Een wereldreis maken..

Daar hadden we het stiekem wel eens over gehad, maar nooit serieus, want dat was een droom die alles behalve haalbaar leek. Alle zekerheden opzeggen en familie en vrienden een jaar lang niet zien. Je zou wel gek zijn! En natuurlijk een onmogelijk bedrag bijelkaar zien te sprokkelen. De beslissing om voor een langere tijd op reis te gaan hebben we vreemdgenoeg toch vrij snel gemaakt. Als we het dan al wilden doen dan was dit zonder twijfel het goede moment. Voordat we het wisten was de knoop doorgehakt en waren we aan het fantaseren over de landen die we wilden gaan bezoeken. Maar ook daar waren we het snel over eens.We wilden naar Azie, Nieuw-Zeeland en Zuid-Amerika!

Na veel leeswerk, hier en daar wat overleg en uiteindelijk een bezoek aan Kilroy travels voor het boeken van ons wereldticket waren we eruit.

Onze geplande route

We beginnen met een weekje St. Petersburg. Vervolgens naar Moskou om daar te beginnen aan de Transmongolie express die ons uiteindelijk via Mongolie naar Peking zal brengen. We willen daarna een maand door China gaan reizen en via Tibet en Nepal naar Noord-India gaan. Daarna gaan we door zuid-oost Azie zwerven waarbij we de volgende landen willen aandoen: Thailand, Laos, Vietnam, Cambodja en Maleisie. Via Singapore vliegen we naar Sydney waar we hopelijk oud en nieuw kunnen vieren. Na een korte stop gaan we dan naar Nieuw-Zeeland. De bedoeling is om daar een aantal weken met een camper te gaan rondtrekken. Om even volledig tot rust te komen vliegen we dan naar Frans-Polynesie. Daarna vliegen we via Paaseiland naar Santiago (Chili). Daar zullen we niet lang blijven, want we gaan direct door naar het uiterste zuiden van Argentinie. Vanuit Ushuaia vertrekken we voor een tiendaagse expeditie naar Antarcttica! Zodra we weer terug zijn willen we Peru, Bolivia, Chili, Argentinie en een stukje Brazilie gaan bezoeken. Vanuit Rio de Janeiro vliegen we als het goed is dan een jaar later naar huis.

Een dergelijke lange reis vereist natuurlijk ook de nodige voorbereiding. We hebben ons huis onderverhuurd (de complete inboedel opgeslagen in dozen!), de auto verkocht, baan opgezegd, verzekeringen afgesloten, inentingen gehaald, abonnementen opgezegd, inkopen gedaan (rugzakken, kleding, reisgidsen, medicijnen, etc) en zelfs de laatste maanden onze conditie wat op pijl gebracht. Al met al aardig wat werk, maar het is gelukt!

We zijn inmiddels nu ruim twee weken onderweg. We genieten van de zon aan het Baikalmeer en zullen wel zien wat de komende 50 weken gaan brengen! De route kan best veranderen, maar dan lezen jullie het wel. Tips, vragen en opmerkingen mogen gemaild of hier als reactie gepost worden!

St. Petersburg rocks!

De volgende dag halen we het ontbijt in het hotel niet, maar de pannenkoek met kaas smaakt als ontbijt ook prima. In de supermarkt vlak naast ons hotel halen we wat drinken en lopen naar de opstapplaats voor ons boottochtje. Er zijn in Sint Petersburg bijna geen rondvaarten met een engelssprekende gids waar je zo op kan stappen. Dat heeft ermee te maken dat de toeristen vaak in grote groepen komen en dan soort dingen van tevoren boeken. Na wat wachten op de kade vetrekt de boot. We maken een mooi tochtje over de Fontanka gracht en later de Neva rivier waar we een mooi uitzicht op de verschillende gebouwen van de stad hebben. De vorige dag hadden we op het paleisplein gezien dat ze een podium aan het opbouwen waren. We hebben er niet veel aandacht aan geschonken, totdat onze gids op de boot vertelt dat de ROLLING STONES die avond optreden. Bij het eerste de beste boekingskantoortje kopen we kaarten voor ongeveer 30 euro per persoon. VET ! Eerst nog even chillen in het hotel, een pizza naar binnen schuiven en dan richting het paleisplein. Het is nog niet erg druk dus we kunnen redelijk vooraan gaan staan. Na 3 uur wachten en een onwijs saai voorprogramma rocken de Stones hard! Klassiekers als Satisfaction, Brown Sugar en Paint It Black worden gespeeld. Erg mooie show met vuurwerk, een uitschuifbaar podium en een gigantische opblaastong, het wachten waard!! Na de show hebben we met Olivier (ontmoet tijdens het concert) nog wat biertjes weggetikt. De volgende dag slapen we een beetje uit om vervolgens met een pannenkoek kaas in de maag even relaxt in een internetcafe onze eerste foto’s en reisverhaal online te zetten. De rest van de dag doen we het rustig aan (moet soms ook even). We lopen wat rond in de stad en gaan ’s avonds naar het Navy festival waar enkele lokale bands optreden en onwijs veel (jonge) mensen rondlopen. Erg gezellig! Op onze vijfde dag in deze geweldige stad besluiten we voor het eerst de metro te pakken naar het Aleksander Nevski klooster iets buiten het centrum. Het klooster werd in 1710 gesticht door Peter de Grote ter herinnering aan de overwinning op de Zweden in de slag bij Poltava. We lopen wat rond en nemen vervolgens de metro een stukje terug waar we moeten overstappen op een andere lijn om vervolgens de Petrus en Paulusvesting te bezoeken. We zien de metro al staan en Laurens trekt een sprintje om nog net de metro in te springen terwijl Christina nog op het perron staat en niks anders kan doen dan zwaaien. Geen probleem, we ontmoeten elkaar wel op het volgende perron…nou, niet dus! Laurens is in een verkeerde metro gestapt en komt pas een half uur later op de plaats van bestemming, terwijl Christina net besloten heeft terug te lopen naar het hotel. Gelukkig zien we elkaar daar weer! We besluiten om de vesting een andere dag te bezoeken en nemen de metro richting de zomertuin. Het mooiste in dit park zijn de marmeren beelden. In de 18de eeuw stonden er 250 beelden, tegenwoordig zijn het er nog maar 89. We genieten in de zon van een kopje koffie (cola voor Laurens) en gaan vervolgens terug naar het hotel. Om 17:00 ontmoeten we hier namelijk onze medereizigers voor de Transmongolie expres (Alexandra en Jim uit Londen en Conner uit Ierland). We eten met z’n allen een hapje (dit keer geen pannenkoek) en daarna lopen we nog een rondje in de stad en belanden uiteindelijk in een erg gezellig Russische bar. De volgende dat lopen we om 9:30 met de groep naar het St. Isaacs Cathedral waar we 500 treden oplopen om vervolgens wat mooie shots van de stad kunnen maken. Daarna bezoeken we het Hermitage museum bezocht! We hebben een Engels sprekende gids die ons twee uren rondleidt. Wat een overweldigend museum/paleis is dit! Het Hermitage behoort naast het Louvre in Parijs en het Metropolitan Museum in New York het grootste kunstmusea van de wereld. Het museum bezit bijna drie miljoen stukken, waarvan slechts een klein deel wordt geexposeerd in de 400 zalen. Na dit bezoek leidt Vera ons naar Zoom, een eettentje waar we even gezellig zitten. We zijn erg moe dus besluiten lekker naar het hostel te gaan. Morgenavond om 00:20 vertrekken we met de nachttrein naar Moskou en moeten we deze prachtige stad verlaten. We gaan nu nog maar even naar buiten om ervan te genieten.

De aftrap: tassen weg, een beer op straat en de eerste vodka

Yiihaa, daar zaten we dan eindelijk in het vliegtuig richting onze eerste bestemming: St. Petersburg! Na een korte nacht (natuurlijk moest Laurens op het laatste moment nog even zijn tas pakken) en een overstap in Helsinki landden we rond 19:00 uur lokale tijd (het is hier 2 uur later) met enige vertraging in St. Petersburg. Nog even onze backpacks oppikken en wij zijn er klaar voor! Dan blijkt alleen te gebeuren waar je altijd al bang voor bent als je bij de band van bagage claim staat te wachten. Het duurt wel erg lang en we zien alleen nog 1 koffer rondjes draaien. Uiteraard geven wij de moed niet op. ‘Ze komen er zo wel aan’.. Er staan tenslotte nog 3 ander mensen wanhopig naar de flappen te turen waar de tassen doorheen moeten komen. Maar even later gaan de rolluiken dicht en stopt de band.. aaarghh: tassen weg!! Beteuterd en balend lopen we achter de andere mensen aan naar, wat het lijkt, een soort infobalie. Uiteraard spreken ze geen woord Engels en zijn we blij dat een mede-gedupeerde (okay, beetje dramatisch), een Rusische jongen van onze leeftijd, ons wat helpt door te vertalen wat er moet gebeuren. We vullen de vermissingdocumenten in (tot 4 keer toe) en worden door de mensen achter de balie, die overigens totaal geen lol in hun werk lijken te hebben, doorverwezen naar een lost&found kantoortje waar we uiteindelijk te horen krijgen dat we de volgende dag mogen bellen om te kijken of ze gevonden zijn. Daar sta je dan, zonder deo, tandenborstel, lenzenvloeistof en schone onderbroeken! Onze Russische ‘vriend’ helpt ons nogmaals om goedkoop met een minivan naar het centrum te komen en regelt ook nog eens een taxi voor een goede prijs die ons naar ons hostel brengt. Na wat gezoek hebben we die uiteindelijk gevonden. De ingang bleek aan de achterkant te zitten en de receptie op de 4e verdieping. Handig voor als je je sleutel moet ophalen! Zelf hebben we een kamer op de 3e verdieping dus dat valt weer mee. We zijn blij als we uiteindelijk de kamer mogen betrekken, ook al is het er gigantisch warm en luidruchtig doordat hij aan de straatkant zit. Het is dan bijna 22:00 uur en nadat we wat lenzenvloeistof op de kop getikt hebben eten we wat bij een tentje om de hoek bij ons hostel. Twee kaaspannenkoeken en vier biertjes later, besluiten we nog een rondje te lopen in het park schuin tegenover het hostel. Er zijn nog veel jongeren met potjes bier in het park (overigens lopen veel mensen hier met bier over straat alsof het cola is) en er hangt een gezellige sfeer. Hier komen we deze week zeker nog een keer terug! We zitten aan een erg drukke weg met veel verkeer, waardoor je steeds het gevoel hebt dat je aan een weg zit waar constant straatraces worden gehouden. Het geeft een enorm kabaal, waardoor we de eerste nacht niet top geslapen hebben. Rond 07:00 is in ieder geval Laurens klaarwakker en om 08:15 zitten we dan ook braaf aan het ontbijt. Het ontbijt bestaat uit brood, toetjes, soort vruchtensap, pap en stinkkaas. Wat ons opvalt, is dat de mensen hier niet heel goedlachs zijn. Niet iedereen wil je helpen en als ze het al doen, kan er geen lachje vanaf. Wat je wel merkt is dat vooral jongeren wel veel bezig zijn met mode, bier drinken in het park. Alsof ze zich proberen te los te maken van wat Rusland vroeger was. We zijn nu op onze (te warme) hotelkamer aan het wachten totdat het kantoor van onze reisorganisatie opengaat, om te vragen of zij wellicht willen bellen met het vliegveld voor onze tassen (en misschien een kamer aan de stille kant van het hostel?). Laten we hopen dat onze tassen zijn gevonden, anders zitten we echt met een probleem! Om 11:00 lopen we naar de vijfde verdieping van ons hostel, waar zich allerlei kleine bedrijfjes hebben gevestigd. Vera is onze honcho (als local begeleidt zij ons volgende week in St. Petersburg) en na twee telefoontjes naar het vliegveld en het boekingsbureau horen we dat onze tassen terug zijn EN dat we een andere kamer krijgen!! We kunnen Veertje wel zoenen, maar dat laten we voor nu nog even achterwege. Nadat onze kamer schoon is en we onze spullen hebben verkast, gaan we de stad maar eens verkennen. Het is mooi weer en we lopen de hele dag door deze prachtige stad! We zien mooie gebouwen langs de grachten en brede en drukke straten. We zien o.a. de admiraliteit, het winterpaleis en hermitage, het grootse paleisplein, de Kazan-kathedraal, de opstandingskerk en veel meer.. bekijk de foto’s! Nadat we een stukje langs de rivier de Neva hebben gelopen (met zicht op de Petrus en Paulusvesting) en we teruglopen richting het paleisplein zien we trouwens ook iets opmerkelijks… een BEER! Okay, okay, een beertje. Leuk beestje natuurlijk, maar wat doet die daar midden op straat? We staan er even verbaasd bij te kijken en zien dat hij gewoon aan een lijn zit (en ducktape om zijn mond!@$#) en drie meisjes er op ‘passen’. Heel apart. Via de Nevsky Prospekt lopen we terug naar het hostel waar we onze tassen weer mogen begroeten!! Jippie. Toen even een douche en bij vegetarisch restaurant Idiot een goede maaltijd genuttigd en stevige vodka achterovergeslagen. Welterusten :)

Eindelijk .. we gaan!!!

Vandaag begint ie..onze wereldreis!!! We zullen hier regelmatig reisverhalen en foto's plaatsen. Laat gerust een bericht achter...altijd leuk! We laten nog weten wat onze geplande route is en hoe de voorbereiding in zijn werk ging, maar nu eerst ons vliegtuig halen!! Bye bye!

Waaaahhhhh

Zo zit je te overdenken hoe de route wordt, wat je wel allemaal niet moet kopen, welke visa je allemaal moet regelen, en dan....duurt het nog maar twee weken voordat we vertrekken!! Erg spannend en raar. Zaterdag geven we een afscheidsfeest, Laurens heeft de afscheidsmail al geschreven en we zitten tussen de dozen. Alsof we gaan emigreren. Ergens is dat natuurlijk ook zo, maar dan voor een jaartje. Ik ben nu al een paar weken vrij. Het heeft ongeveer twee weken geduurd om te onthaasten (en ja, dat woord bestaat echt), maar nu zit ik behoorlijk in de chill mode. Vreemd, om niet te hoeven werken, niet uit te hoeven kijken naar het weekend, lekker uit te kunnen slapen. Maar ik moet zeggen dat ik nu ook wel weg wil, de wijde wereld in ! Laurens is nog steeds druk met z'n werk bezig (ookal zal hij dit in alle heftigheid ontkennen met kreten als 'Reismee is geen werk!'). Voor hem zal het denk ik straks wel wennen zijn om niet met vanalles bezig te hoeven zijn. Iedereen vraagt hoe het voelt om te weten dat je straks een jaar aan weggaat. Tsjah, wat voel ik nu eigenlijk? Het verschilt, voor het slapen gaan, vliegt het me soms aan, maar over het algemeen heb ik er gewoon heel veel zin in en sta ik te popelen! Anyhow, eigenlijk is het heel simpel; het is onwijs vet, heftig, cool en stoer! We hebben al zo vaak gehoord; dat zou ik ook wel willen, maar...niks maar, gewoon sparen en gaan met die banaan!!

Kriebels

Op 6 augustus 2006 zaten we onder het genot van een biertje aan het strand van Scheveningen onze vakantieplannen voor dat jaar door te nemen. Al vrij snel na onze reis naar het Costa Rica, kwam Laurens met reisgidsen van Nieuw Zeeland op de proppen. Hij probeerde me vast te verleiden voor een volgende reisbestemming en met succes! Ik voelde me al een tijdje onrustig, je kent het wel; een soort verlangen alleen je weet niet waarnaar. Terwijl de zon op mijn gezicht brandde, wist ik het ineens. Ik wilde niet 24 uur vliegen om vervolgens na een maand weer naar huis te moeten, ik wilde weg, samen met Laurens, voor langere tijd. We hadden het al vaker gehad over een wereldreis, maar nog niet concrete plannen gemaakt. Ik hoefde maar een half woord te zeggen en Laurens begreep waar ik naartoe wilde. Daar, op dat moment, besloten we het; we gingen weg, voor minstens een jaar.

Wereldreizigers

Hier een overzicht van mensen uit Nederland die een wereldreis of verre reizen maken of gemaakt hebben.

Vincent en Elke op wereldreis 2009-2010
Jennies Reisverhalen
Bob & Miriam op Wereldreis
Siets en Gijs op wereldreis

Backpacken door Zuidoost Azië
Ivo en Nina een jaar de wereld rond
Guido en Natascha

nieuwzeeland.startpagina.nl
nieuwzeeland-reisverhalen.startpagina.nl
Reisimpressies.eu

Zelf een rondreis of verre reis maken?
Landenspecials
- landinformatie, aanbiedingen en tips voor je reis
Rondreis.nl - Alle rondreizen, groepsrondreizen en individuele rondreizen op een rij
Familiereis.nl - Maak een mooie familie rondreis
Wintersportreis.nl - Op wintersport? Vergelijk alle wintersport vakanties
Parkvakanties - Vakantieparken & Bungalowparken in Nederland én Europa

Kosten / budget Wereldreis

Tijdens en na onze wereldreis hebben we vele leuke reacties gekregen van andere reizigers die ook op wereldreis willen of voor een langere tijd naar het buitenland gaan. Het zal niet verbazen dat veruit de meestgestelde vraag aan ons is: Wat kost een wereldreis?

Een zeer goede en logische vraag die ons ook bezig heeft gehouden bij de voorbereiding van onze reis. Het is vantevoren ook niet eenvoudig om in te schatten wat de reis zal gaan kosten. Het beste is toch om reiservaringen en de daarbij behorende reisbudgetten van andere reizigers te bestuderen. Internet is daarvoor natuurlijk een goede bron. Lees ook het artikel 'Wat kost een wereldreis?' op ReisMee. Toch zie je dat de kosten behoorlijk uiteen kunnen lopen. De reden daarvoor: de kosten verschillen enorm per persoon en bestemming. Het uitgavepatroon van de ene backpacker in Thailand kan drie keer zo veel zijn als de andere in hetzelfde land. Het verschil zit hem in zaken als: waar overnacht je? (een slaapzaal in een hostel of een eigen kamer), hoe eet je? (zelf koken of uit eten) en wat doe je? (elke dag een leuke activiteit of af en toe). Daarnaast maakt het ook uit of je alleen reist of als koppel. Als je met zijn tweeën reist kun je de kosten van overnachten, taxi's en tours bijvoorbeeld delen. Het is dus vooral belangrijk bij het vergaren van informatie omtrent het budget voor je reis dat je let op het type reiziger(s) en de manier waarop overnacht, gegeten en gereisd wordt. Hou daarnaast in de gaten wat de landkeuze is. Het kostenplaatje voor een jaar Australië en Nieuw-Zeeland ziet er behoorlijk anders uit dan een jaar in Azië rondzwerven. Uiteraard maakt het ook uit of je onderweg (vrijwilligers)werk doet. Daardoor kunnen de kosten ook gedrukt worden.

Kortom: probeer voor jezelf zo goed mogelijk in te schatten hoe en waar je zelf gaat reizen en stem je budget daarop af. Hou daarbij ook rekening met uitschieters als een duikcursus, de huur van een auto of meerdaagse tours/excursies. De snelheid van reizen heeft ook nog invloed. Als je langer op één plaats blijft kun je vaak betere deals krijgen om te overnachten en heb je minder vervoerskosten. Al met al valt dus niet te zeggen wat een wereldreis kost, maar we kunnen wel aangeven wat onze wereldreis heeft gekost. In onze reisverhalen en foto's kun je precies zien wat we allemaal gedaan hebben en we zullen hieronder ook aangeven hoe we geslapen en gereisd hebben, zodat je kan kijken of dit vergelijkbaar is met je eigen situatie. En ook al is dat niet zo, dan heb je er in ieder geval een handvat bij!

De kosten van ONZE wereldreis
Omdat het belangrijk is om het budget van wereldreizigers in samenhang te zien met het type reiziger even kort onze reisstijl. Wij zijn dus een koppel en hebben altijd alles met zijn tweeën gedaan. Wij hebben nagenoeg altijd overnacht in een eigen kamer. Vaak in een hostel, maar dan wel in een eigen kamer. De ho(s)tels waar we geslapen hebben waren natuurlijk niet de duurste, maar ook niet de goedkoopste. We gingen voor de degelijke ho(s)tels waar je 's nachts niet wakker wordt van de schreeuwende feestgangers of met een knijper op je neus moet gaan slapen (uitzonderingen daargelaten!). Informatie voor de betere (en betaalbare) plekken haalden we uit de reisgids, van internet (ook regelmatig online geboekt) of via andere reizigers. Wij hebben vaak buiten de deur gegeten. Wederom niet te duur, maar wel altijd met een drankje (of twee) erbij. In de duurdere landen (Australië, Nieuw-Zeeland, Frans-Polynesië) hebben we wel zelf vaak gekookt. Wat betreft het vervoer: we hebben gebruik gemaakt van een 'wereldticket' of 'round-the-world' ticket om de wereld rond te komen. Dit waren min of meer de intercontinentale vluchten. De kosten daarvoor zijn afhankelijk van de route, het aantal stops en de mijlen. Deze kosten vallen onder 'kosten vooraf' en komen we later op terug. Voor het transport overland hebben we gebruik gemaakt van het openbaar vervoer of goedkope toeristenbusjes en dergelijke. Ook hier soms net iets meer uitgegeven om iets relaxter te zitten (18 uur in een slaapbus in Zuid-Amerika i.p.v. een krap zitje bijvoorbeeld). Qua activiteiten en bezienswaardigheden: daarop hebben we niet bepaald bezuinigd. We hebben veel gedaan en bekeken. Dagtrips, extreme sporten, voorstellingen, etc. Lees onze verhalen om hier een beeld van te krijgen. Al met al dus niet de goedkoopste manier om een wereldreis te maken en dit schijnt te vallen onder de categorie 'flashpacking'. Volgens Wikipedia: 'Whereas backpacking is traditionally associated with budget travel and destinations that are relatively cheap, flashpacking has an association of more disposable income while traveling and has been defined simply as backpacking with a bigger budget.'

De kosten horende bij bovenstaand verhaal zijn ongeveer 1250 euro per persoon per maand. Dit is een gemiddelde (in Azië is het bijvoorbeeld lager) en exclusief de kosten voor het wereldticket, andere kosten vooraf en onze trip naar Antarctica. Dit budget omvat alle kosten ter plekke dus het overnachten, eten/drinken, vervoer terplaatse en activiteiten, uitstapjes en bezienswaardigheden.

De kosten die niet in dit budget zijn meegenomen zijn de kosten vooraf. Dat is een kostenpost die voor iedereen zal verschillen. Ze zijn geheel afhankelijk van je route, de landenkeuze en de uitrusting. Het vliegticket is waarschijnlijk de grootste kostenpost. Wij hebben dus gebruik gemaakt van een 'around-the-world-ticket' (RTW-ticket). Met zo'n ticket boek je in één keer de vliegtickets voor de route rond de wereld. Het zijn (meesal) intercontinentale vluchten die je goedkoper kan krijgen, omdat je ze in één keer boekt en omdat het uitgevoerd wordt door een alliantie van luchtvaartmaatschappijen. Wij hadden bijvoorbeeld een RTW-ticket van One World, maar je hebt ook Star Alliance en Skyteam. De kosten voor zo'n ticket zijn afhankelijk van het aantal mijlen, de stops en de route. De prijzen kunnen uiteen lopen van 750 euro (echt waar!) tot 3000 euro. Wij hebben zelf een groot gedeelte overland gedaan vanwege de Transmongolië express en daardoor kun je ook weer besparen op je wereldticket. We hebben ook best veel vragen gekregen over ons type wereldticket en waar en hoe we het geboekt hebben dus daar zullen we later misschien nog een apart verhaal verhaal over posten.

Andere kosten vooraf zijn: visums (voor enkele landen is het handig om die vooraf te regelen), vaccinaties, reisverzekeringen en de uitrusting. Vooral de laatste kan een aardig in de cijfers lopen. Als je nog een rugtas, wandelschoenen, fotocamera, reisgidsen, kleding, kampeerspullen en dergelijke nodig hebt dan moet je rekening houden met enkele honderden euro's. Het beste is om een lijstje te maken met de benodigde spullen en een schatting te maken van de kosten. Als tip willen we nog meegeven: probeer zo weinig mogelijk vooraf te boeken voor de reis, tenzij het niet anders kan. Dit heeft twee voordelen: je kan het terplekke waarschijnlijk toch goedkoper regelen en je zit nergens aan vast dus je hoeft qua planning daar ook geen rekening mee te houden. Het enige wat wij vantevoren vastgelegd hadden was de Transmongolië Express (daarmee begon de reis) en de Antarctica trip (vanwege populariteit).

Sparen voor een wereldreis
Sparen voor het maken van een wereldreis is natuurlijk een must en een belangrijk onderdeel van de voorbereiding. Hoe lang je moet sparen hangt af je inkomsten / uitgaven en je geplande budget voor de reis. Het is handig om te bepalen hoeveel je ongeveer per maand kan sparen en al het spaargeld op een aparte spaarrekening te zetten. Zoveel mogelijk geld opzij zetten is natuurlijk het doel. Daarover zijn genoeg tips te vinden op internet, maar nog wel 1 tip die we willen geven: probeer zoveel mogelijk te sparen. Dus stop niet als je denkt het budget al bijelkaar te hebben gespaard en doe het niet rustig aan als je er bijna bent. Gewoon alles opzij zetten! Meer geld is altijd relaxter. Ook al maak je niet alles op..als je terugkomt is een beetje geld achter de hand ook makkelijk, maar het is vooral fijn om tijdens de reis te weten dat je genoeg hebt. En misschien doe je dan wel die helicopter-vlucht naar een gletsjer!

Zo, hopelijk is dit een beetje behulpzaam. Vragen, suggesties en tips zijn altijd welkom dus laat gerust een bericht achter. Succes met de voorbereiding!