Zon, strand en zee: Ko Samui, Pattaya en Ko Samet

Op 23 oktober landen we aan het begin van de middag op het vliegveld van Ko Samui. Een prachtig tropisch eiland aan de oostkust van Thailand. Beetje jammer alleen dat het weer even niet meewerkt..het regent! We nemen een taxi naar het strand met de mooiste zonsondergang; Bo Phut. We checken in bij een prachtig resort vlak aan zee. De volgende dag is het weer gelukkig wat beter dus we relaxen er behoorlijk op los bij het strand en zwembad van ons resort. Later die dag wandelen we richting Chaweng, het grootste dorp op dit eiland. Er ligt zoveel water op de weg dat we na een tijdje maar besluiten om een songthaew te nemen. Deze kun je overal aanhouden en ze zetten je af waar je wilt op de route die ze afleggen, erg handig en goedkoop! Het strand bij Chaweng is een stuk groter dan Bo Phut en meteen ook een stuk gezelliger. Overal leuke strandtentjes, muziek en jetski's. We eten iets in één van de vele strandtenten en besluiten dat we morgen willen inchecken bij een hotel aan dit strand. We kijken vast al een beetje rond voor een goede optie. Daarna even internetten in één van de vele internetcafe's en na het avondeten terug naar Bo Phut. De volgende dag gaan we bepakt en bezakt richting het strand van Chaweng. De golven zijn ook een stuk beter aan dit strand, dus Christina springt op een plank om te gaan bodyboarden! Laurens en Alfons proberen het jetskiën uit en daarna wordt er nog even met zijn drieën gebodyboard. Als we zijn uitgespeeld, maken we ons klaar om te gaan ‘dineren' bij Prego, een super-de-luxe pizzeria iets buiten het centrum van Chaweng. We worden op onze wenken bediend en het eten/interieur is hier geweldig! Laurens krijgt het wel een beetje benauwd wanneer zijn persoonlijke serveerster na iedere slok zijn bier komt bijvullen, maar dat mag de pret niet drukken! Laurens en Alfons checken daarna nog even Club Q. Helaas niet veel publiek, dus de mannen begeven zich na een paar potjes poolen (Laurens maakt Alfons finaal in) al vrij snel naar het hotel om te gaan slapen.

Op vrijdag slapen we lekker uit en lopen daarna naar Subway (die hebben ze hier ook!) om een lekker vegetarisch broodje te scoren. Ko Samui is een geweldig eiland maar het weer zit helaas niet mee (toch riskant om hier te komen tijdens het regenseizoen), dus besluiten we ons heil wat noordelijker te zoeken. We boeken ons ticket voor morgen naar Pattaya. Alfons en Laurens duiken daarna de sportschool nog even in terwijl Christina gaat shoppen (je moet toch wat als het regent). Na het sporten genieten Laurens en Alfons van een Thaise massage aan het strand (dit is het leven!) en ze bereiden zich vast mentaal voor op de Fullmoonparty van vanavond! Bij iedere volle maan (ongeveer één keer per maand) vindt er op Ko Pha-Ngan een feest plaats waar bijna iedere backpacker in Thailand op af komt. Ko Pha-Ngan ligt 15 kilometer noordelijk van Ko Samui, dus we stappen in een speedboot om er te komen. Na een half uurtje op de golven gestuiterd te hebben komen we aan. Het feest is op een lang gestrekt strand met overal luide muziek, veel dansende mensen, fakkelartiesten en buckets (een emmertje met een mix van sterke drank en frisdrank). Het blijft de hele nacht gelukkig droog en we vermaken ons prima! De bootrit terug is weer even stuiteren geblazen, maar dat was het wel waard.

De volgende dag moeten we eerst even bijkomen. Rond het middaguur vliegen we door naar Pattaya. Dit is een bekende badplaats ten zuiden van Bangkok met strandvertier,veel restaurants en gezellige barretjes, maar Pattaya staat ook bekend om de seks-industrie.

's Avonds verkennen we de bekende ‘Walking Street' van Pattaya. Overal neonverlichting en veel barren met roze lampen om aan te geven dat heren hier welkom zijn om ‘contact' te leggen met de Thaise dames (en lady-boys). Als Alfons en Laurens één van de vele barren passeren, beginnen de meisjes te joelen! Ze willen natuurlijk ook wel eens iets anders dan een oude kerel met een bierbuik. Na een heerlijk ijsje bij Haagen Dasz (ja, ook die hebben ze hier), gaan we terug naar het hotel om lekker te slapen. De volgende ochtend verbazen we ons tijdens het ontbijt over het aantal mannen van rond de 40/50 die met een meisje van 20/25 hier gezellig aan tafel het ontbijt wegwerken. Er worden weinig woorden gewisseld tussen de meeste stellen, maar daar worden ze natuurlijk ook niet voor betaald. Na het ontbijt stappen we in een songthaew naar Jomtien beach. Het strand is vrij smal en bezaaid met strandstoelen en parasollen. We gaan lekker zitten en krijgen meteen een drankje aangeboden. Vervolgens krijgen we vers fruit aangeboden, gegrilde vis, strandballen en ijsjes, de hele middag door. Eén van de verkopers begint driftig de kuit van Alfons te masseren om hem alvast een voorproefje te geven op wat zij hem kan bieden. Als Alfons haar even goed duidelijk maakt daar geen behoefte aan te hebben, haakt ze toch maar af. Er zijn vooral Thaise gezinnen op het strand. Ze komen vanuit Bangkok naar Pattaya voor een heerlijk weekendje weg. 's Avonds pakken we een songthaew naar een bowlingbaan. We worden afgezet in een donker buurtje en na wat rondlopen, hebben we de bowlingbaan nog steeds niet gevonden. We hebben ondertussen honger gekregen en schuiven aan bij een Koreaans restaurant. We gaan op onze hurken zitten aan een tafel en pakken de menukaart erbij. Er staat voor ons geen begrijpelijke taal op, maar we weten één van de medewerkers duidelijk te maken dat we in ieder geval geen vlees willen. De bakjes met voedsel die ze ons voorschotelen zien er op het eerste gezicht goed uit, maar we ontdekken al snel dat dit niet onze favoriete keuken is. Als we een bak met stinkend vocht, schelpen, ei en wat sliertachtig spul voorgeschoteld krijgen, rekenen we snel af en maken ons uit de voeten, doe ons maar boerenkool! We nemen een taxi die ons daadwerkelijk afzet bij een bowlingbaan. Er worden een paar stevige potjes gebowld, tafelvoetbal en kick-kick gespeeld. Later op de avond drinken we nog een paar borrels bij een gezellige tent met live band aan de Walking Street.

Twee dagen Pattaya is voor ons voldoende. ‘s Maandag stappen we dan ook in een minibus die ons naar kustplaats Ban Phe brengt waar we op de boot stappen naar Ko Samet. De boot draait om het eiland heen en dat geeft ons een mooie eerste kennismaking met Ko Samet. Het weer is geweldig en het eiland ziet er ook super uit! Hier vermaken we ons wel een aantal dagen. In de hitte wandelen we met onze tassen over het strand op zoek naar een slaapplaats. Deze is voor een redelijke prijs snel gevonden en na het dumpen van de tassen nemen we eerst een verfrissende duik in de zee. Dit is het betere werk! Voor de volgende dag boeken we een snorkeltrip, we eten lekker aan het strand en genieten nog van een vuurshow, heerlijk!

Dinsdagochtend worden we met de speedboot naar onze eerste snorkelplaats gebracht. We zwemmen met onze snorkelgear een tijdje rond om daarna door te gaan naar het volgende eilandje voor een lunch en wat relaxation. Daarna brengt de speedboot ons nog naar een derde eiland om te snorkelen, waarna we terugscheuren naar Ko Samet. Hier worden we afgezet bij een soort openluchtaquarium: allerlei verschillende soorten vissen en schildpadden bevinden zich in met netten afgescheiden vakken in de zee. Om de vissen te bekijken moeten we ons voortbewegen over dunne planken ondersteund door lege tonnen. Het water is behoorlijk wild en het kost moeite om niet in één van de vakken te vallen (met haaien, roggen etc.). Christina en Alfons besluiten om op de knieën het geheel maar te bekijken. Het is een heel avontuur en een leuke afsluiting van de tour. 's Avonds aanschouwen we de dagelijkse vuurshow nog een keer en duiken daarna met een Nederlands stel de kroeg in. We pakken nog net de laatste nummertjes van een live band mee die lekkere rock nummers speelt. We maken nog wat moves op de dansvloer en gaan daarna lekker slapen.

Woensdag slapen we even uit. Na een verfrissende duik in de zee, nemen een lekker ontbijt en springen daarna met z'n drieën op de bananenboot. De speedboot neemt een aantal scherpe bochten, waardoor we meerdere malen met een zwiep in het water terecht komen. We hebben het zittend, staand, liggend en hangend geprobeerd, maar het lukt niet om bij de bochten te blijven zitten. We pakken onze tas in en stappen rond half twee op de boot die ons weer naar de kust brengt. Een minibus brengt ons vervolgens in ongeveer vijf uur naar Bangkok waar we onze laatste dagen met Alfons zullen doorbrengen.

Roger

tjonge tjonge tjonge wat een mooi verhaal weer zeg!! wat een leven hebben jullie hahahahaha!! ben benieuwd waar de reis nu heen zal gaan! Grtz Roger

Joni

goedverhaal.nl!

Laurens

Thanks jongens! Was allemaal goed te doen ja :)

ans

alfons was net iets eerder met zijn verhaal, dus: veel herkenning nu. Ga nu de foto's bekijken!

Mathys

Wat zijn dit voor oude verhalen?

Ken dit allemaal al hoor hahaha

Hennie Visser Kootstertille

Hoi ,Hoi
Mooi verhaal jullie genieten er echt van, super.Zo zie je nog eens wat van de wereld.Gr Hennie

Alfons

2-1 noem ik niet finaal inmaken!!

hij heeft ook een keer iets gewonnen hoor hahaha

nynke

Echt hé - hier is het ijskoud + veel wind en regen, en jullie liggen op het warme strand... Maar goed, de verhalen en foto's warmen ons wel een beetje op hoor! haha
Lekker genieten, x

Marten

Met Christina heb ik echt medelijden: weer shoppen met die regen;)
En inderdaad finaal inmaken is 10-0 of zo. Maar ik snap het wel. Na al die nederlagen tegen Alfons moest Laurens' ego weer even worden opgepoetst; heel lief hoor Christina;)

wiebe en hilda

Als wij dit verhaal lezen denken we aan hollen of stilstaan. Full speed naar een bestemming en daar vervolgens relaxen o.i.d. Maar toch leuk om te lezen.

Een bezoeker

Wow, als die knul in die orenje broek degene is waar je het eerder over had, dan zou ik ook heel hard gaan Joelen haha.
Gr..... Peter

Jochem