan andersom. Zo zagen wij tickets vanuit Nieuw Zeeland naar Chili voor zo'n EUR 800 terwijl een ticket op dezelfde dag van Chili naar Nieuw Zeeland minimaal EUR 1500 kostte.

Afijn, hoop uitzoekwerk dus maar je hebt ook nog wel de tijd :)

Ciao,

Hoi Laurens en Christina,

Zojuist schoot mij een belangrijke vraag te binnen en ik ben benieuwd hoe jullie dit hebben gedaan op reis.
Als wij een jaar weg gaan nemen wij een notebook mee, we maken natuurlijk veel foto's maar kunnen deze niet branden op onze eigen laptop (geen cd ingang). Hoe hebben jullie dit steeds opgelost want ik wil natuurlijk niet mijn notebook als enige backup en usb sticks zie ik niet zitten. Onze camera heeft zulke grote bestanden.

Waar hebben jullie je foto's als backup opgeslagen?

Groetjes

L&C

Wij hadden een laptop mee waarin wel een brander zat. Dat was bewust zo gedaan, zodat we eenvoudig konden branden en naar huis sturen. Maar je kan bij de meeste internet cafe's ook dvd's laten branden. Dan zou je ze eerst op een usb stick moeten plaatsen en daarna die laten branden.Niet vergeten goed te testen!

Goodluck! :)

linda

Bedankt! ga kijken hoe we het ook via internet kunnen regelen met foto-opslag op speciale sites daarvoor.

Gr

Laurens

Ja, dat kan ook nog, maar lijkt mij geen pretje met grote bestanden en af en toe misschien een slechte verbinding. Okay, je kan met een wifi je laptop nachtje laten draaien, maar dan nog heb je het wel over echt veel data. :)

linda

Daar heb je wel een punt ja, best lastig zeg. Vind het vervelend om steeds te moeten branden en weer opsturen en wachten tot het gearriveerd is om het dan pas te kunnen verwijderen maar wel heel belangrijk om het goed te doen.

Ik ga nog eens goed rond informeren, bedankt.

gr

Laurens

Ja, toch wel belangrijk inderdaad. Onderweg aan familie of vrienden meegeven hebben wij ook 2 keer kunnen doen. Dat is ook erg fijn!

succes!

jens

mooi dat je zon ticket kunt kopen.
ik wil zelf ook een wereldreis maken als 18/19 ben.
ik ben pas 14, maar ben druk aan het sparen.

Vera Everts

Hallo Laurens en Christina!

ik wil over 2 jaar een wereldreis gaan maken. ik ben al goed aan het sparen en heb al een reis uitgestippeld. Ik ga eerst naar spanje, daar heb ik en een overnachting en werk, dan wil ik door naar australie om rond te trekken, vervolgens naar Amerika om daar bij mijn tante te overnachten te eten enz, en dan tot slot naar afrika om weer rond te trekken. Hoeveel denken jullie dat ik ongeveer nodig zal hebben voor mijn reis? en misschien nog tips? jullie site heeft me echt geholpen, nu heb ik er helemaal zeker van!

dank jullie wel alvast!

Vera

Hi Vera,

Leuk om te lezen. De beste tip die we kunnnen geven is: ga lekker sparen en ga ervoor!! Het budget wat je nodig hebt is erg afhankelijk van hoelang je op bepaalde plaatsen blijft en wat je wilt gaan doen. Als je gaat werken in Spanje en kan overnachten bij je tante in Amerika dan scheelt dat enorm. Rondreizen in Australie en Afrika zal wel weer duurder zijn, maar als je in Hostels overnacht kun je best voordelig rondreizen... Veel succes!

gr

Laurens en Christina

Brenda Nunez-Gonzalez

Hallo Laurens en Christina,

ik zou deze zomer graag 2 maanden lang Zuid-Amerika willen verkennen. Dit wil ik alleen doen. Ik zou graag in hostels willen verblijven en veel rondtrekken.

Nu zat ik met de vraag hoe jullie Hostels gevonden hebben? Via internet of via contacten of...? Ik zou graag zo weinig mogelijk op voorhand willen vastleggen, maar ik heb schrik om er aan te komen en dan geen slaapplaats te vinden.

Dan zat ik ook met de vraag of het zo eenvoudig is om er mensen te leren kennen die ook rondtrekken. Zou leuk zijn om eens samen met anderen een dagje rond te trekken bijvoorbeeld.

Dankje!

Hey Brenda,

Je komt onderweg genoeg mensen tegen waarmee je samen weer verder kunt reizen hoor!
Verder hebben wij best veel gebruik gemaakt van de mogelijkheid om online de ho(s)tels te regeln. Via hostelworld en hostelbookers bijvoorbeeld.
Maar vaak lukt het ook prima om ter plekke wat te regelen :)

Succes en goede reis!

Michelle

Beste Laurens en Christina,

Ten eerste: cudo's voor de website! Ik ben er helemaal aan verslaafd aan, aangezien mijn vriend en ik over twee jaar ook een wereldreis willen gaan maken. Nu had ik een vraagje over het wereldticket. Mag ik vragen hoe duur die van jullie was? Als jullie dat niet willen vertellen snap ik dat, maar dan weet ik een beetje waar we rekening mee moeten houden. Hebben jullie ook landen juist wel of niet meegenomen of over land of via de lucht gedaan omdat dat scheelde in de kosten?
Nogmaals echt een geweldige website, bedankt voor alle informatie die jullie met ons willen delen.

Groetjes, Michelle
PS Mijn email adres is michelle_klavertje@hotmail.com

Paul de Wit

Beste Laurens en Christina,

Mijn vriendin en ik gaan samen een wereldreis maken voor 7 maanden vanaf januari. Net klaar met onze studie en vanaf nu willen we wel het een en ander vast gaan zetten. Enige waar we niet helemaal uitkomen is het ticket, vandaar dit bericht. Onze reis zal er ongeveer hetzelfde als jullie uit gaan zien, dus ik hoopte wellicht dat jullie ons van advies kon zijn wat betreft tickets:
- AMS - Machu PIchu
- Ecuador en Galapagos Eilanden
- Rio en Iguazu
- Buenos Aires
- Auckland
- Mooi eiland in de pacific
- Nepal/ Wellicht India
- Maleisie/SIngapore
- Indonesie
- Moskou/St Petersburg

Japan misschien tussendoor.

Vraag aan jullie het gedaan hebben met de tickets. Alleen RTW? Of ook kleine vluchten ter plekke geboekt. Hoeveel heeft dat jullie gekost?

En gezien onze reis; past het in 7 maanden? Wij willen niet te gehaast gaan reizen.

Horen graag van jullie!

Gr. Martine en Luc

Hoi Luc,

Als ik je een tip mag geven, dan zou ik niet voor een RTW gaan. Ten eerste omdat je jezelf dan veel te veel vastlegt. En een wereldreis gaat juist om de vrijheid, nietwaar? Je gaat gedurende de hele reis heel veel leuke mensen tegenkomen. Mensen met wie je misschien wel een tijdje wilt optrekken. Het is dan behoorlijk vervelend als je halsoverkop en met tegenzin verder moet omdat je je vlucht moet halen. Wij hebben dan ook alleen onze ticket naar Cuba (EUR 99,00) geboekt en daarna onze ticket vanuit Cuba (via Panama) naar Quito (EUR 300,00). Vervolgens hebben wij in Quito een 11-daagse boottocht langs de Galapagos eilanden + vlucht Quito > Galapagos > Guayaquil (1500 USD). In Zuid Amerika hebben wij verder alleen de bus gepakt behalve onze vlucht van Buenos Aires naar Ushuaia voor onze trip naar Antarctica en onze vlucht van Rio de Janeiro naar Bogota. Vanuit daar zijn we naar LA gevlogen waarna we voor USD 600,00 naar Auckland zijn gevlogen met een gratis tussenstop van 2 weken op Fiji islands (EUR 600).

Voor EUR 1000 zijn wij dus van Europa naar Midden Amerika naar Zuid Amerika naar Nieuw Zeeland / Fiji gevlogen. OK - dat heeft ons dagen en nachten zoeken gekost, maar we konden daardoor vliegen op de data dat wij er klaar voor waren om verder te reizen. Wij hadden in onze planning meer tijd opgenomen voor Nieuw Zeeland en Australie. Maar we hadden zo'n ontzettend gave tijd in Zuid Amerika dat we uiteindelijk bijna 2 maanden langer in Zuid Amerika zijn gebleven waardoor we nog carnaval in Rio hebben kunnen meepikken. Dat kan je toch niet van te voren bedenken. Wij vonden Buenos Aires bijvoorbeeld minder dan we verwacht hadden terwijl we Rio weer geweldig vonden terwijl wij die niet eens op onze reisplanning hadden staan. Maar goed, dat komt wellicht ook omdat wij niets hadden vastgelegd.

En ten tweede (kwam een beetje lang verhaal...) kan een RTW behoorlijk duur uitvallen als je van de voorgeplande routes wilt afwijken. Met onze wensen kwamen wij al snel uit op een bedrag boven de EUR 4000.

Afijn, het gaat hoe dan ook een hele gave tijd worden! Met of zonder RTW. Ik ben jaloers ;) Heel veel plezier in ieder geval!

Luc

Nigel.

Bedankt voor jouw snelle en duidelijke reactie!

Hoe ging het ter plekke boeken van tickets? Bijvoorbeeld die tussenstop op Fiji, wat voor ons geweldig zou uitkomen?

En hoe was het reizen met de bus in Zuid-Amerika? Zag dat jullie vanuit Rio naar Iguazu zijn gegaan, dat is ook zeker een optie voor ons!

Wij willen ook graag met Carnaval in Rio zijn, hoe zit dat met de drukte en boeken van hotels etc?

Wij zitten er nu aan te denken de grote vluchten (AMS-Zuid Amerika, Zuid Amerika - NZ, NZ- Singapore, Singapore-AMS) wellicht met RTW te doen en de rest ter plekke te boeken. Zal dat wat zijn?

Nogmaals dank!

Laurens

Mooie reisplannen Luc! En goede tips Nigel :)

Met een RTW leg je inderdaad iets vast (route), maar het tijdstip kun je nog wel wijzigen. Dit is dan wel op basis van beschikbaarheid natuurlijk, maar je kunt schuiven met die data.. Dit hebben wij volgens mij wel een keer gedaan. Maar de route ligt wel vast en ik geef Nigel eigenlijk wel gelijk in dat je het beste zo weinig mogelijk vast kunt leggen. Wij hebben zelf ook een vlucht gemist van ons originele RTW vluchtplan omdat we wat anders wilden. Toch kan een RTW voordelig uitpakken (hoewel Nigel het wel echt hele goede deals heeft weten te regelen zo te zien). In ons geval vond ik het eigenlijk prima en ook omdat we de Transsiberië express hebben genomen scheelde dat nogal in het aantal vliegmijlen :)

Hoi Luc / Laurens,

Wij hebben echt hele goede deals weten te vinden inderdaad. Maar.... daar moet ik wel eerlijk bij zeggen dat je dat niet 'even' geregeld hebt. Gelukkig hadden wij alle tijd, maar wij zijn soms uren en soms zelfs dagen bezig geweest met het vinden van de allerbeste deals. Daarbij speurden wij fora af naar tips van andere reizigers en hebben wij zitten spelen met het wijzigen van de valuta en wijzigen van routes / steden. Bijvoorbeeld ook Colombia stond niet op onze planning. Echter, de mega deal die wij hebben gevonden was van LA naar Auckland met dus die tussenstop op Fiji. De vraag was dus vervolgens hoe wij vanuit Argentinie zo goedkoop mogelijk in LA konden komen. Wij zagen namelijk dat er maar weinig low cost carriers vanuit Zuid Amerika naar de VS vliegen. Een van de weinige steden is Bogota vanaf waar wij een vlucht vonden voor 99 USD via Fort Lauderdale naar LA. Vervolgens was de vraag hoe wij zo goedkoop mogelijk in Bogota konden komen. En daar komt ook Rio weer om de hoek kijken. Want na lang zoeken, wroeten en pielen vonden wij een goedkope vlucht vanuit Rio naar Bogota (vliegen is helaas niet de goedkoopste manier van transport in Zuid Amerika aangezien er maar weinig low cost carriers zijn. Goedkoopste is met de bus). Maar daar kwamen wij pas achter nadat we eerst heel veel andere steden hadden geprobeerd die voor ons dichterbij waren op dat moment (BA, Montevideo, Santiago etc). En vandaar dat we dus en Rio en Bogota aan onze planning hebben toegevoegd. Maar dat kan dus alleen als je de volledige vrijheid hebt.

Reizen met de bus in Zuid Amerika is heel goed te doen. Sterker, dat is eigenlijk de manier van reizen aangezien vliegen behoorlijk duur is en treinen nog moeten worden uitgevonden. Bereid je wel voor op lange busritten. Wij hebben meerdere busritten gehad van meer dan 15 uur en zelfs 2 van meer dan 30 uur. Gelukkig zijn de bussen wel behoorlijk luxe. Regel dan wel een cama. In sommige bussen betekent dit dat je in een lederen fauteuil zit waarin je volledig kunt gaan liggen. En soms ook nog met een eigen tv scherm en is het eten/drinken inclusief. Maar goed, verwacht geen luxe maaltijden. Wij namen meestal zelf ons eten mee. Zorg dus ook dat je batterijen goed opgeladen zijn en het liefst nog een extra batterij. Ik heb een keer gehad dat na een uur of 6 de batterijen van zowel mijn netbook als telefoon op waren. Tja, dan is het een behoorlijk lange zit kan ik je vertellen... :) Maar goed, er zitten vrijwel altijd wel andere backpackers dus vaak is de reis alweer voorbij voordat je er erg in hebt en weet je meer van je medereiziger dan veel van vrienden thuis...

Overigens zijn wij vanuit Florianopolis (aanrader als je wilt surfen en even wilt partyen) naar Foz do Iguacu gegaan en vanuit daar naar Rio.

Carnaval in Rio is gaaf. Heel gaaf. Maar... houdt er wel rekening mee dat alles dan een stuk duurder is. Dus ook alle hostels, ongeacht of je in een kamer met z'n 2-en slaapt of een dorm met 10 man. Zoals alles tijdens onze reis hebben wij ook ons hotel in Rio heel laat geboekt, maar in dit geval zou het zeker kunnen lonen om dit al wat eerder te doen als je echt zeker weet dat je dan in Rio kunt/wilt zijn.

Het is een optie inderdaad om een deel via RTW te doen. Maar daar gaat persoonlijk mijn voorkeur niet naar uit. Met een beetje gepuzzel kan je zelf leuke vluchten vinden en kom je op plekken waar je zelf van te voren nog niet aan had gedacht. Maar zoals ook Laurens schrijft, dit is afhankelijk van je voorkeur en je plannen.

Nigel

Overigens nog een tip mocht je daar nog niet aan gedacht hebben. Wij hadden een verlengsnoer meegenomen met 3 extra stopcontacten. Gewoon de kleinste en platste die we konden vinden. Komt regelmatig voor dat je in je hotelkamer soms maar 1 stopcontact aantreft. Niet echt handig als je (in ons geval) 2 telefoons, een netbook, oplaadbare batterijen en 2 digitale camera's wilt opladen...

Luc

Bedankt voor jullie reactie Nigel en Laurens. Notitieblokje staat goed vol! We zien het inderdaad wel zitten om losse tickets te kopen. Toch nog even een offerte aangevraagd bij WTC en daar kwam het volgende uit:
AMS-LIMA (in Zuid Amerika zelf losse tickets kopen)
Santiago de Chile - Auckland
Auckland - Fiji - Auckland
Auckland - Sydney
Sydney - Singapore (vanuit Singapore naar Kuala Lumpur, Kathmandu, Delhi zelf tickets kopen)
Singapore - Dubai
Dubai - AMS

Voor 1950 euro

Is dat wat? Of een no-go?

Bedankt alvast